تروریسم

جنایات طالبان علیه باشندگان قندوز

نوشتۀ سلیمان

داکترها در یک شفاخانه در قندوز در ماه میزان مصروف مداوای مریضان هستند. طالبان در مدت کوتاهی وارد مرکز این ولایت شده، به شکنجۀ باشندگان پرداختند، و از آنها به حیث سپر انسانی استفاده کردند. [سلیمان]

داکترها در یک شفاخانه در قندوز در ماه میزان مصروف مداوای مریضان هستند. طالبان در مدت کوتاهی وارد مرکز این ولایت شده، به شکنجۀ باشندگان پرداختند، و از آنها به حیث سپر انسانی استفاده کردند. [سلیمان]

قندوز -- به گفتۀ مقامات رسمی قوای امنیتی و دفاع ملی افغانستان (اِی اِن دی اس اف) در تاریخ 21 میزان و پس از یک هفته نبرد شهر قندوز را از لوث وجود طالبان تصفیه کردند.

در مدت زمان کوتاهی که طالبان به مرکز این ولایت نفوذ کرده بودند، ساکنان این شهر از جنایات متعدد و دهشتناک آنها خبر دادند.

باشنده های قندوز به سلام تایمز گفتند که جنگجویان طالبان در مناطق تحت کنترول شان در ولایت قندوز خانه های باشنده ها را تصرف کردند و طی درگیری با قوای امنیتی افغانستان از افراد ملکی به عنوان سپرهای انسانی استفاده نمودند.

محمد ویس، باشنده حوزه سوم شهر قندوز که مجبور به ترک خانه اش شده و به ولایت تخار پناه ببرد، گفت: «زمانی که طالبان بر منطقه ما تسلط داشتند خانه ما و خانه همسایه های مان را سنگر جنگی ساخته بودند.»

او در گفت و گو با سلام تایمز تجریۀ خود از زمان تصرف این منطقه توسط طالبان را بازگو کرد و گفت: «آنها برای ما اجازه نمی دادند که خانه های خود را ترک کنیم و از جنگ فرار نمائیم. طالبان خانواده های ما را مجبور می کردند که برایشان غذا آماده کنیم.»

وی گفت: «هنگامی که نیروهای امنیتی حملات شان را شدت بخشیدند و به طرف منطقه ما نزدیک شدند طالبان فرار نمودند و برای ما فرصتی فراهم شد تا با مشکلات فراوان خود را به ولایت تخار برسانیم.»

عبدالرئوف، یک باشنده دیگر قندوز که فروشگاه قالین او توسط طالبان نابود شد، همچنان تجربه وحشتناک مشابهی داشت.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان بیرحم ابتدا من را شکنجه کرده و پول نقدی را که در فروشگاه داشتم از نزدم گرفتند و بعد از آن فروشگاهم را آتش زدند.»

او گفت: «این فروشگاه که من 20 سال برای ساختن و توسعۀ آن زحمت کشیده بودم تمام زندگیم بود.»

«حضور کامل» قوای امنیتی در قندوز

قسیم جنگل باغ، فرمانده پولیس قندوز، به مردم اطمینان داد که نیروهای امنیتی قندوز به قیمت جانشان از باشنده های این ولایت حفاظت می کنند.

او به سلام تایمز گفت: «پولیس ملی، ارتش، و امنیت ملی آخرین تلاش های شان را بخاطر حفاظت و نجات جان و مال مردم انجام میدهند.»

جنگل باغ گفت: «طالبان در چند روز جنگ قندوز تلفات بی پیشینه و سنگینی داده اند. قوای امنیتی تا به حال هفت فرمانده و ده ها طالب دیگر را از بین برده اند و ما در حال پیشروی در حومه های شهر قندوز هستیم.»

او گفت: «مردم مطمئن باشند که ما با تمام قوت در قندوز حضور داریم و تروریستان را از تمام مناطق قندوز و از خانه های باشنده های قندوز که طالبان آنها را مواضع جنگی خود ساخته اند، بیرون می کنیم.»

جنگل باغ با هشدار شدیداللحنی طالبان را خطاب قرار داد و گفت: «ما قندوز را به گورستان شما و سایر تروریستان حامی تان تبدیل می کنیم.»

غلام ربانی ربانی، عضو شورای ولایتی قندوز، گفت: «وحشت و بربریت طالبان و همچنان جنگ تحمیلی این گروه ستیزه جو باعث شده است که هزاران قندوزی مجبور به ترک خانه و زندگی شان شوند و به ولایت های همجوار قندوز پناه ببرند.»

او به سلام تایمز گفت: «گروه وحشتگر طالبان به هیچ اصول و مقررات اسلامی پابند نیستند. به همین خاطر آنها در چند ساعت حضورشان در قندوز دوکان های مردم را آتش زدند و با سنگر گرفتن در خانه های مسکونی جان صدها باشنده قندوز را در خطر مرگ قرار داده اند.»

«مردم قندوز علیه طالبان به پا خواهند خاست»

کمال صافی، نماینده مردم قندوز در پارلمان، گفت: «مردم قندوز بیشتر از این ظلم طالبان را تحمل کرده نمی توانند.»

او به سلام تایمز گفت: «حکومت مرکزی و مسئولین محلی باید برای مهار طالبان و تامین امنیت باشنده های قندوز تلاش بیشتر نمایند تا از جنایت بیشتر طالبان در قندوز جلوگیری شود.»

او گفت: «صبر و تحمل مردم ما تمام شده است و اگر این وضعیت ادامه یابد همه قندوزی ها دست به قیام عمومی علیه طالبان خواهند زد.»

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع ملی، طالبان را محکوم کرده و آن را یک گروه «بزدل» و «ضعیف» عنوان کرد.

او گفت: «طالبان مردم ملکی را گروگان گرفته برای خود سپر دفاعی ساخته اند و از خانه های ساکنین قندوز به حیث سنگر جنگی شان استفاده می کنند.»

او به سلام تایمز گفت: «طالبان تروریست توان مقابله و رویارویی با نیروهای شجاع امنیتی افغانستان را ندارند به همین دلیل زنان، کودکان، و کهنسالان بی دفاع را برای نجات جان و ادامه جنگ شان سپردفاعی قرار می دهند.»

وزیری گفت که قوای امنیتی و دفاعی کشور توانستند در مدت چند روز جنگ قندوز تا اکنون، بیشتر از 300 شورشی طالب را به قتل برسانند و ده ها طالب دیگر را هم بازداشت کنند.

او گفت: «قوای امنیتی و دفاعی شبانه روز تلاش می کنند تا طالبان را نابود کرده و ثبات و امنیت را دوباره به قندوز برگردانند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500