امنیت

افغانستان یکپارچه علیه شبه نظامیان ایستادگی می کند

نوشته سلیمان

فعالان جامعه مدنی افغانستان در تاریخ 8 اکتبر 2015 در کابل در جشن اولین سالگرد تأسیس دولت وحدت ملی افغانستان یک کیک را قسمت می کنند. [خبرگزاری فرانسه/نورالله شیرزاده]

فعالان جامعه مدنی افغانستان در تاریخ 8 اکتبر 2015 در کابل در جشن اولین سالگرد تأسیس دولت وحدت ملی افغانستان یک کیک را قسمت می کنند. [خبرگزاری فرانسه/نورالله شیرزاده]

کابل - مردم افغانستان با تأسی به تعالیم اسلام و بر حسب تمایل خود به ترقی و انکشاف، در برابر طالبان و گروپ های شبه نظامی دیگر متحد می ایستند.

محمد سالم حسنی، عالم دین، به سلام تایمز گفت: «دشمنان افغانستان تلاش می کنند که در بین مردم اختلاف و فتنه ایجاد کنند تا به خواسته‌های شومشان برسند.»

وی گفت: «اما حالا برای همه افغان ها واضح شده است که طالبان و سایر گروپ‌های افراطی، دشمنان ما و عامل اصلی بدبختی و بی ثباتی افغانستان هستند. بنابراین بر افغان ها لازم است که در چنین شرایطی اختلافاتشان را کنار گذاشته متحدانه علیه این گروپ های افراطی مبارزه و ایستادگی نمایند.»

حسنی جهت تأکید بر این مطلب به آیات قرآن استناد کرد.

وی با ذکر این آیه قرآن «همگی به ریسمان خداوندی چنگ بزنید و پراکنده نشوید.» گفت: «قرآن شریف که کتاب مقدس و راهنمای تمام مذاهب اسلامی است ما را به وحدت و دوری از تفرقه دستور می دهد.»

او اظهار داشت: «بنابراین بر ما فرض است که متحد و متفق باشیم.»

او گفت که قران کریم به صراحت تفرقه و عدم وحدت را باعث تضعیف ملت ها می داند. وی افزود که از دیدگاه فقهای اسلام هر عملی که سبب چندپارچگی مردم شود از نظر شرعی حرام می باشد.

«وحدت ضامن بقای افغانستان»

محمد هارون چخانسوری، سخنگوی غنی، گفت: «وحدت و همبستگی افغان ها ضامن بقای افغانستان می باشد و به همین خاطر رییس جمهور اشرف غنی همواره بر این اصل تاکید می کند.»

او به سلام تایمز گفت: «افغان ها تجربه های تلخ عدم اتفاق، تشطط سیاسی، و نزاع داخلی را تجربه کرده اند که همۀ آنها برایشان بسیار مضر بوده است.»

او گفت که وحدت یگانه گزینه شکست دشمن است. «باتوجه به اوضاع افغانستان حکومت تلاش می کند که در محوریت قانون اساسی، تمام اقشار سیاسی و اقوام مختلف را با هم متحد کند تا در امر مقابله و مجادله با تروریسم همه یکدست شده و مبارزه نمایند.»

چخانسوری گفت: «دشمنان افغانستان سعی و تلاش کلانی کردند تا که میان اقوام و مذاهب تفرقه ایجاد نمایند و افغانستان را از داخل تخریب نمایند. اما بسیار جای خوشوقتی است که افغانستان در طول تاریخ شاهد هیچ جنگ قومی نبوده است.»

وی اظهار داشت: «رییس جمهور برای مستحکم شدن وحدت ملی همیشه نشست های پی‌هم مشورتی را با رهبران سیاسی، اعضای پارلمان، نهادهای جامعه مدنی، و برزگان اقوام برگزار می کند و در مسایل ملی و بین المللی با همه مشوره می نماید.»

وحدت در برابر دشمن مشترک

سید جواد حسینی، سخنگوی «جبهه ملی نوین افغانستان» که از احزاب اپوزیسیون سیاسی افغانستان است، گفت: «از جمله عوامل پیشرفت ملت ها و رمز کامیابی شان وحدت و همگرایی می باشد. ما با وجود مخالفت سیاسی با حکومت، خواهان اتحاد و یکدست بودن تمام جریان های سیاسی در برابر چالش هایی که فرا راه افغانستان قرار دارند، هستیم.»

وی طالبان را دشمن تمام افغان ها دانست و به سلام تایمز گفت: «وحدت مردم افغانستان نقطۀ قوتشان است و اختلاف میان افغان‌ها باعث قوت دشمنان آنان می شود.»

اقای حسینی گفت که زمانی که همه افغان ها متحد باشند، صفوف بزرگی تشکیل می شوند. وی افزود: «دشمنان افغانستان با دیدن یکدست و یکصدا بودن افغان ها هرگز جرأت جنگ و مقابله با ما را نخواهد داشت.»

غلام فاروق، نماینده ولایت هرات در پارلمان، گفت: «ما باید هوشیار و مراقب باشیم؛ چون دشمنان وحدت افغان ها در کمین هستند تا با اندک ترین اشتباه ما، بزرگترین استفاده را به نفع شان نمایند.»

وی به سلام تایمز گفت: «افغانستان در وضعیت بسیار حساسی قرار دارد. هرگونه عدم اتفاق می تواند تمام دستاوردهای 15 ساله ما را نابود کند.»

او گفت: «من یقین دارم که اتحاد افغان ها باعث جلوگیری از نفوذ دشمن می شود و به هر اندازه که وحدت افغان ها بیشتر شود، به همان پیمانه افتراق و تشطط طالبان و سایر سازمان های افراطی و تروریستی بیشتر خواهد شد.»

اهمیت صلح و ثبات برای انکشاف

بشیر بیژن، یک فعال جامعه مدنی مقیم کابل، گفت که دولت باید تمرکز خود را بر متحد کردن کشور، ارائه خدمات برای همه شهروندان، و انکشاف مساویانه تمام ولایات افغانستان قرار دهد و این باعث قطع کامل حمایت مردم از طالبان خواهند گردید.

وی به سلام تایمز گفت: «عدم وحدت ما باعث ظهور بیشتر گروپ های افراطی و تروریستی می شود و همبستگی ما راه را به روی تمام گروپ های تروریستی و دشمنان ما مسدود می کند. تنها راه پایان دادن به بحران های امنیتی، سیاسی، اجتماعی، و اقتصادی اتحاد مردم است.»

خلیل الرحمان سروری، استاد روانشناسی در پوهنتون کابل، به سلام تایمز گفت: «وحدت و همبستگی ارزشمندترین پدیده در یک اجتماع و از اولویت های اساسی سعادت یک کشور می باشند.»

او گفت: «صلح و ثبات برای دستیابی به ترقی و انکشاف سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی ضروری است. جامعه ای که از وحدت محروم باشد، از فقدان صلح و امنیت رنج خواهد برد و با افزایش درگیری ها، خشونت ها، و ناهنجاری ها رو به رو خواهد شد.»

مبارزه با دشمنان «خونخوار»

محمد داوود اساس، مشاور ارشد ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی، گفت: «چهل سال جنگ در افغانستان کشور ما را قرن ها از تمدن و ترقی عقب انداخته است و این بزرگترین پند و تجربه برای همه افغان ها است.»

او به سلام تایمز گفت: «دشمنان افغانستان بسیار بیرحم هستند. وضعیت و شرایط حال حاضر افغانستان ایجاب می کند که همه دست به دست و یکپارچه علیه این دشمن خونخوار مبارزه نمایم.»

اساس گروپ طالبان، داعش، و شبکه حقانی را در ردیف سازمان های تروریستی و دشمنان تمام اقوام افغانستان قرار داد.

او گفت: «از آن جایی که این تروریستان دشمنان همه اقوام این سرزمین هستند، پس به همه افغان ها فرض است که متحدانه علیه این سازمان های تروریستی ایستادگی و مبارزه نمایند.»

اساس گفت: «تحکیم وحدت ملی در نظام نوین مابعد طالبان در افغانستان باعث شد که نماینده های تمام اقوام افغانستان شامل حکومت شوند، ملیون ها افغان به مکتب ها و دانشگاه ها بروند، افغانستان در نظام بین الملل جایگاه خود را پیدا کند، و با کشورهای منطقه و فرامنطقه روابط و مراودات برقرار کند.»

او گفت: «اگر وحدتی که داریم حفظ نشود تمام این دستاوردها از بین می روند و روزهای تاریک قدیم مجددا تکرار خواهند شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مردم افغانستان را که در بین خود به جنگ انداختند کدام کسان بودند ؟ اولین نفرها که مردم افغانستان را به جنگ قومیت اندختن اینها بودند احمدشاه مسعود رهبر شورای نظار که مربوط به تنظیم جمعیت اسلامی بود عبدلرشید دوستیم که قومندان غند قومی ولایت بلغ مربود به قوم حزبگ بود سعید جعفر نادری قومندان لوای بغلان بود مربود به قوم هزاره وجنرال مومن قومندان کندگ هیراتان در مقابل حکومت داکتر نجیب الله احتلاف گردند که پشتون ها بالای ما چر ا حکومت می کنند . ودر مقابل حکومت نجیب قیام اعلان کردند تا که حکومت نجیب را شکست دادند . از همان روز تا به حالی مردم افغانستان با اتفاق نشدند مسولیت این همه جنگ های قومی در افغانستان به دوش همین چند نفر آست . بی اتفاقی راهمین مردم در میان اوردندکه بعد ها همه تنظیم های جهادی بی اتفاق شدند که بر سر قدرت طلبی افغانستان را ویران کردند که به لاک ها مردم افغانستان شهید شدند و میلیون ها مردم افغانستان خانه های شان را رها کردند ‌مهاجر شدند در کشور های همسایه .

پاسخ