تروریسم

خشونت طالبان موجب بیجا شدن تعداد بی سایقۀ نیم ملیون افغان شد

خبرگزاری فرانسه و هیأت تحریریه

در این تصویر که در تاریخ 28 میزان 2016 برداشته شده یک دخترک افغان که به جهت درگیری های مابین قوای امنیتی افغانستان و ستیزه جویان طالبان در قندوز بیجا شده است، به یک کمپ موقتی در حومۀ کابل نگاه می کند. [شاه مری/خبرگزاری فرانسه]

در این تصویر که در تاریخ 28 میزان 2016 برداشته شده یک دخترک افغان که به جهت درگیری های مابین قوای امنیتی افغانستان و ستیزه جویان طالبان در قندوز بیجا شده است، به یک کمپ موقتی در حومۀ کابل نگاه می کند. [شاه مری/خبرگزاری فرانسه]

کابل - به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان ملل متحد در تاریخ 10 قوس اعلام کرد که تعداد افغان هایی که منازل شان را ترک کرده اند تا به ساحات امن تر کشورشان بروند به بالاترین حد خود رسیده است.

بنا بر اعلان دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (UNOCHA) تا آخر ماه نومبر (10 قوس) بالغ بر نیم ملیون افغان - 515,800 - بر اثر درگیری ها در داخل کشور بیجا شده اند که این تعداد از رقم سال گذشته که 471,000 نفر بود، بیشتر می باشد.

این رقم از سال 2014 بالغ بر دو برابر بیشتر شده است که این نشان دهندۀ تزاید شدید تعداد افرادی است که منازل شان را به سبب خشونت ها ترک می کنند.

مارک بودن، هماهنگ کنندۀ امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد، طی بیانیه ای اعلام کرد: «من نگران هستم که این رکورد بی سابقه فقط به حیث یک نمبر هشداردهنده از بیجاشدگان داخلی نمی باشد، بلکه بیانگر بحران بلندمدتی است که در آن تعداد فامیل هایی که در افغانستان با بیجاشدگی طولانی مدت مواجه هستند، در حال تزاید است.»

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گفت که مهاجرت کلان به ساحات امن تر و همچنان عودت بالغ بر 600,000 پناهنده افغان از کشور همسایه، پاکستان، در سال جاری موجب تحلیل رفتن منابع محلی شده است.

بیجاشدگی داخلی بسیار کلان سال های طولانی است که افغانستان را گرفتار کرده است و این معضل از زمان اشغال شوروی در سال 1979 شروع شد. در سال 2001 طالبان اقدامات ستیزه جویانه خونبار خود را شروع کردند که از آن زمان تا حال به مناطق سابقا امن تر کشور تسری یافته است.

خشونت طالبان

خشونت، علی الخصوص در دو سال گذشته، در نتیجه حملات پی در پی طالبان به شهرهای افغان افزایش یافته است که این موجب شده است تا افراد ملکی بیشتری آماج حمله قرار بگیرند.

بر اساس معلومات سازمان ملل متحد از مجموع 399 ولسوالی افغانستان رقم بی سابقه 198 ولسوالی از آوارگی منتج از درگیری ها خبر می دهند و برای اولین بار تمام 34 ولایت کشور میزبان بیجاشدگان داخلی هستند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل گفت که این دفتر 45 فیصد از مجموع 152 ملیون دالر آمریکایی (15.9 ملیارد روپیه) تمویل اضطراری مورد ضرورت برای ترفیع ضرورت های فوری بیجاشدگان داخلی در افغانستان را تحویل گرفته است.

بودن گفت که این مبلغ برای اطمینان یافتن از این که «فامیل های بیجاشده آسیب پذیر فقط کمک های بشردوستانه اضطراری دریافت نمی کنند، بلکه از حمایه هایی که فرصت های واقعی را جهت بازسازی زندگی بیجاشدگان داخلی در بلندمدت فراهم می کند، ضرورت دارد.»

کمک دولت

احمد ولی حکیمی، معین وزیر بیجاشدگان و عودت کنندگان، به سلام تایمز گفت که دولت افغانستان معضلات کلانی که مردم بیجاشده با آنها رو به رو هستند را می فهمند.

حکیمی گفت که رئیس جمهور اشرف غنی دستور داده است تا آماری از املاک دولتی موجود تهیه شود. او افزود: «هدف اجرای پروگرام اسکان مجدد بیجاشدگان مشابه طرح امتحانی در هرات برای آواره شدگان داخلی می باشد.»

حکیمی گفت که دولت قصد دارد تا به بیجا شدگان عودت کننده قطعات ملک را بدهد تا در آنها منزل بسازند و به آنها «آبرسانی و برقرسانی» کند.

او در خاتمه گفت: «دولت افغانستان از بیجاشدگان کاملا حمایت می کند و به آنها حیات مقبولتری اعطا می کند.»

[عزازالله در تهیۀ این راپور مشارکت کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

با تشکر بسیار زیاد از شما به خاطر نشر به لسان پشتو و یک راپور که درباره سایت پشتوی شما در یک سایت پشتو نشر شده است. این خیلی راپور خوبی است. برایتان آرزوی موفقیت می کنم و بسیار مقبول تر می باشد اگر شما معلومات جدید را انتشار کنید.

پاسخ

ای مرد شریر! هر قدر خودت را مخفی کنی من تو را می شناسم. تو دالرهای سیا را مخفی کرده نمی توانی! تف و لعنت بر تو ای حشمت خان خائن.

پاسخ