تروریسم

القاعده مجادلۀ کلامی علیه داعش را تشدید می کند

نوشتۀ ولید ابوالخیر در قاهره

در این تصویر مربوط به قبل از ظهور جبهه النصره، یک گروپ منشعب از القاعده، در سوریه، بیرق القاعده در سوریه دیده می شود. [عکس با کسب اجازه از محمد عبدالله]

در این تصویر مربوط به قبل از ظهور جبهه النصره، یک گروپ منشعب از القاعده، در سوریه، بیرق القاعده در سوریه دیده می شود. [عکس با کسب اجازه از محمد عبدالله]

بنا به گفته کارشناسان، مجادله کلامی بین القاعده و «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) شواهد کلانی را مبنی بر اختلاف مابین این دو گروپ، که با شرارت فزاینده مترصد تضعیف یکدیگر هستند، ارائه می کند.

این کارشناسان به المشارق گفتند که در حال که هر دو گروپ با چلنج های خارجی، درگیری های درون گروپ، و جذب و حفظ جنگجو مواجه هستند، رهبران آنها از هر فرصتی جهت ضربه زدن به همدیگر و مخدوش کردن وجهه طرف مقابل بهره می گیرند.

آنها گفتند که جدیدترین پیغام صوتی ایمن الظواهری، رهبر القاعده، خطاب به داعش و رهبر آن، ادامۀ این جدال کلامی مابین آنها می باشد.

در پیغامی که در تاریخ 16 جدی در اینترنت نشر گردید الظواهری کوشش می کند تا از وضعیت بغرنجی که داعش به آن گرفتار شده جهت جذب و استخدام جنگجویان داعش به صفوف القاعده بهره برداری کند.

این اقدام در حال اجرا شده که راپورهای متعدد اخیراً از بلند رفتن آمار ترک کردن داعش توسط افراد این گروپ و اختلاف مابین آنها خبر می دهند.

الظواهری در پیغام خود ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، را به «دروغگویی» و «اتهامزنی» به القاعده به قصد مخدوش نمودن وجهه آن گروپ کرده و عوامل داعش که از این اقدامات حمایه می کنند را محکوم کرده است.

او از این خاطر که البغدادی ادعاهایی را مبنی بر مخالفت القاعده با اجرای حمله های فرقه ای علیه شیعه و آمادگی آن جهت مشارکت با رهبران مسیحی شکایت کرده است.

الظواهری گفت: «دروغگویان بر دروغ های خود اصرار دارند، تا آن جا که مدعی اند ما شیعیان را به حیث کفار محکوم نمی کنیم.»

رقابت وحشیانه

تورن جنرال وائل عبدالمطلب، کارشناس گروپ های تروریستی و افسر متقاعد اردوی مصر، گفت: «این پیغام جدید رهبر القاعده در پیوند با قصد او برای حمله به داعش و رهبر آن ابوبکر البغدادی دیگر بار موید عمق شکاف بین این دو گروپ و مبارزه وحشیانه ای که بین آنها وجود دارد، می باشد.»

وی به المشارق گفت که اختلافات بین این دو گروپ از بدو ظهور داعش و خروج از کنترل القاعده، قابل مشاهده بوده است.

عبدالمطلب گفت: «الظواهری به وضوح مصروف بهره برداری از فشارهایی که در اثر مبارزه بین المللی علیه داعش در عراق و سوریه به این گروپ وارد می شود، می باشد.»

او افزود که رهبر القاعده کوشش دارد عوامل داعش را «برباید» و به همین علت مخالف ادعای «خلافت» البغدادی است و به راپورهای گوناگونی اشاره کرد که اخیرا در مورد فرار عوامل داعش از مناطق تحت کنترل این گروپ و پناه آوردن به گروپ های دیگر نشر گردیده است.

او اظهار داشت که جبهه النصره، یک گروپ منشعب از القاعده که همچنان موسوم به جبهه فتح الشام است، نیز یکی از همین گروپ ها است.

او گفت که الظواهری از طریق پیغام خود همچنان کوشش کرد بر «اصول ثابتی که القاعده از زمان ظهور خود به آنها پایبند مانده است، به شمول مبارزه با کشورهای غربی و رژیم های عربی که ایدئولوژی افراطی رد می کنند» تأکید نماید.

عبدالمطلب گفت: «به نظر می آید طرف خطاب تمام گپ های او عوامل داعش و جناح های جهادی دیگری استند که در دوره سابق از تحت کنترل القاعده خارج شده و حال عمدتا در سوریه حضور دارند.»

بلند بردن مناقشات فرقه ای

عبدالنبی بکار، پروفیسور پوهنتون الازهر و محقق علوم سیاسی، گفت: «سخنرانی اخیر الظواهری یک بار دیگر به تنش های فرقه ای مابین سنی و شیعه دامن زده و آن را، علی الخصوص در سوریه و عراق، توسعه می دهد.»

او به المشارق گفت که القاعده در دوره اخیر تا حدی از حمله به افراد ملکی پرهیز کرده است. البته برخلاف ادعای این گروپ این امر از این خاطر نیست که دیگر نمی خواهد به غیرنظامیان حمله کند؛ مگر بلند رفتن تمهیدات امنیتی در عراق جهت مبارزه با داعش، انجام حملات تروریستی را دشوار کرده است.

بکار گفت که از پیغام الظواهری نکات مختلفی، خصوصا در زمینه رابطه بین القاعده و جبهه النصره، استنباط می شود.

او گفت که الظواهری با بیان این گپ که حمله بالای کشورهای عضو ائتلاف بین المللی در اولویت باقی می ماند، ولی اضافه کردن این مطلب که «وضعیت هر جبهه جهادی بایستی به نفع جهاد در نظر گرفته شود» به جبهه النصره بهانه داد تا پالیسی های خود را تغییر دهد.

بکار اظهار داشت که این گپ ها بر مبنای وضعیت حال یک توجیه ضمنی را به جبهه النصره ارائه کرد تا این گروپ بتواند از حیات خود و همچنان مناطق تحت کنترل خود حراست نماید.

حمام خون احتمالی

تورن جنرال عبدالکریم احمد، تحلیلگر نظامی و افسر متقاعد اردوی مصر، راجع به احتمال بروز خشونت بین حامیان القاعده، داعش، و گروپ های دیگر حامی ایدئولوژی افراطی در اثر پیغام الظواهری، هشدار داد.

او به المشارق گفت: «ممکن است این پیغام هر دو گروپ و حامیان شان را در کوشش جهت غلبه بر دیگری و اثبات وجود خود و همچنان ادعای به اصطلاح خلافت، به اجرای حملات تروریستی در تمام جهان تحریک نماید.»

او گفت که این پیغام می تواند موجب ایجاد یک «حمام خون» شود.

او اظهار داشت که رقابت مابین القاعده و داعش در رابطه با این است که کدام گروپ حق دارد که بیرق جهاد را بلند ببرد، و این عزم و اراده است که بر پایه آن داعش در تلاش برای تأسیس خلافت خود بیشترین شمار «کافران» را کشته است.

وی گفت: «داعش در بدو ظهور خود این بیرق را به وضوح از چنگ القاعده درآورد و حالا القاعده یک بار دیگر کوشش می کند با استفاده از وضعیتی که اکنون داعش دچار آن شده است، این بیرق را بالا ببرد.»

او اظهار داشت که تاکتیک های تروریستی مورد استعمال هر دو گروپ شبیه هم استند. وی افزود که «این وضع مستوجب تشدید کوشش های بین المللی جهت مبارزه با تروریسم، خصوصا فعالیت های استخباراتی، به هدف عقیم کردن هر کوشش جهت اجرای حملات تروریستی می باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500