جوانان

یک خط مخصوص تلیفونی در افغانستان به جوانان مستأصل کمک می کند

خبرگزاری فرانسه

ریحانه 21 ساله در 22 قوس سر وقت تعیین شده به مرکز صحی جوانان در کابل می آید. مراکز صحی و خطوط مخصوص تلیفونی دولتی کوشش می کنند تا به جوانان در باب موضوعاتی که گفتگو درباره آنها در جامعه در تابو محسوب می شود، مشوره بدهند. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

ریحانه 21 ساله در 22 قوس سر وقت تعیین شده به مرکز صحی جوانان در کابل می آید. مراکز صحی و خطوط مخصوص تلیفونی دولتی کوشش می کنند تا به جوانان در باب موضوعاتی که گفتگو درباره آنها در جامعه در تابو محسوب می شود، مشوره بدهند. [شاه مراعی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- در افغانستان گپ زدن علنی در باب مشکلات جنسی نه فقط با کولتور جامعه در تضاد می باشد، مگر می تواند به سهولت علامت بی شرمی تلقی گردد.

اما جوانان مملکت یک رفیقی که درباره آنها قضاوت نمی کند را پیدا کرده اند و آن یک خط مخصوص تلیفونی دولتی است که آنها را در باب موضوعات تابو مشوره می دهد.

یک مرد که در سنین 20 سالگی خود است، بعد از مشوره با این خط تلیفونی به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر شما در مورد ناتوانی جنسی خود از رفیقان یا اعضای فامیل مشوره بخواهید، به شما برچسب فاسد ... یا ناتوان می زنند.»

او گفت: «این خط مخصوص تلیفونی یک نعمت است.»

چند صد تلیفون در روز

این خط مخصوص تلیفونی که در سال 2012 با کمک صندوق جمعیت سازمان ملل متحد تأسیس گردید، در کابل با استفاده از 10 مشاور - به شمول مردان و زنان تعلیم دیده مسلکی که توسط مربیان مسلکی سکسولوژیست تعلیم دیده اند - فعالیت می کند و آنها روزانه چند صد تماس را جواب می دهند.

عبدالله شاهد، مدیر این مرکز، گفت که این مشاوران در باب موضوعاتی مثل افسردگی و ازدواج های اجباری مشوره می دهند، مگر حدود 70 فیصد از تماس ها در رابطه با سکس است.

وزارت صحت افغانستان هم کلینیک های صحی «جوانمدار» را در سال قبل در کابل تأسیس کرد. این کلینیک ها جلسات رو در رو را با مشاوران ارائه می دهند.

ریحانه 21 ساله در یکی از این مرکزها در کابل به خبرگزاری فرانسه گفت: «من قادر نبودم که مشکلم را با مادر یا خواهرم به اشتراک بگذارم. مگر اینجا می توانم آزادانه گپ بزنم.»

از جمله هدف های این مرکز تلیفونی و کلینیک های صحی هشدار دادن به جوانان افغان در باب اعتیاد به سکس، مقاربت بدون محافظت، و استعمال مواد مخدر می باشد.

شاهد گفت: «ما به تلیفون زنندگان می گوییم که برای مشکلات جنسی خود به ... تریاک متوسل نشوند. به جای این کار ما از آنها تقاضا می کنیم که اضطراب خود را تداوی کرده و یک سبک زندگانی صحتمند را در پیش بگیرند.»

در یک محیط محافظه کار

در این و گفت ها اغلب یک موضوع ممنوعه دیگر هم مطرح می شود و آن همجنسگرایی است.

شاهد گفت: «یک بار یک زن همجنسگرا تماس گرفت و ابراز کرد که به خاطر ازدواج شریک جنسی اش دچار افسردگی شده است.» وی افزود که مشاوران او نتوانستند کار چندانی انجام دهند و فقط کوشش کردند تا به تلیفون کننده کمک کنند تا از طرق مختلف راجع به مشکل بغرنجش بیاندیشد.

اما این پروگرام در برابر محافظه کاری فرهنگی گسترده با مشکل مواجه است.

اخیرا در وقت بازدید مقامات صحی افغانستان از پوهنتون کابل در یک کمپاین آگاهی بخشی به جوانان تعداد از دانشجویان آنها را به ترویج فساد متهم کرده اند.

سید علیشاه علوی، یک مقام وزارت صحت افغانستان، گفت: «ما کوشش کردیم تا به دانشجویان توضیح دهیم که این پروگرام منطبق با قانون شریعه است و ابدا مغایر با اسلام نمی باشد.»

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما با وظیفه بسیار دشواری مواجه هستیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من زیادتر نظری گفته نمی توانم. مگر فقط می گویم که واقعاً پروگرام مطلوبی است و شخص من به یک مریضی شدید روانی مبتلا هستم. امید دارم شما من را کمک کنید.

پاسخ

این کار کاملا منطقی می باشد و به مشکلات رسیده گی میکند ، کمک کردن به مشکلات یک شخص ثواب زیاد دارد از دیدگاه اسلامی ، مهم نیت که ان چی مشکلی ، مهم این است که مشکل یک شخص یا زاده تر یک انسان حل می شود. دولت مردان ما کوشش کند تمام مشکلات مردم را حل کند چی مشکل جسمی باشد و یا غیر جسمی کسی که در مسائل سکس مشکل داشته و نتواند با کسی دیگر گوید و راه حل نداشته او در تمام زندگی خود به مشکل روبرو است

پاسخ

بسیار مفید است برای اگاهی دهی برای تمام قشر جامعه ما مفید است مشکلات ما عدم آگاهی است

پاسخ