سلامتی

با افزایش مسایل صحت روانی در افغانستان، از طریق خط تلیفونی با جوانان کمک صورت می گیرد

گزارش از امین الله

مردی به تاریخ ۳۰ سرطان سال ۱۴۰۰ در امتداد جاده ای در کابل با تلیفون همراه خود صحبت می کند. [سجاد حسین/ ای اف پی]

مردی به تاریخ ۳۰ سرطان سال ۱۴۰۰ در امتداد جاده ای در کابل با تلیفون همراه خود صحبت می کند. [سجاد حسین/ ای اف پی]

کابل -- یک خط تلیفون برای ارائه مشوره به جوانان که یک دهه پیش ایجاد شده بود، هنوز به جوانان افغان که با مشکلات صحت روانی دست و پنجه نرم می کنند کمک می کند.

صندوق کمکی جمعیت ملل متحد (یو ان اف پی ای) در سال ۱۳۹۱ کمک های مالی و فنی برای راه اندازی خط ۱۲۰ صحی جوانان برای کمک به جوانان افغان که نمی توانند مستقیماً مشکلات خود را با روانشناسان یا داکتران در میان بگذارند، ارائه کرد.

خط تلیفون با دایل کردن شماره ۱۲۰ از هر شبکه ای در افغانستان به صورت رایگان قابل دسترسی است.

هلت نیت تی پی او، یک سازمان غیر دولتی بین المللی، این خط تلیفون را مدیریت می کند.

داکتر وحید نوری، سرپرست این خط تلیفون، به سلام تایمز گفت، «هدف از ایجاد مرکز خط کمک ۱۲۰، توانمندسازی جوانان از منظر مسائل صحی، روانی و صحت تکثری است.»

نوری گفت که این خط تلیفون به جوانان افغان این امکان را می دهد که «مشکلات و نگرانی های روانی خود را به راحتی و رایگان با یک داکتر یا روانشناس از خانه خود در میان بگذارند»، که در غیر این صورت «به دلیل محدودیت های فرهنگی و اجتماعی» دشوار خواهد بود.

وی گفت، در حالی که تعداد کارکنان این مرکز با درنظرداشت شرایط کم و زیاد می شود، در حال حاضر هفت متخصص مرد و هفت متخصص زن در این مرکز مشغول به کار هستند.

نوری گفت،تعداد تماس گیرندگان هر روز و ماه افزایش می یابد.

این خط تلیفون طی یک ماه گذشته ۹۰ هزار و ۸۸۸ تماس از سراسر کشور ثبت کرده است. وی افزود، تماس گیرندگان ۴۱ هزار و ۴۵۷ مرد و ۴۹ هزار و ۴۳۱ زن بودند.

نوری گفت که این مرکز ۶۰ ساعت در هفته باز است و در دو شیفت -- از ساعت ۸ صبح تا ۳ بعدازظهر و از ساعت ۳ بعد از ظهر تا ۸ بعد از ظهر کار می کند.

وی خاطرنشان کرد، که اکثر جوانانی که با این مرکز تماس می گیرند، مشکلات جنسی، صحت روانی، صحت تکثری و خشونت خانگی دارند.

فواید خط کمک

به گفته محمدناصر حبیبی، روانشناس در پوهنتون کابل، خط کمک با توجه به مشکلاتی که جوانان با آن روبرو هستند بسیار موثر است.

او به سلام تایمز گفت، «افغانستان در حال حاضر از نظر مسائل روانی در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.»

حبیبی گفت، «ارزیابی ها نشان می دهد که افغانستان یکی از غمگین ترین کشورهای جهان است. وضعیت اقتصادی بر روح و روان افراد جامعه تاثیر گذاشته است و میزان ناامیدی روز به روز در حال افزایش است

وی افزود، «صحت روانی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. در شرایط فعلی هیچ گزینه ای بهتر از تقویت حمایت های روانی وجود ندارد.»

عبدالرحمن زعیم، سخنگوی صندوق جمعیت ملل متحد در افغانستان، بدون ارائه کردن اعداد دقیق به سلام تایمز گفت، «بودجه این مرکز به سطح فعالیت ها بستگی دارد، بنابراین بودجه هر سال متفاوت است. اگر تماس های بیشتری داشته باشیم و خدمات بیشتری ارائه کنیم، هزینه ها نیز افزایش می یابد و بالعکس هزینه ها هم کم می شود.»

وی افزود، «به هر حال بودجه پوشش داده شده و محدودیتی در بودجه وجود ندارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این اقدام خوبی است زیرا اکثر جوانان از بیماری روانی رنج می برند و اگر خدماتی به آنها ارائه شود به جای منفی اندیشی مثبت فکر می کنند. مسائل زیادی در جامعه افغانستان وجود دارد که هیچ کس نمی تواند آنها را به اشتراک بگذارد. با این حال، اگر چنین خدماتی وجود داشته باشد، آنها می توانند به راحتی آنها را با شخصی به اشتراک بگذارند.

پاسخ

درافغانستان جوانان ما نظر به مشکلات های که دارند به مریضی روانی مبتلا هستند . درافغانستان جوانان ما چی مرد باشد یا زن به سرنوشت خود پرایشن هستند . نبود حکومت داری خوب درچندین سال های اخیر باعث می شود که جوانان ما از آینده خود بی خبر هستند و همیشه آز این نهاد رنج می‌برند . جوانان ما اگر تعلیم هم کند آیند درخشان ندارند . برای ۸۰/ فیصد جوانان ما زمینه کار برابر نیست . درافغانستان ۷۰/فیصد جوانان آرزوهای شأن ازهر نگاه بر آورده نمی شود . در افغانستان ۶۰/فیصد جوانان ما عروسی خود را نظر به اقتصاد خود نمی تواند یا مشکلات خانوادگی دارند نمی تواند عروسی کنند . همین مشکلات های صبب این میشود که جوانان ما به مرض روانی مبتلا شوند . شماره تلفن ۱۲۰ می‌تواند که به این جوانان عصر امروز کمک زیادی کند .

پاسخ

در طول ۲۰ - ۲۲سال گذشته، سازمان ملل متحد، به ویژه سازمان های رفاهی آمریکا و نهادهای دولتی، کارهای مفید زیادی در افغانستان انجام داده اند. سربازان آمریکایی بسیاری از افغان ها را کشتند و جنایات زیادی از هر دو طرف انجام شد، اما حقیقت این است که کارهای مثبت زیادی نیز انجام شد. ارائه چنین خدمات تلفنی برای جوانان مفید است. از یک سو جامعه افغانستان یک جامعه سنتی است. از سوی دیگر، نبردهای چهار و نیم دهه اخیر ما را از قافله بزرگ انکشاف جهانی عقب انداخته است. من ۲۵ ساله بودم، اما خجالت می‌کشیدم که از دوکاندار ماشین‌هایی برای اصلاح خایه ام بخواهم. اینطوری که من جرات دارم کلمه خایه را اینجا بنویسم، نمی توانم جلوی مردم اینقدر آزاد صحبت کنم و چنین کلماتی را نمی توانم ذکر کنم. منظورم این است که خدماتی مانند خط کمک باید بیشتر گسترش یابد. برای پسران و دختران، به ویژه دخترانی که ازدواج نکرده اند، اهمیت فوق العاده ای دارد. آنها مشکلات زیادی دارند که باید مخفیانه با داکتران در میان بگذارند. با تشکر

پاسخ