آموزش

فعالیت ولایت پکتیکا جهت ارتقای باسوادی و ثبت نام در مکاتب

نوشته سلیمان

الیاس وحدت، والی پکتیکا، در تاریخ 29 حوت یک کمپاین خانه به خانه آموزش و پرورش را در ولسوالی متاخان آغاز کرد تا ساکنین را تشویق کند پسران و دخترانشان را در مکاتب ثبت نام کنند. [سلیمان]

الیاس وحدت، والی پکتیکا، در تاریخ 29 حوت یک کمپاین خانه به خانه آموزش و پرورش را در ولسوالی متاخان آغاز کرد تا ساکنین را تشویق کند پسران و دخترانشان را در مکاتب ثبت نام کنند. [سلیمان]

پکتیکا، افغانستان -- مسئولین ولایت پکتیکا فامیل ها را تشویق می کنند تا اطفالشان را در مکاتب ثبت نام کنند.

این کمپاین که با هدف آگاهی دهی به مردم در مورد اهمیت تحصیل توسط الیاس وحدت والی این ولایت برگزار شده از 29 حوت شروع شد و تا 30 حمل ادامه خواهد داشت.

وحدت به سلام تایمز گفت: «من به همراه سایر مسولین محلی، فعالین مدنی، و بزرگان قومی در ولسوالی متا خان، یک کمپاین خانه به خانه را جهت تشریح ارزش علم و دانش، توسعه، و پیشرفت به ساکنین محلی برگزار کرده و آنها را تشویق کرده ایم که کودکانشان، اعم از دختر و پسر، را به مکاتب بفرستند.»

او در اولین روز این کمپاین گفت: «ما با واکنش خوب و مثبت مردم مواجه شدیم. باشندگان این ولسوالی علاقمندی بسیاری را برای کسب دانش نشان دادند و برای ما وعده کردند که حتما اطفالشان را به مکاتب روان می کنند.»

او گفت: «محدودیت های کالتوری و عرفی باعث شده بود این فامیل ها به دختران شان اجازه رفتن به مکتب را ندهند. اما فعلا دیده می شود که یک انقلاب فرهنگی در راه است.»

والی پکتیکا از همپیمانان بین المللی افغانستان خواست تا برای خاتمه یافتن جنگ، خشونت، و افراطیت در کشور «توجه بیشتر داشته و کمک های بیشتر در بخش آموزش و پرورش ارائه نمایند.»

نحصیل آینده درخشان را به ارمغان می آورد

محمد نسیم واجد، رئیس معارف ولایت پکتیکا، با والی این ولایت یکجا کمپاین را آغاز کرد.

او به سلام تایمز گفت: «ما این کمپاین را با دادن کتابچه و قلم به فامیل ها و اطفال شان شروع کردیم. ما به آنها گفتیم که اطفال دختر و پسرشان را برای داشتن آینده درخشان باید به مکاتب روان کنند تا دانش بیاموزند.»

او گفت: «برای اولین بار در تاریخ افغانستان چند ماه پیش 55 دختر از مکاتب [ولسوالی های ارگون، شرنه، و خیر کوت] این ولایت فارغ گردیدند، و فعلا 30 هزار متعلم دختر مصروف تحصیل در مکاتب این ولایت استند که این بزرگترین تغییر در مفکوره ها و ایده های مردم محسوب می شود.»

واجد گفت: «در سراسر ولایت پکتیکا 350 مکتب فعال است و تلاش ها برای فعال سازی 20 مکتب دیگر ادامه دارد.»

او گفت که قرار است 800 دختر دیگر در صنف های کورس های سواد آموزی در مکاتب دولتی در 5 ولسوالی پکتیکا ثبت نام کنند. «این کوشش ها از طرف یونیسف، موسسه سودین، و بانک جهانی تمویل می شوند.»

مقابله با بی سوادی

سردار محمد رحیمی، معین سوادآموزی وزارت معارف، گفت که بیسوادی یکی از بزرگترین چالش های فراروی افغانستان است.

او به سلام تایمز گفت: «با توجه به این که اکثریت مردم افغانستان، مخصوصا باشنده های ولایت های دوردست، بیسواد استند، راه اندازی این کمپاین های محو بیسوادی و تشویق مردم به مشارکت در پروسه آموزش و پرورش یک قدم حیاتی برای کشور می باشد.»

او وعده داد: «این وزارتخانه از این کمپاین ها حمایه خواهد کرد تا آنها بتوانند در سرتاسر افغانستان شروع شوند.»

او گفت: «محو بیسوادی و تشویق مردم به تحصیل علم و کسب دانش مکلفیت همه نهادهای حکومتی و غیرحکومتی است.»

عبدالمجید، یک معلم 40 ساله که باشنده ولسوالی متاخان است، گفت: «نداشتن سواد و علم سبب عقب ماندگی وعدم انکشاف ولایت ما شده است.»

او به سلام تایمز گفت: «علت جنگ، نزاع، و همه بدبختی های ما در واقع فقدان علم و دانش است. من وعده می دهم که با فرستادن دختران و پسرانم به مکتب آنها را از این چنین مصیبت و بدبختی نجات دهم.»

او گفت: «همچنان من سر از امروز خودم در کمپاین سواد آموزی مشارکت می کنم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500