تروریسم

داعش پشت آسیب پذیرترین اقشار جامعه مخفی می شود

نوشته خالد الطائی

یک افسر عراقی در موصل به یک مرد که با چوبدست راه می رود کمک می کند. مسئولین عراقی می گویند که گروپ «دولت اسلامی عراق و شام» افراد دچار به تکلیف روانی، معلولان جسمی، و اطفال را طعمه قرار داده و از آنها به حیث سپرهای انسانی یا بمب گذاران انتحاری استفاده می کند. [عکس با کسب اجازه از مرکز معلومات نینوا]

یک افسر عراقی در موصل به یک مرد که با چوبدست راه می رود کمک می کند. مسئولین عراقی می گویند که گروپ «دولت اسلامی عراق و شام» افراد دچار به تکلیف روانی، معلولان جسمی، و اطفال را طعمه قرار داده و از آنها به حیث سپرهای انسانی یا بمب گذاران انتحاری استفاده می کند. [عکس با کسب اجازه از مرکز معلومات نینوا]

مسئولین عراقی به دیارنا می گویند که جنگجویان «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در غرب موصل در آخرین کوشش مذبوحانه برای سد کردن مسیر حرکت قوای عراقی آسیب پذیرترین اعضای جامعه را سپر بلای خود کردند.

به گفته پولیس عراق و یک گروپ حقوق بشر داعش افراد دچار به تکلیف روانی، معلولان فیزیکی، و اطفال را طعمه قرار داده و از آسیب پذیری و ضعف آنها سوءاستفاده کرده و از آنها به حیث سپرهای انسانی یا بمبگذاران انتحاری بهره برداری می کند.

پولیس عراق در تاریخ 13 حمل گزارش داد که عناصر داعش به یک مرد دچار به تکلیف روانی بمب بستند و او را در یک مکان تجمع قوای عراق به وسط جمعیت فرستادند تا این که تک تیرانداز پولیس فدرال او را مجبور به عقب نشینی کرد.

فرد تک تیرانداز که شاهد حرکت این مرد از داخل سلاح خود بود به اطراف او فیر کرد تا او را بترساند و نهایتاً موفق شد بدون آسیب رساندن به او متوقفش کند.

دیدبان حقوق بشر عراق اعلام کرد که از زمان اقدام جهت آزادسازی غرب موصل از تاریخ 30 دلو حوادث مشابه دیگری هم رخ داده اند.

مصطفی سعدون، مدیر این دیدبان، به دیارنا گفت که طی هفته اول ماه حمل عناصر داعش کم از کم 10 فرد دچار به تکلیف روانی یا جسمانی را در ناحیه التنک به وسط درگیری فرستاد.

وی گفت که جنگجویان داعش از آنان به حیث سپرهای انسانی استفاده کرده بودند تا پشت آنها مخفی شوند یا این که به آنها مواد منفجره وصل کرده بودند تا حرکت و پیشروی قوای عراقی را مختل کنند.

وی افزود که داعش با تهدید آنان به مرگ این افراد آسیب پذیر را «فریب داد یا مجبور کرد» تا به خطوط تماس واحدهای اردو نزدیک شوند.

سعدون گفت که به این طریق داعش کوشیده است تا قوای امنیتی عراق را مسئول هر گونه آسیبی که به این افراد وارد می شود معرفی کند تا به این ترتیب به تلاش های تبلیغاتی خود کمک کرده باشد.

استخدام اجباری اطفال

سعدون گفت که این گروپ همچنان صدها تن از اطفال را به اجبار استخدام کرده و تیم های متحرکی را جهت جمع آوری آنها از منازلشان و انتقالشان به مقر خود تشکیل داده است.

او گفت که داعش از وقت شروع عملیات جهت آزادسازی غرب موصل حدود 300 طفل 11 تا 17 ساله را جذب خود کرده است که اکثر آنها از مناطق التنک، الزنجیلی، الرفاعی و الصحه بوده اند.

او گفت: «تیم های داعش والدین این اطفال را تهدید کرده و به آنها گفته بودند که این گروپ به شدت به آنها ضرورت دارد و آنها حالا دیگر عساکر خلیفه می باشند.» داعش همچنین از آنها خواسته است تا سلاح به دست گرفته و یا از آنها حمایه لجستیکی به عمل بیاورند.

او گفت که کشاندن افراد ملکی به میدان نبرد به این شکل نشان دهنده «پلیدی تروریست ها، عاری بودن آنها از تمام خصال بشری، و آمادگی آنها جهت ارتکاب هر کار زشت و شنیع جهت بقای خود می باشد.»

تورن جنرال رائد شاکر جودت، فرمانده پولیس فدرال، گفت که حادثه 13 حمل در مورد آن مرد دچار تکلیف روانی درجه جنایت و ضدبشری بودن داعش را نشان می دهد.

او به دیارنا گفت: «در مقابل این حادثه همچنان عزم و اراده قوای ما جهت تحمل و خردمندی در برخورد با این موارد از لحاظ اخلاقی، بشری، و با نهایت رفتار حرفه ای را نشان می دهد.»

جودت گفت: «طی درگیری های ما در غرب موصل خصوصا در مجتمع هتل ها، ایستگاه ترن، باب الطوب و قضیب البان، ما ده ها طفل را داعش مجبورشان کرده بود که به آن یپیوندند را دستگیر کردیم.»

او گفت که آنها به مقرهای پولیس در محله های آزادشده موصل انتقال یافتند و در نهایت به فامیل هایشان تحویل شدند.

عدم احترام به زندگی انسان

جودت گفت: «داعش در همه انواع جنایت مشارکت کرده است.»

او گفت که داعش اطفال را وادار می کند تا طفولیت خود را ترک کنند تا این گروپ از آنها به حیث جنگجو و بمبگذار انتحاری استفاده نماید و هم افراد دچار تکلیف روانی و معلولین را بمب گذاری کرده و از آنها به حیث سپر انسانی استفده می کند و «این کار را بدون کدام احترام به انسان بودن آنها انجام می دهد.»

وی افزود که این همه ثابت می کند که داعش نه فقط در نبرد شکست خورده، بلکه به حیث یک سازمان که قادر به حفظ خود به صورت دوام دار و بلندمدت است نیز شکست خورده است.

او اظهار داشت که پولیس فدرال تمام کوشش خود را جهت جلوگیری از تهدید یا سوءاستفاده از افراد ملکی توسط داعش انجام می دهد.

او گفت که پولیس فدرال به نوبه خود از معلومات استخباراتی جهت حصول اطمینان از هدف قرار دادن اهداف درست در زمان مبارزه با داعش استفاده کرده و از خشونت و اعمال قدرت زیاد با هدف جلوگیری از خسارات وارده به زیرساخت ها و تلفات جانی خودداری کرده اند.

خلف الحدیدی، یک عضو شورای ولایت نینوا، به دیارنا گفت که او از شنیدن خبر سوءاستفاده داعش از معلولان و استخدام اجباری اطفال وحشت کرده بود.

وی اظهار داشت: «این حوادث و موارد سوءاستفاده و جنایات سیستماتیک باید به ما انگیزه دهند تا همه گزینه ها را جهت محافظت و نجات دادن مردم رفتارمان به کار بگیریم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500