تروریسم

افغان های یکجا شده با داعش با عواقب بسیار شدیدی مواجه می شوند

نوشته سلیمان

قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 11 ثور در ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار به جسد یک بمب گذار انتحاری نگاه می کنند. این انفجار کدام تلفاتی جانی نداشت و فقط به یک موتر زرهی لطمه زد. [نورالله شیرزاده/خبرگزاری فرانسه]

قوای امنیتی افغانستان در تاریخ 11 ثور در ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار به جسد یک بمب گذار انتحاری نگاه می کنند. این انفجار کدام تلفاتی جانی نداشت و فقط به یک موتر زرهی لطمه زد. [نورالله شیرزاده/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- رهبران سیاسی و دینی افغانستان مردم را تشویق می کنند از گروپ های شبه نظامی، خصوصا «دولت اسلامی عراق و سوریه» (داعش) که ایدئولوژی آن مخالف دین و کالتور افغان است، دوری کنند.

بشیر احمد ته ینج، نماینده مردم ولایت فاریاب در پارلمان، به سلام تایمز گفت: «داعش یک گروپ تروریستی و منفور شده در جامعه افغانستان می باشد.»

وی گفت: «هرگاه یک افغان با این گروپ یکجا شود مردم به او و حتی به فامیلش به دید نفرت می بیند و برای همیشه جایگاه و عزت شان را در میان نزدیکان شان و سایر افغان ها از دست می دهند.»

ته ینج اظهار داشت که حتی پس از آن که اعضای داعش توسط قوای امنیتی افغان کشته می شوند، زن ها و اطفال شان عذاب می کشند.

کوماندهای افغانستان در تاریخ 3 ثور در محل بمباران ایالات متحده آمریکا در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار مصروف حراست استند. مقامات افغان در تاریخ 26 حمل اعلام کردند 90 عضو ـدولت اسلامی عراق و سوریه» (داعش) از اثر این بمب کشته شدند. [نورالله شیرزاده/خبرگزاری فرانسه]

کوماندهای افغانستان در تاریخ 3 ثور در محل بمباران ایالات متحده آمریکا در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار مصروف حراست استند. مقامات افغان در تاریخ 26 حمل اعلام کردند 90 عضو ـدولت اسلامی عراق و سوریه» (داعش) از اثر این بمب کشته شدند. [نورالله شیرزاده/خبرگزاری فرانسه]

او گفت: «زن ها و اطفال شان فعلا در وضعیت بسیار بد اجتماعی و اقتصادی قرار دارند. در واقع آنان در سرک ها گدایی می کنند.»

«در اسلام جایی برای افراط گرایی وجود ندارد»

شورای سرتاسری علمای دینی افغانستان می گوید که داعش یک گروپ رادیکال و بنیادگرا است و ایدئولوژی آن بسیار از اسلام دور می باشد.

محمد قاسم حلیمی، سخنگوی شورای سرتاسری علمای افغانستان، به سلام تایمز گفت: «عضویت در داعش - که به کدام یک از ارزش های اسلامی، بشری، و افغانی پابند نیست - معادل زیر پا کردن و ضربه زدن به اصول اسلامی، کرامت انسانی، پرنسیپ های حقوقی بشری، و سنت های افغانی می باشد.»

او گفت که برای مثال حمله به شفاخانه سردار داوود خان در کابل در تاریخ 18 حوت -- و کشتن تعدادی از داکتران و مریضان و از بین بردن تجهیزات طبی -- «قطعا حرام» است.

وی گفت: «افغان های که به داعش می پیوندند و این مراکز صحی و طبی را از بین می برند باید بدانند که یک روز فامیل و نزدیکان خودشان به مراکز صحی، داکتر، و دارو نیاز خواهند داشت.»

حلیمی گفت: «به اسارت گرفتن زن ها و استفاده از آنها به حیث برده های جنسی ... در تضاد کامل با اسلام و به دور از کالتور افغانی می باشد.»

او گفت: «این کار بزرگترین نمونه از جنایت داعش علیه زنان محسوب می شود.»

وی با قرائت آیاتی از قرآن اظهار داشت: «افراطیت در اسلام جا ندارد. بر علاوه ... هر کسی که با داعش یا هر گروپ افراطی دیگر یکجا شود دیگر از جمع امت اسلامی شمرده نمی شود.»

تلفات داعش «در حال بلند رفتن» است

در همین حال وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که با گذشت هر روز شاخه خراسان داعش در افغانستان در حال ریشه کن شدن کامل است.

دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع، گفت: «تلفات داعشیان به طور بی سابقه ای در حال افزایش است.»

وی به سلام تایمز گفت: «در یک هفته اخیر دوصد داعشی توسط قوای امنیتی افغان کشته شده اند. بر علاوه، از شروع عملیات حمزه [11 حمل] تا اکنون زیادتر از 500 عضو داعش تنها در ننگرهار کشته شده اند.»

وزیری گفت: «اکثریت مطلق افغان های که با داعش بیعت کرده بودند از بین رفته اند.» وی افزود: «شاخه خراسان داعش در افغانستان در حال ریشه کن شدن استند.»

عبدالجبار قهرمان، نماینده مردم هلمند در پارلمان، گفت: «شاخه خراسان داعش ... نه تنها با قوای امنیتی بلکه با شهروندان افغان می جنگند. آنها در میان مردم هیچ جایگاه ندارند.»

او به سلام تایمز گفت که این نبردها بسیاری از افغان ها را «بدبخت» کرده و آنها را «احتمالا دچار مشکلات روحی روانی و چالش های اجتماعی و اقتصادی می کند.»

وی گفت: «افغان هایی که به داعش ملحق می شوند قطعا کشته خواهند شد، و در نتیجه زن ها و اطفالشان بار دوش جامعه می گردند.» وی افزود: «گروپ های تروریستی، مافیای مواد مخدر، و قاچاقبران انسان از این افراد استفاده سوء می کنند.»

قهرمان هشدار داد: «ادامه یافتن این وضعیت جامعه افغانستان را به سمت یک بحران جدی سوق می دهد.»

شرمساری جبران ناپذیر برای فرزندان اعضای داعش

سید فضل الله وحیدی، والی پیشن کنر، گفت: «داعش افرادی را که با آنها یکجا می شود با طریقه های مختلف شستشوی مغزی می کند.»

وی به سلام تایمز گفت: «این افراد به جز از کشتار، انتحار، انفجار، بربریت، و ظلم و ستم دیگر چیزی را نمی فهمند. من حتی مواردی را دیده ام که داعشیان برادران خودشان را در ولایت های هلمند و ارزگان کشته اند.»

وحیدی گفت: «داعش به هیچ وجه با عرف و سنت مردم افغانستان همخوانی ندارد. بنا بر این الحاق به یک چنین گروپ در سراسر افغانستان مایه شرم دانسته می شود. اگر کسی با داعش یکجا شد خانواده و نزدیکانش تا آخر عمر در شرم و خجالتی زندگی خواهند کرد و حتا این شرمندگی به نسل های بعدی شان به میراث گذاشته خواهد شد.»

عزیز رفیعی، رئیس مجتمع جامعه مدنی افغان، گفت: «داعش یک پدیده بی نهایت زشت، دهشتناک، و غیر قابل قبول برای همه افغان ها می باشد. هر وقتی که یک افغان شامل این گروپ شود به یقین که سایر افغان ها او را به حیث یک تروریست، قاتل، و وحشی می شناسند.»

رفیعی به سلام تایمز گفت که بعد از آن که کسی با داعش ملحق می شود «دیگر هرگز امکان مراجعت دوباره به زندگی عادی را ندارد. اگر بر فرض محال هم در میدان نبرد کشته نشود ... مراجعتش بر خانه محال می باشد.»

او اظهار داشت: «دلیلش این است که مردم به کسی که با داعش بیعت می کند -- کسی که دستانش به خون آلوده است -- هرگز اجازه نمی دهند به خانه اش برگردد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500