رمضان

شهروندان در عراق رمضان را «با طعم غلبه» بر داعش جشن می گیرند

نوشته خالد الطائی

عراقی ها در یک مارکیت در جنوب موصل در اواسط ماه حوت و بعد از آزادی آن از چنگ داعش تره بار ابتیاع می کنند. [احمد الربیعی/ خبرگزاری فرانسه]

عراقی ها در یک مارکیت در جنوب موصل در اواسط ماه حوت و بعد از آزادی آن از چنگ داعش تره بار ابتیاع می کنند. [احمد الربیعی/ خبرگزاری فرانسه]

ماه مبارک رمضان امسال برای باشندگان موصل در عراق طعم متفاوت دارد؛ زیرا اغلب محله هایشان از چنگ «دولت اسلامی» (داعش) خلاص شدند.

اکنون آنها قادرند تا آئین ها و سنت های رمضان را که بسیاری از آنها توسط گروپ متذکره ممنوع و محدود شده بودند، آزادانه و بدون کدام ترس و دهشت اجرا کنند.

معتز علی 36 ساله باشنده ساحه سومار در شرق موصل منزلش را به چراغ ها و فانوس هایی در آستانه ماه مبارک مزین کرده است.

او به دیارنا گفت: «ما سه ماه رمضان را تحت کنترل تروریست ها پشت سر گذاشتیم. آنها ما را از لذت روزه گرفتن، عبادت کردن، و ملاقات با اقوام و خویشاوندان محروم کرده بودند.»

او گفت: «ما به جز دعا و نیایش هیچ قدرتی نداشتیم و حالا خدا را شکر می کنیم که به تقاضاهای ما جواب داد.»

علی گفت که او نذر کرده که در طی ماه صیام، بعد از آزادی شهرش، برای مستمندان غذا تهیه کند. او گفت: «حالا وقت وفای به عهد رسیده است.»

طی سلطه داعش بر موصل این گروپ تروریستی همه جنبه های تجلیل از حلول ماه رمضان به شمول مزین کردن منازل، تبادل غذا و حلویات، و تجمعات شامگاهی که معمولا شامل سنت های مرسوم رمضان مثل یک بازی حلقه عراقی موسوم به المحیبس است را ممنوع کرده بودند.

این گروپ همچنان از آئین ها و مراسم دینی نیز ممانعت می نمود.

بالا بردن حجاب دهشت و ترور

ابوبکر کنعان، رئیس اوقاف سنی نینوا، گفت که ترس از محاکمه و مجازات توسط شبه نظامیان موجب شده بود باشندگان محل در منازلشان بمانند و جز مواقع بسیار ضروری خانه هایشان را ترک نکنند.

او به دیارنا گفت: «دوره تسلط داعش دورانی تیره و تار به معنای واقعی کلمه بود.»

او گفت: «باشندگان از بی رحمی و سبعیت و مجازات های که علیه هر کس که از فرمان هایشان تخطی می کرد، اعمال می نمود، به شدت وحشت داشتند.»

در نتیجه بسیاری از آداب و رسوم و عنعنات اجتماعی مرتبط با ماه رمضان محو شده بودند.

کنعان گفت: «باشندگان این منطقه همچنان ترجیح می دادند تراویح و نمازهای جماعت را در خانه هایشان اقامه دارند تا از رفتن از مساجد دارای ملا امام های داعشی و گوش کردن به خطبه ها و سخنرانی های آنها که پر از ایده های فتنه گرانه و انحرافی درباره اسلام بود، پرهیز کنند.»

او گفت: «حال مهم این است که آن دوره ختم شده و مراجعت نخواهد کرد و رمضان امسال بدون تروریسم و دهشت خواهد بود.»

رمضان با طعم پیروزی

کنعان گفت که این رجعت آزادی و عبادت بدون کدام دهشت «در حالی است که قوای نظامی ما به موفقیت هایشان ادامه داده و به سمت آزادسازی همه محله های موصل پیش می روند.»

او گفت که گواه بر این مدعا آن است که اوقاف سنی در نینوا یک پروگرام پر مشغله را جهت رمضان تهیه دیده است.

وی اظهار داشت: «ما مجالس خطابه، سمینارها، و سخنرانی های تعلیمی را در مساجد موصل و سایر مساجد ولایت برپا خواهیم کرد تا بر بعد تحمل دینمان و رد افراط گرایی به همه فرم های خشونت توسط این دین تأکید کرده و همگان را به وحدت و اعمار کشور فرا خوانیم.»

علی العلاق، نماینده پارلمان و رئیس کمیسیون اوقاف و امور دینی پارلمان عراق، گفت که عناصر داعش همه ارزش های دین اسلام را تضعیف کرده اند.

او به دیارنا گفت: «آنها از رمضان که ماه محبت، سخاوت، و کرامت است، جهت اعمال شدیدترین جنایات علیه بیگناهان استفاده کرده، همه آنچه خداوند حلال کرده بود را از آنها دریغ کردند و به حقوق مردم تجاوز نمودند.»

«مردم موصل در رمضان های سخت و دشواری را با این جنایتکاران سپری کردند [...] مگر رمضان سال روان با طعم پیروزی همراه می باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500