رمضان

داعش شهرهای رمضان را از لذت ماه رمضان محروم می کند

نوشته ولید ابوالخیر در قاهره

تحقیر عمومی دو مرد از اهالی الرقه قبل از آن که توسط «دولت اسلامی» به اتهام روزه خواری در ماه رمضان 2016 با شلاق مجازات شوند. [عکس با کسب اجازه از محمد العبدالله]

تحقیر عمومی دو مرد از اهالی الرقه قبل از آن که توسط «دولت اسلامی» به اتهام روزه خواری در ماه رمضان 2016 با شلاق مجازات شوند. [عکس با کسب اجازه از محمد العبدالله]

در حال که گروپ داعش مردم را مجبور کرده مفکوره های رادیکال آن را تبعیت کنند ماه مبارک رمضان در معدود شهرهای سوریه که تا هنوز تحت کنترل «دولت اسلامی» (داعش) مانده از برپایی عنعنات و رسومات سنتی، فعالیت های اجتماعی، و جشن های بسیار مفرح محروم شده اند.

باشندگان اصلی الرقه به دیارنا گفتند که این شهر -- پایتخت نام نهاد خلافت داعش -- سابق بر این با ترئینات و چراغ ها مزین می شد و الحان تواشیح (نغمه های مذهبی) در این شهر طنین می انداختند و فروشندگان دوره گرد در سرک ها خوراک و حلویات مخصوص را می فروختند.

آنها گفتند که اکنون امات این همه ناپدید شده اند و این ماه با ماه های دیگر کدام تفاوت ندارد.

شیخ معز عبدالکریم، یک امام مسجد سابق مسجد العمر حلب که حال باشنده قاهره است، گفت که داعش آداب و رسوم رمضان را تحریف کرده است.

او به دیارنا گفت که رسومات و عنعنات اجتماعی سابقاً طی رمضان «اتمسفر مقبول» را ایجاد می کرد. اما «اقدامات این گروپ طی ماه صیام و سرکوب مردم ملکی» آنها را از این لذت و شعف محروم کرده است.

او گفت که با این که عنعنات و آداب از یک ساحه سوریه تا ساحه دیگر تفاوت دارد، تم مشترک آن همیشه وحدت فامیلی و اجتماعی دید و بازدیدهای فامیل و لذت و شعف بوده است.

او گفت: «مگر داعش کدام نوع ابراز شادی و شعف را ممنوع کرده. به حیث مثال داعش ترئینات، تواشیح سنتی، و اختلاف جنس متقابل حتی قوم و خویشان را طی رمضان ممنوع کرده است.»

وی افزود که دسترخوان ها و میزهای پر از نعمت که سابقا فامیل، دوستان، و مردم یک منطقه را گرد هم می آورد، دیگر از میان رفته است.

یک ماه بدون شعف

ناصرالعلی، یک باشنده اصلی این شهر که از ترس امنیتش از نام مستعار استفاده کرده، گفت که مردم الرقه عنعنات زیبای رمضان را از خاطر برده اند.

او به دیارنا گفت: «مقایسه سرک های الرقه در ماه رمضان سال های قبل با وضعیت حال آنها بسیار رقت آور است.»

او گفت که در سابق حال و هوا و فضا شعف انگیز بود و سرک ها پر از تزئین ها و چراغانی ها بودند و فروشندگان دوره گرد انواع حلویات و خوراک ها را می فروختند. اما حالا هیچ کدام از این ها وجود ندارند.

الاعلی پیش بینی کرد که این رمضان از سال های قبل سخت تر خواهد بود؛ زیرا وضعیت حال حاضر به مراتب دشوارتر است.

او گفت: «اثرات این تصرف در زندگی روزمره باشندگان این شهر که بعضی از آنها با ذخیره کردن معدود اقلامی که در مارکیت ها ممکن است یافته شوند، خود را برای این مهیا می کنند، به وضوح دشوار تر خواهد بود.»

وی اظهار داشت که این اقلام به شمول بوره، برنج، و بعض غلات می باشند. وی اشاره کرد که به دلیل بلند رفتن قیمت گوشت بسیاری از باشندگان خودشان مال پرورش می دهند.

او گفت که با سایه انداختن وحشت جنگ های آینده مردم مصروف انبار کردن خوراک شده اند؛ چرا که ممکن است که این محاصره طولانی تر شده و ذخیره مواد غذایی قطع شود.

او اظهار داشت: «بعضی خانواده ها سعی دارند عنعنات و رسومات معمولشان را در قالب جمع شدن در خانه هایشان جهت افطار و بیدار ماندن تا سحر حفظ کنند.»

به دلیل ممنوعیت ادغام مردان و زنان توسط این گروپ، و هم از این خاطر که مردم سریال های تلیوزیونی ضبط شده روی فلاش درایو را در کمپیوترشان تماشا می کنند، این تجمعات تقریبا محرمانه و مخفیانه برپا می شوند.

وضعیت اندوه و مصیبت

محمد العبدالله، ژورنالیست سوری، به دیارنا گفت مشخص ترین علامت تأثیر داعش بر رمضان «وضعیت اندوه و مصیبت است که در این مناطق تحت کنترل گروپ متذکره زندگی می کنند.»

او گفت که شادی فرا رسیدن ماه مبارک محو شده و همه مظاهر مودت و وحدت اجتماعی که نه فقط بین مسلمانان، بلکه بین مسلمانان و مسیحیان مشاهده می شد، ناپدید شده اند.

او گفت که داعش «این ماه شادی و عبادت را به ماه خون و قتل تبدیل کرده است؛ چرا که تا حالا حتی یک سال نبوده است که این گروپ در ماه رمضان خونریزی نکرده باشد.»

العبدالله گفت که افراد حسبه («پلیس مذهبی») مردم ملکی را به اتهام روزه خواری بازداشت و مشمول مجازات ها، به شمول شلاق تا اعدام کرده اند.

او گفت که این صحنه های غم انگیز جای تزئینات و عنعنات و جشن های مذهبی رمضان که قبل از ورود این گروپ معمول بود را گرفته اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500