دیپلماسی

تحلیلگران: طالبان افغان هرگز از راه جنگ به موفقیت نمی رسند

نوشته نجیب الله

گلبدین حکمتیار، جنگسالار و نخست وزیر سابق افغانستان، در تاریخ 14 ثور در کابل در یک مراسم خاص مصروف سخنرانی است. حکمتیار از خشونت دست کشیده و از طالبان درخواست کرده تا همانند او به پروسه صلح دولت ملحق شوند. [شاه مراعی/خبرگزاری فرانسه]

گلبدین حکمتیار، جنگسالار و نخست وزیر سابق افغانستان، در تاریخ 14 ثور در کابل در یک مراسم خاص مصروف سخنرانی است. حکمتیار از خشونت دست کشیده و از طالبان درخواست کرده تا همانند او به پروسه صلح دولت ملحق شوند. [شاه مراعی/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- تحلیلگران امنیتی و اعضای شورای عالی صلح افغانستان (اچ پی سی) می گویند که طالبان این چانس را دارند تا به خشونت های شان بر ضد دولت و مردم افغانستان خاتمه داده و به پروسه صلح ملحق شوند.

شورای عالی صلح افغانستان که یک نهاد دولتی است از مدت ها قبل خواستار مذاکرات به نیت خاتمه دادن به جنگ این کشور با طالبان بوده است.

این تحلیلگران می گویند که امروز برخی پیشرفت ها به سمت دستیابی به هدف متذکره حاصل شده است. آنها در این رابطه به مراجعت گلبدین حکمتیار، جنگسالار و نخست وزیر سابق افغانستان، به زندگی اجتماعی اشاره می کنند.

حکمتیار در یک تجمع عمومی در تاریخ 9 ثور از طالبان تقاضا کرد تا اسلحه شان را زمین گذاشته و به پروسه صلح ملحق شوند.

او گفت: «به لحاظ خدا بیایید. بیایید و از جنگ که افغان ها را قربانی کرده دست بکشید. بیایید و به کاروان صلح ملحق شوید ... اهدافتان را تعیین کنید و من هم در اهداف خوبتان با شما همراه خواهم بود.»

دعوت به صلح

رئیس جمهوری اشرف غنی در تاریخ 16 جوزا در جریان کنفرانس پروسه کابل ستیزه جویان طالبان را تشویق کرد تا از این اقدام پیروی کنند.

او گفت: «ما یک چانس برای صلح پیشکش می کنیم، مگر این یک پیشکش تمام نشدنی نمی باشد. وقت دارد تمام می شود ... این آخرین چانس است؛ از آن استفاده کنید یا با عواقب آن مواجه شوید.»

شورای عالی صلح افغانستان و تحلیلگران امنیتی با احتیاط خوش بینانه می گویند که طالبان و دیگر گروپ های ضد دولتی فراخوان های کابل برای صلح را می شنوند.

احمدبهروز، یک تحلیلگر افغان باشنده کابل، به سلام تایمز گفت: «دولت افغانستان کانال های گفت و گو و مذاکره با مخالفان دولت را در هر شرایط بازگذاشته ... و این یک فرصت است برای آنان [مخالفان دولت] تا از آن استفاده کنند.»

وی با اشاره به تصمیم دولت در ماه سنبله گذشته مبنی بر رفع تحریم ها علیه رهبر حزب اسلامی افزود: «گلبدین حکمتیار از این فرصتی که دولت افغانستان برایش مساعد کرد خوب استفاده کرد، زیرا در غیر آن دیگر وی به هیچ صورت نمی توانست از راه جنگ در مردم حضور یابد و آزادانه ابراز نظر کند.»

جنگ راه حل نیست

بهروز گفت که ستیزه جویان از راه خشونت کدام دست آوردی نخواهند داشت و افزود که بهترین راه برای همه این است که آنها جنگیدن را متوقف کنند.

محمداسماعیل قاسمیار، یک مشاور شورای عالی صلح افغانستان، گفت که طالبان درک کرده اند که جنگ هرگز برایشان فایده ندارد.

طی سال گذشته ده ها شبه نظامی طالبان -- که از رهبری روسایشان سرخورده شده بودند -- از خشونت دست کشیدند و خود را تسلیم کرده به پروسه صلح ملحق شدند.

قاسمیار به سلام تایمز گفت: «بهترین گزینه برای مخالفان دولت همین خواهد بود که از جنگ دست بکشند ... تا در چارچوب پذیرفته شده حقوقی، سیاسی، و اجتماعی خواست های شان را مطرح کنند.»

گلبدین حکمتیار با پیوستن اش به صلح، جنگ طالبان با حکومت افغانستان را نیز محکوم کرد و آن را نامشروع خواند، زیرا در این جنگ ها افغان های بی گناه زیادتر از همه متضرر می شوند.

قاسمیار گفت که حکمتیار با تصمیمش توانست برای خودش تبلیغ کند. وی افزود: «جایگاهی را که حالا [او] در جامعه به دست آورده است، از راه جنگ هرگز به دست نمی آورد.»

یک پروسه طولانی و دشوار

عبیدالله بارکزی، یک عضو مجلس نمایندگان افغانستان، نسبت به پروسه صلح ابراز اطمینان کرد.

او به سلام تایمز گفت: «حضور و پیوستن حکمتیار به روند صلح سبب خواهد شد تا شماری زیادی از طالبان نیز از جنگ دست کشیده و به صلح بپیوندند، هرچند که به باور وی این موضوع زمان گیر خواهد بود.»

هرچند شورای عالی صلح افغانستان و مقامات افغان امیدوار استند که طالبان و دیگر گروه های مخالفان دولت از جنگ دست بردارند، اما برخی تحلیل گران افغان به آن با دید محتاطانه نگاه می کنند.

جنرال عتیق الله امرخیل، نظامی بازنشسته اردوی افغانستان، گفت: «هنوز زود است تا حضور حکمتیار سبب شود برخی دیگری از ستیزه جویان با پیروی از وی نیز از جنگ دست کشیده به پروسه صلح بپیوندند.»

او به سلام تایمز گفت: «اول ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که حکمتیار و مخالفان سابق وی روند صلح را چگونه پیش می برند و تا چه حدی از خود تحمل پذیری نشان می دهند. تنها در آن وقت است که به حیث یک الگو طالبان نیز از آن پیروی می کند.»

امرخیل گفت در کنار آن فشار بین المللی بر کشورهای همسایه افغانستان را نیز بر روند صلح تاثیر گذار می داند، تا آموزشگاه های تروریستان را بند نموده و به تمویل و تجهیز آنان نپردازند.

«در جنگ همه متضرر می شوند»

شهروندان افغان نیز که از جنگ خسته شده اند از طالبان می خواهند تا دیگر از مردم کشی و نسل کشی گسترده دست بردارند.

محمدصبور 34 ساله، که کارمند یک شرکت مخابراتی در کابل است، گفت: «طالبان از جنگ هیچ سودی به خود و خانواده های شان رسانده نمی توانند.»

او به سلام تایمز گفت: «در جنگ همه متضرر می شوند، هم طالبان، هم خانواده ها و فرزندان شان و همه دیگر شهروندان کشور و در نهایت هیچ دست آوردی هم نخواهد داشت، مانند 15 سال اخیر.»

گلالی 43 ساله، که در یکی از مکاتب شهر کابل معلم است، گفت: «طالبان و رهبران آنان یک بار با خود مشوره کنند که در 15 سال جنگ در افغانستان چه خدمت به مردم کرده اند به جز کشتار افراد بی گناه، یتیم کردن کودکان، بیوه کردن خانم ها و بی سرنوشتی هزاران هموطن ما به خارج از کشور.»

وی به سلام تایمز گفت: «اگر طالبان خود را افغان و مسلمان می دانند بیایند از دعوت صلح حکومت افغانستان حمایت کرده و به جای جنگ و آدم کشی در پرتو قانون اساسی افغانستان به مبارزات سیاسی بپردازند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

درجنگ همه متضرر میشود باید طالبان با شورای صلح بپیوندد در این ۱۵سال اخیر همه افغان ها در یک فضای جنگی و بی امنی زندگی گرده در جنگ خیر نیست جنگ سبب بدبختی و بی سباتی یک جامعه میشود از خاطر جنگ در این اواخیر در افغانستان زیاتر مردم بی سرپرست شده اند پدر ،برادر،همسرم نزدیکان شان را از دست داده اند و اطفال یتم ،خواهران بیوه و مادرا داخ دیده شده اند و اکثر مردم بیرون از کشور مهاجرت کرده اند و زندگی همه حدر شده میرود درخواست ما یک صلح سرتاسری و بی پایان در افغانستان است.

پاسخ