جوانان

افغانستان در تلاش برای مقابله با استفاده از مواد مخدر از طریق ورزش است

نوشته سلیمان

کشاورزان افغان در تاریخ 22 حمل در منطقه هلمند صخره مصروف برداشت حاصلات کوکنار می باشند. وزارت مبارزه با مواد مخدر و شورای کریکت کشور مصروف اعمار دو استدیوم ورزشی به منظور جلوگیری از مصرف مواد مخدر در استان های هلمند و زابل استند. [نور محمد/خبرگزاری فرانسه]

کشاورزان افغان در تاریخ 22 حمل در منطقه هلمند صخره مصروف برداشت حاصلات کوکنار می باشند. وزارت مبارزه با مواد مخدر و شورای کریکت کشور مصروف اعمار دو استدیوم ورزشی به منظور جلوگیری از مصرف مواد مخدر در استان های هلمند و زابل استند. [نور محمد/خبرگزاری فرانسه]

کابل -- وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در کوشش های منحصر به فرد به منظور جلوگیری از استفاده از مواد مخدر در میان جوانان، به مقامات ورزشی ملحق می شود.

وزارت مبارزه با مواد مخدر و کرکت بورد کشور قرارداد اعمار دو استدیوم ورزشی در ولایت های هلمند و زابل را در تاریخ 21 جوزا در مرکز رسانه های حکومت امضا کردند. مقامات تخمین زده اند که کار اعمار آنها تا یک سال دیگر تکمیل خواهد شد.

طبق گفته های هیات کریکت، سنگ تهداب این دو استدیوم ورزشی پس از عید فطر گذاشته می شود.

هدف این است که برای جوانان یک تفریح سالم برای سرگرمی و افزایش آگاهی از خطرات مواد مخدر وجود داشته باشد.

سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر، به سلام تایمز گفت: «با وجود این که حکومت، به شمول وزارت مبارزه با مواد مخدر، و جامعه بین المللی بالغ بر یک دهه می شود که برای از بین بردن کشت، پروسس، و تولید مواد مخدر تلاش فراوان کرده اند، اما متاسفانه به دلایل مختلف این پدیده خطرناک و کشنده از بین نرفته است.»

او گفت: «در واقع جوانان زیادتری هنوز به مواد مخدر معتاد می شوند.»

عظیمی افزود که احداث این میدان ها «برآورد می شود که به مبلغ 71 ملیون افغانی [1 ملیون دالر] هزینه در بر داشته باشد که این مبلغ از بودجه این وزارتخانه اختصاص خواهد یافت.»

او اظهار داشت که قرار است این دو استدیوم در ولایت های هلمند و زابل «جایی که مواد مخدر نسبت به دیگر مناطق بیشتر است» اعمار شوند.

«ورزش دشمن مواد مخدر است»

عظیمی گفت: «با روی آوردن جوانان به ورزش، کشت و مصرف مواد مخدر کاهش خواهد یافت.»

او اظهار داشت که برای محو مواد مخدر و مبارزه موثر با آن تنها تلاش وزارتخانه وی کارا نمی باشد. وی افزود: «بلکه همه افغان ها و نهادهای دولتی باید برای محو مواد مخدر مبارزه و سعی نمایند.»

شکرالله عاطف مشعل، رئیس کرکت بورد افغانستان، گفت: «ورزش دشمن مواد مخدر است.»

او به سلام تایمز گفت: «اعمار میدان های ورزشی و تشویق جوانان به ورزش به طور قطعی مانع کشت و مصرف مواد مخدر در کشور می شود.»

وی اظهار داشت: «در ولایت های هلمند و زابل علاقمندی جوانان به ورزش زیاد است؛ اما امکانات، وسایل و سهولت های ورزشی به دسترس مردم نیست که این مسئله جوانان را به طرف استعمال مواد مخدر می کشاند.»

مشعل به نمایندگی از ورزش کرکت افغانستان از تلاش وزارت مبارزه با مواد مخدر قدردانی کرد و به وزارت مبارزه با مواد مخدر تعهد کرد که در کمپاین مبارزه و محو مواد مخدر، این وزارت را همکاری می نماید.

وی گفت: «من این کار را به عنوان یک گام خوب به سوی جلو می دانم. من از سایر اداره های دولتی می خواهم که برای مبارزه موثر، از بین بردن مواد مخدر، و نجات جوانان از این پدیده ویرانگر بالای ورزش سرمایه گذاری نمایند.»

جوانان به دنبال ورزش استند

صفی الله، جوان 19 ساله هلمندی، از تصمیم ساخت میدان ورزشی در ولسوالی هلمند استقبال نمود.

او به سلام تایمز گفت: «با وجود این که در مناطق مختلف ولایت ما جنگ است، اما جوانان هلمندی علاقمندی خاص به ورزش مخصوصا ورزش کرکت دارند.»

او گفت: «اگر آنها یک میدان ورزشی معیاری بسازند، تعداد زیادی جوانان به ورزش رجوع خواهند کرد؛ چرا که ورزش مفید و مثبت است. من با اطمینان می گویم که جوانان در پهلوی دوری از مواد مخدر حتی شاید از افراطیت هم دوری کنند.»

سبحان الله 31 ساله، باشنده ولایت زابل، به سلام تایمز گفت: «متاسفانه تا هنوز کدام میدان معیاری برای ورزش در ولایت ما وجود نداشت. صد ها جوان زابلی بی صبرانه منتظر ساخت استدیوم ورزشی در این ولایت می باشند.»

خطرات استفاده از مواد مخدر

محمد داوود راوش، استاد جامعه شناسی در پوهنتون کابل، به سلام تایمز گفت: «استعمال مواد مخدر برعلاوه این که به فرد استفاده کننده و فامیلش ضرر می رساند، باعث متضرر ساختن اوضاع و حالات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، صحی، سیاسی و اخلاقی یک کشور می شود.»

او گفت: «مواد مخدر به حیث سونامی های خاموش می باشند که جامعه را تهدید به نابودی می کند.»

او گفت: «از سوی دیگر ورزش و تمرینات فیزیکی ضامن صحت یک جامعه و افراد آن می باشد. ورزش می تواند یک گزینه خوب برای برای مبارزه با مواد مخدر محسوب شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500