سلامتی

زنان بلخ برای غلبه بر فشار روانی به یوگا و ورزش روی می آورند

گزارش از محمد قاسم

دو سال پیش، زنان افغان می توانستند به طور آشکار یوگا تمرین کنند. فخریه ممتاز، مربی ۴۳ ساله (وسط) و مؤسس اولین مرکز یوگا در کابل برای زنان، به تاریخ ۱ سرطان سال ۱۳۹۹ در یک جلسه یوگا در روز جهانی یوگا در بالای تپه شهرک حاجی نبی در حومه کابل شرکت می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

دو سال پیش، زنان افغان می توانستند به طور آشکار یوگا تمرین کنند. فخریه ممتاز، مربی ۴۳ ساله (وسط) و مؤسس اولین مرکز یوگا در کابل برای زنان، به تاریخ ۱ سرطان سال ۱۳۹۹ در یک جلسه یوگا در روز جهانی یوگا در بالای تپه شهرک حاجی نبی در حومه کابل شرکت می کند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

مزارشریف -- زنان در ولایت بلخ در تلاش برای غلبه بر فشار روانی و رهایی از فشار ناشی از محدودیت های روزافزون آزادی هایشان، امیدوارند که بتوانند دوباره در ورزش و فعالیت های بدنی آرامش پیدا کنند.

یک گروپ یوگا که قبلاً حدود ۴۰۰ زن و دختر را در کنسولگری هندوستان در مزارشریف گرد هم می آورد، اکنون جلسات خود را پس از کاهش تعداد آنها به ۱۵ نفر در جریال یک ونیم سال به یک خانه مسکونی منتقل کرده است.

اصال سلحشور، ۲۴ ساله، گفت که گروپ یوگا را چهار سال پیش با حمایت کنسولگری راه اندازی کردند.

او که به دلایل امنیتی نمی خواست مکان و زمان را یادآوری کند، گفت، «در گذشته حدود ۴۰۰ دختر در مزارشریف یوگا تمرین می کردند، اما اکنون این تعداد به ۱۵ نفر کاهش یافته است و ما به طور مخفیانه در یک خانه مسکونی ورزش می کنیم.»

به دلیل افزایش محدودیت ها بر فعالیت زنان افغان در خارج از خانه، یک گروه حدود ۱۵ زن جوان به تاریخ ۶ جدی در یک خانه مسکونی در مزارشریف مرکز ولایت بلخ به طور مخفیانه یوگا انجام می دهند. [تصویر بردار: همایون جعفری]

به دلیل افزایش محدودیت ها بر فعالیت زنان افغان در خارج از خانه، یک گروه حدود ۱۵ زن جوان به تاریخ ۶ جدی در یک خانه مسکونی در مزارشریف مرکز ولایت بلخ به طور مخفیانه یوگا انجام می دهند. [تصویر بردار: همایون جعفری]

یوگا که هزاران سال پیش در هندوستان آغاز شد، در سال های اخیر شاهد رشد طرفداران آن در افغانستان بوده است.

سلحشور گفت، «یوگا در کاهش فشارهای روحی و روانی بسیار موثر است.»

او گفت، «در حین انجام تمرینات یوگا تغییرات روحی و جسمی زیادی را در خود احساس کردم و به من آرامش روحی کامل داد.»

سلحشور گفت که اکنون که زنان دیگر اجازه ندارند به طور آشکار یوگا انجام دهند، صحت روانی او آسیب دیده است.

حبیبه جسور، ۲۵ ساله، یکی دیگر از ورزشکاران یوگا در مزارشریف گفت، «یوگا یک ورزش عالی است. این ورزش عزت نفس را بهبود می بخشد و بسیار مهم است، به ویژه در جامعه ما، که در آن مردان دیدگاه سنتی نسبت به زنان دارند و فکر می کنند زنان باید مطیع آنها باشند.»

او گفت،‌ «زنان و دختران باید بتوانند کار و پیشرفت کنند و نگرش بسیار محدود مردان را نسبت به زنان تغییر دهند.»

او گفت، «ورزش با ارزش های اسلامی و افغانی در تضاد نیست. ما می خواهیم با رعایت حجاب اسلامی در جامعه نقش داشته باشیم.»

ورزش به زندگی و جامعه بهبود می بخشد

خالده نجمی، ۳۲ ساله، یکی از مربیان یوگا در مزارشریف، گفت، در حالی که دختران و زنان تحت فشار روحی و روانی شدید هستند، ورزش و به ویژه یوگا می تواند به آنها کمک کند تا بر چالش های اجتماعی غلبه کنند.

او گفت، «زنان و دختران افغان که به ورزش علاقه دارند با محدودیت های اجتماعی و فرهنگی متعددی روبرو هستند،اما ما هرگز تسلیم نخواهیم شد و می خواهیم از حقوق مشروع خود دفاع کنیم.»

او گفت، انجام دادن ورزش می تواند به حدود ۹۰٪ از زنانی که روز خود را در خانه سپری می کنند، غیرفعال و بیکار هستند، کمک کند.

نجمی گفت که ورزش می تواند تغییرات مثبتی را در زندگی آنها ایجاد کند و از مسئولان می خواهد که به زنان فرصت بیشتری برای شرکت در فعالیت های ورزشی و اجتماعی بدهند.

خدابخش رضایی، ۳۶ ساله، بدنساز در مزارشریف، گفت که نقش زنان در جامعه حیاتی است و آنها نیز حق دارند ورزش کنند.

او گفت، «زنان دستاوردهای بزرگی در ورزش برای افغانستان به دست آورده اند. به همین دلیل است که ورزش زنان یک ضرورت است و باید ادامه یابد.»

رضایی با بیان اینکه پیشرفت زنان موجب پیشرفت جامعه و یک کشور می شود، خواستار رفع محدودیت های آزادی زنان شد.

پردس دهقانزوی، مدیر مالی ریاست ورزش بلخ، گفت که مدیریت وی تلاش کرده است تا فرصت های مناسب را برای ورزش زنان ایجاد کند.

وی گفت، «ما در تلاش هستیم تا برای زنان در مزارشریف استدیوم ها و جمنازیوم های ورزشی بسازیم تا آنها بتوانند مانند گذشته به ورزش ادامه دهند.»

دهقانزوی گفت،‌ «در حال حاضر مردان هر روز مشغول ورزش برای فدراسیون های مختلف ورزشی هستند. اگر فرصت های بهتری برای زنان ایجاد کنیم، فعالیت های ورزشی آنها نیز از سر گرفته می شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این یک واقعیت است که ورزش بار روانی را کاهش می دهد، اما روز به روز محدودیت هایی برای زنان اعمال می شود و آنها از حق آزادی محروم می شوند. تاریخ خواهد نوشت که در قرن بیست و یکم افرادی بودند که فقط با زنان دشمنی داشتند. آنها حق ابراز نظر شان را از زن و مرد سلب کرده اند. هیچکس از ترس صدایش را بلند نمی کند!

پاسخ

ورزش یکی از جنبه های مهم زندگی و بقا است. هر ورزشی که باشد، انجام دادن آن خوب است. بسیاری از مردم هندوستان یوگا انجام می دهند. یوگا ورزش خوبی است. من هم آن را دوست دارم.

پاسخ

فعالیت های زنان در کارهای شخصی که می کنند از طرف حاکمان طالبان بند نیست . طالبان محدودیت که بالای زنان وضع کرده است در دفتر های دولتی کار نکردن و تحصیل و تعلیم نکردن زنان است . زنان آزادانه ورزش کرده می تواند در بازار های شهر کابل و ولایت های آزادانه خرید وفروش کرده می تواند . کشت وکذار زنان مثل سباق واره است در لباس های شأن هیچ فرق نه آمده است . به فکر من نظریه طالبان این است که زنان صرف تعلیم نکنند . مگر برای مردان هم زمینه تعلیم درست مهیا نیست. در زندگی شخصی کسی مداخلات کردن کار خوب نیست . زندگی تباه کردن نیمه جمعیت افغانستان را با خاطر یک فیصله ظالمانه کار خوبی نیست . چرا به بازار رفتن اجازه دارند به ورزش کردن اجازه دارند و کارهایی شغصی که می کنند اجازه دارند ولی به تعلیم کردن و تحصیل کردن اجازه ندارند سوال بیدا می شود که چرا.؟ ما تابع قوانین امارت اسلامی افغانستان هستیم اما امارت اسلامی باید احترام قائل شوند برای زنان افغانستان چرا که قربانیان این چنگ ها اکثر زنان هستند که اولاد های شیرین خودرا از دست دادند. اکثر زنان بیچاره نان آور خانواده خود هستند و از همین معاش ماهوار خودشان برای اطفال خود مواد غذایی مهیا می کنند.

پاسخ

یوگا مانند سایر تمرینات برای پوست، تنفس و حرکات بدن مفید است. اکنون بحث ممنوعیت و محدودیت است، اینطور نیست که یوگا به مکان خاصی نیاز داشته باشد، اما مربیان می توانند با تغییر مکان در هر زمان و هر مکان به شاگردان خود تمرین دهند. جایی خواندم که وقتی ذهن به چیزی عادت کرد، حتی اگر فایده ای نداشته باشد، انسان با انجام دادن/خوردن/بوییدن/نوشیدن احساس آرامی می کند. بطور مثال، من عادت به مصرف انرژی دارم. من مطمئن هستم که ضرر آن برای من بیشتر از فایده آن است، اما اگر روزانه آن را ننوشم احساس سردردی و ناراحتی می کنم. همانطور که به آن عادت کرده ام، با نوشیدن آن احساس خوبی دارم. یوگا هم همینطور. پس اگر امکان انجام یوگا وجود ندارد، خوب است که این خانم برای صحت عالی خود در خانه ورزش کند که او صحت مند و از افسردگی در نجات باشد.

پاسخ

نوشیدن نوشابه های انرژی زا برای صحت بسیار مضر است. اگر چنین عادتی دارید آن را ترک کنید. حدود ۵ سال پیش، من انرژی رید بول مصرف می کردم. در آن زمان، بعد از ظهر بعد از پایان کار، من یک بوتل ریدبول یا مانستر انرژی می‌نوشیدم، اما یک روز یکی از دوستانم به من گفت که دیگر این کار را نکن. من برایش گفتم عادت کردم. او به من گفت که اگر چند روز ناراحتی را تحمل کنی، بدنت چنان قدرتی ایجاد می کند که در عرض یکی دو ساعت خستگی از بین می رود. بعد از آن من هم انرژی مصرف نکردم. فعلا ماهی یکبار هم نمیخورم. وقتی صحبت از یوگا می شود، یوگا و سایر ورزش ها مانند فوتبال، والیبال، کریکت، بدنسازی، کاراته... همه اینها برای سلامتی بسیار مفید هستند. با تشکر از سلام تایمز که هر از گاهی در مورد موضوعات مفید می نویسد.

پاسخ

یوگا و سایر ورزش ها نه تنها برای زنان بلکه برای مردان نیز ضروری است. با ورزش، بدن رشد می کند، سیستم ایمنی قوی می شود و در نتیجه مقاومت بدن در برابر امراض افزایش می یابد. برخی افراد فکر می کنند گشتن در محل کار در طول روز جایگزینی برای ورزش است، اما این درست نیست. در کار معمولی، به عنوان مثال، در راه رفتن، فقط پاها فعالیت می کنند. هنگام حرکت دادن به اشیا دست و پا حرکت می کنند اما این حرکت محدود است. در حالی که در ورزش های معمولی تمام اعضای بدن حرکت می کنند و قوی تر می شوند و مقاومت افزایش می یابد. امید است دولت زمینه ورزش را برای زنان و مردان فراهم کند. یکی از مسائلی که به نظر من احمقانه و بی احترامی است، تجمع زنان افغان در کنسولگری هندوستان است. این برخلاف سنت های افغانی است. آنها می توانستند جای دیگری پیدا کنند و در آنجا یوگا تمرین کنند، اما نشستن و جمع شدن در سفارت یا کنسولگری یک کشور خارجی کار ناقصی است.

پاسخ