حقوق زنان

باز شدن درها: رستوران مزارشریف زنان را تشویق می کند تا کار کنند و باهم غذا بخورند

گزارش از محمد قاسم

رستورانی که به ابتکار یک کارآفرین زن در شهر مزارشریف ولایت بلخ افتتاح شده است، تنها به زنان اختصاص دارد و هدف آن تشویق زنان به ترک خانه هایشان برای کار و گذراندن وقت با یکدیگر است. [تصویربردار: مجتبی احمدی]

کندز -- یک رستوران جدید که به ابتکار یک کارآفرین زن در شهر مزارشریف ولایت بلخ افتتاح شده است، تنها به زنان اختصاص یافته است و هدف آن تشویق زنان به ترک خانه های شان برای کار و گذراندن وقت با یکدیگر است.

راحله یوسفی، رستوران دار، ۴۵ ساله، که در گذشته معلم مکتب در مزارشریف بود، گفت که او این رستوران را افتتاح کرد تا نشان دهد که زنان می توانند توانمند شوند و به ساکنان محلی، به ویژه زنان دیگر خدمات ارائه دهند.

این رستوران که سبز هری نام دارد به تاریخ ۱۸میزان افتتاح شد.

یوسفی گفت، «من ۲۰۰۰۰۰ افغانی (۲۳۰۰ دالر) در رستوران سرمایه گذاری کردم. من زنان و دختران دیگر را تشویق می‌کنم تا فرصت‌های مشابهی را بیابند و برای کمک به سایر زنان مانند آنها کمک کنند.»

در این عکس که به تاریخ ۱۸ میزان گرفته شده است، راحله یوسفی، رستوران دار، ۴۵ ساله، در رستوران زنانه تازه افتتاح شده اش در مزارشریف دیده می شود. [تصویربردار: مجتبی احمدی]

در این عکس که به تاریخ ۱۸ میزان گرفته شده است، راحله یوسفی، رستوران دار، ۴۵ ساله، در رستوران زنانه تازه افتتاح شده اش در مزارشریف دیده می شود. [تصویربردار: مجتبی احمدی]

او گفت، «همه کارکنان رستوران من زن هستند و می توانند انواع غذاهای محلی مانند پلو، سوپ، کباب و مانتو تهیه کنند.»

یوسفی گفت که امیدوار است در میان زنان حس اشتیاق ایجاد کند و آنها را تشویق کند که برای خودکفایی تلاش کنند تا بتوانند شهامت خروج از خانه و به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات خود را پیدا کنند.

او گفت، «زنان باید از خانه‌های خود بیرون بیایند و کار کنند. گدایی پول از شوهر و والدین روش خوبی نیست، آنها باید کار کنند و به خودکفایی برسند.»

او گفت، «با بیرون رفتن و حضور در نیروی کار، می‌توانیم ثابت کنیم که زنان استعداد و توانایی این را دارند که مانند مردان فعال باشند و به جامعه کمک کنند.»

یوسفی گفت که به دنبال فرصت هایی برای گسترش تجارت خود است. به عنوان مثال، او می خواهد برای تشویق زنان به خواندن کتاب در رستوان خود کتابخانه یی باز کند.

مکان امن برای زنان و دختران

چند تن از زنان مزارشریف از افتتاح این رستوران استقبال کردند و از دیگر کارآفرینان خواستند تا فرصت های مشابه را برای زنان ایجاد کنند.

مستوره بنفش، ۲۷ ساله، باشنده مزارشریف که در روز افتتاح از این رستوران دیدن کرد، گفت، «من برای اولین بار پس از مدت ها در خانه بودن به اینجا آمدم.»

بنفش که قبلاً برای یک موسسهء غیردولتی کار می‌کرد، می‌گوید قبل از افتتاح رستوران، «مکان مناسبی بیرون از خانه برای دور هم جمع شدن یا سازماندهی فعالیت با دوستانمان نداشتیم».

اما در سبز هری، بنفش گفت که به اندازه کافی احساس امنیت می کند که برقع خود را بردارد و با زنان دیگر درآمیزد.

او گفت،‌ «این در واقع مکانی است [غیر از] خانه من که می توانم در آن احساس امنیت کنم و بدون پوشیدن برقع قدم بزنم.»

وی افزود، «افتتاح رستورانی از این دست ابتکار خوبی برای مشارکت زنان در جامعه است و امیدواریم سایر کارآفرینان نیز از آن پیروی کنند.»

بهاره احمدی، ۲۳ ساله، یکی دیگر از باشندگان مزارشریف که محصل سال دوم پوهنتون بلخ است، گفت، «از اینکه امروز به رستوران آمده ام، بسیار خوشحالم.»

او گفت، «زنان و دختران اکنون می توانند با خیالی آسوده به رستوران بیایند و فقط از تنوع غذاهای اینجا لذت ببرند، ... معاشرت کنند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.»

تشویق ابتکارات تحت رهبری زنان

محبوبه زمانی، معاون رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان در زون شمال، گفت که نبود رستوران های اختصاصی برای زنان در مزارشریف، زنان را از ترک خانه های خود برای صرف غذا دلسرد کرده است.

او گفت، «زنان همیشه ثابت کرده اند که توانمند هستند و می توانند بر چالش ها غلبه کنند. برای این منظور، هر زنی، حتی اگر صاحب یک کسب و کار کوچک باشد، می تواند یک محیط کار امن برای زنان دیگر ایجاد کند تا جامعه از فقر رهایی یابد.»

زمانی از سایر نهادها خواست دست به دست هم دهند و برای تقویت مشاغل زنان و حمایت از زنان کارآفرین همکاری کنند.

امام الدین سنایی زاده، رئیس اتاق معادن و صنایع بلخ، گفت، «ما از ابتکارات زنان با هدف حل چالش های اجتماعی برای زنان دیگر استقبال می کنیم.»

وی گفت، «ما از جامعه کمک دهنده و سازمان های امدادی می خواهیم که از ابتکارات در جهت تقویت فعالیت های تجاری زنان حمایت کنند،» و افزود که اتاق تلاش می کند «فرصتی ایجاد کند تا زنان بتوانند کار کنند و از پتانسیل های آنها استفاده کنند و به اعضای فعال جامعه تبدیل شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خانم یوسفی.شمابه بازشدن رستوران.چندکار انجام داده 1 چون در افغانستان خانمها . همیشه تهدید آقایان آستن این رستوران جای امن. برای خوردن غذا.خانمها شد 2‌ فرصت کارا برای چند خانم دیکراحیا.نمود 3 وشما خانم یوسفی نشان دادند.که خانمها.درهرشرایت میتوانید کار کنند. من امیدوارم که شما.اینده درخشان دارد

پاسخ

اینکه جامعه افغانستان یک جامعه سنی است و مردم آن مسائل دینی را تا حد زیادی رعایت می کنند و به آن احترام می گذارند. بنابراین این زن با ایجاد این رستوران فقط برای زنان و ارائه خدمات به این شکل عملاً کار بدیع و خوبی انجام داده است. مالک یک زن، کارمندان زن و مدیریت نیز با زنان است. آن وقت جای سوالی نیست که چرا نباید بروند. باید برای زنان کافی شاپ باز شود، برای زنان کتابخانه ساخته شود و باشگاه های ورزشی ساخته شود.

پاسخ

خانم یوسفی را سپاس، واقعن زن شجاع و مبتکری که توانایی اشرا به نمایش گذاشته و زنان را در زیر یک سقف به تبادل نظر و همچنان تاسیس یک کتابخانه برای مطالعه و آگاهی از واقعیتهای جامعه دریک راستا و حل مشکل سیاسی و اقتصادی جامعه تمام جامعه‌ای افغانی متحد ساخته است، ولی با کمال تآسف افرادی مانند امام‌الدین سنایی هنوز هم تلاش دارد که پای آزاده زنانی مانند خانم یوسف زی را با زنجیر بیگانگان پیوند دهد و از حالت خودکفایی به وابستگی تشویق کند. به خانم یوسفزی تاکید میکنم که فریب چنین افرادی را متوجه باشند که باز فریب ده ساله دوره‌ای حاکمیت قبلی را نخورد، راهی را که برای روشنگری، اتحاد و همبستگی زنان را پیشه کرده، نباید تغییر مسیر ده، نیرومند باد تحرک انسان دوستی دانش پروری خانم یوسفزی.

پاسخ

یک ابتکار در خور ستایش است. این یعنی رستورانت زنان زنان، در خدمت زنان از طرف زنان. این رستورانت در پهلوی اینکه باعث ایجاد یک منبع درآمد به خانواده های این زنان خواهد شد، فرهنگ غذا خوردن در رستورانت را نیز گسترش خواهند داد زیرا زنان زیادی تشویق به رفتن به این رستورانت خواهند شد. زنان در تحت حاکمیت طالبان حیثیت بندی ها را دارند و با باز شدن این رستورانت آنها فرصت این را خواهند داشت تا در کنار دوستان و خانواده خود چند لحظه خوشی داشته باشند. امیدوار هستم که تعداد این رستورانت ها بیشتر شود تا زنان زیادی از آن بهره ببرند. تشکر

پاسخ

واه… چه یک خبر عالی و روحیه دهنده. خواندن این خبر در آخر روز خستګی ام را رفع کرد. من از مدت ها قبل شنیدم که وقتیکه زما بر خلاف تو حرکت می کند. خودت با زمان مبارزه کن و مطابق زمان خود را عیار بساز. شما بیبینید خانم راحله یوسفی قبلا یک استاد بود اما به دلیل محدودیت های وضع شده توسط طالب ها که تمام تلاش شان منزوی ساختن زنان افغان در اجتماع است شغل اش را از دست داد. اما وی شکست را نه پذیرفت و دست به یک کار واقعا خارق العاده و قابل ستایش زد. وی با این کار اش نه تنها به خودش مستقیما کمک می کند بلکه به چندین زن دیګر نیز فرصت کاری را فراهم نموده است. این شجاعت وی همچنان به سایر زنان در افغانستان روحیه میدهد تا شکست را قبول نه کنند و دست به این ګونه نو آوری ها بزنند.

پاسخ

خبر خوش است. این چنین فعالیت های زنان باید در سراسر کشور وسعت یابد. چنین ابتکارها باید در جلال اباد، قندهار، هرات، و دیګر ولایات کشور صورت ګیرد. اګر ما به زنان کشورهای جهان بالخصوص کشورهای مسلمان و در جوار خود به زنان کشورهای ایران و پاکستان ببینیم، زنهای افغانستان به مراتب با حجاب تر از آنها است. وقتیکه یک زن در حجاب از خانه خود بیرون می شود و به مکانی می رود که در آن تنها زنها است، مالک رستورانت زن است، خدمه آن زنها است و مدیریت آن نیز بدوش زنها است، پس سوالی نیست که چرا نروند. باید کافی شاپ های مخصوص زنها ساخته شود، کتابخانه های زنها ساخته شود، و کلب های ورزشی برای شان ساخته شود.

پاسخ

از آنجاییکه جامعۀ افغانی یک جامعۀ سنتی است و مردم به مسایل مذهبی اهمیت می دهند و به آن ارج می نهند، این زن با ایجاد این رستوارنت که فقط برای زنان عرضۀ خدمات می کند دست به یک ابتکار زده است و کار خوبی را انجام داده است. مقامات فعلی افغانستان نیز به طور گسترده مصروف این هستند که چگونه می توانند تا زنان را از مردان جدا کنند. بنابراین، برای اینکه زنان با خاطر راحت غذای خود را بخورند، وقت شانرا تیر کنند و یا چند لحظه با هم صحبت کنند، این مکان یک مناسب و خوب است و باید در سطح قابل توجهی، یعنی به سطح مردمی و حکومتی، مورد حمایت قرار گیرد.

پاسخ