ترابری

سیستم بس پلان شده به مسافران شهری در کابل امید می بخشد

نوشته نجیب الله

عابران پیاده و مسافران شهری در 8 سنبله 2012 در ترافیک ساعت پر بیروبار در کابل حرکت می کنند. کابل مصروف پلان گذاری یک سیستم متروبس جهت خلاصی از معضل ازدحام ترافیک است. [حوزه کابزاس/ خبرگزاری فرانسه]

عابران پیاده و مسافران شهری در 8 سنبله 2012 در ترافیک ساعت پر بیروبار در کابل حرکت می کنند. کابل مصروف پلان گذاری یک سیستم متروبس جهت خلاصی از معضل ازدحام ترافیک است. [حوزه کابزاس/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- پروسه روان اعمار اولین سیستم مترو بس شهری کابل امید را در دل های باشندگان درمانده این شهر که غالبا چندین ساعت در روز در ازدحام ترافیک گرفتار استند، زنده کرده است.

لیلا حمیدی 19 ساله، یک شاگرد مکتب در کابل، گفت که برای رفتن به مکتب فاصله‌ 15 دقیقه ای را به دلیل ازدحام ترافیک بعضی روزها تا 1 ساعت طی می کند.

او به سلام تایمز گفت: «بعضی روزها به دلیل ترافیک سنگین نمی توانم سر ساعت به صنف هایم برسم.»

او گفت: «از شنیدن این خبر که قرار است در شهر کابل مترو بس فعال شود، خیلی خوشحال شدم؛ چون این می تواند در پایین بردن بیروبار و ازدحام ترافیک این شهر کمک کند.»

تصویر ترافیک کابل در ماه دلو. پایتخت افغانستان مصروف پلان گذاری یک سیستم متروبس جهت خلاصی از معضل ترافیک است. [نجیب الله]

تصویر ترافیک کابل در ماه دلو. پایتخت افغانستان مصروف پلان گذاری یک سیستم متروبس جهت خلاصی از معضل ترافیک است. [نجیب الله]

امیدهای زیاد و پلان های جسورانه

شهرداری کابل 26 جوزا پروژه مترو بس را راه اندازی کرد.

مقامات شهر می گویند که هدف از این طرح کاهش ازدحام ترافیک شهر، که از اثر تورم جمعیت و بلند رفتن تعداد وسایل نقلیه تشدید شده، می باشد.

عبدالله حبیب‌زی، قائم مقام شاروال کابل، گفت که کار بخش اول این پروژه یک سال را در بر می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری پژواک افغان، او پیش بینی کرد که ظرف سه سال کابل 111 کیلومتر از خطوط بس خواهد داشت. او افزود که اولین بس ها در اوایل سال آینده راه اندازی خواهند شد.

خبرگزاری پژواک افغان گزارش داد که انتظار می رود اعمار شبکه 111 کیلومتری مترو بس 15 ملیون دلار (1 ملیارد افغانی) هزینه داشته باشد.

عبدالجلیل سلطانی، سخنگوی شاروالی کابل، گفت که کار آماده سازی جهت اعمار پروژه مترو بس، از جمله اسفالت کردن سرک های کابل، به سرعت آغاز شد.

او در تاریخ 5 اسد به سلام تایمز گفت: «در حال حاضر ما مصروف فعالیت بر روی بازسازی و آسفالت کردن سرک ها استیم. بعد از تکمیل آسفالت، خطوط بس مترو را در این مسیر جدا می کنیم.»

او گفت که بر علاوه، طراحی مرحله دوم پروژه مترو بس آغاز شده است و بلافاصله پس از اتمام مرحله اول اجرا خواهد شد.

احمد مسعود 25 ساله، یک دانشجوی دانشگاه کابل، به این باور است که یکی از گزینه های مدیریت ترافیک کابل ایجاد خطوط مترو بس است.

مشتاق برای امداد

وی نیز همانند حمیدی به سلام تایمز گفت: «بعضی روزها [این رفت و آمد] ساعت ها طول می کشد. این مسئله رفتن من به دانشگاه و برگشت به خانه را خیلی مشکل و خسته کن کرده است.»

غلام محمد، یک انجنیر باشنده کابل، گفت که ازدحام کابل بیش از حد شده و این سبب مختل شدن روند کاری باشندگان آن شده است.

وی او به سلام تایمز گفت: «در روزهای که شهر کابل شاهد حملات خونین تروریستان بود، شنیدن آغاز کار مترو بس خبر خوشی بود که من شنیدم.»

وحید الله، یک افسر پولیس ترافیک در شهر کابل، گفت: «به دلیل ازدیاد موتر در شهر کابل، کنترول و مدیریت آن دشوار شده است.»

سلطانی، سخنگوی شاروالی کابل، گفت: «اگر چه کارکنان کنترول ترافیک سخت فعالیت می کنند ... کوشش های آنها به تنهایی کافی نیست.»

او پیش بینی کرد که هنگامی که بس ها راه اندازی شوند، این امر به شدت باعث کاهش ازدحام ترافیک پایتخت خواهد شد.

وی اظهار داشت: «این مترو بس ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند؛ زیرا آنها دارای خط اختصاصی و سرعت بالا هستند.»

سلطانی گفت که در حال حاضر با مشاوران داخلی و خارجی در حال رایزنی اند تا این مترو بس ها را از کجا خریداری کنند. وی افزود که به زودی این پلان نیز نهایی می‌شود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ایستگاه برای بس های شهر ی در تمام شهر کابل ساخته شد اما از بس شهری تا به حالی درک نیست . این ایستگاه های بس هاشهری در حالی خراب شدن است اگر یک چند ایستگاه بس چور مانده باشد دیگرانش همه خراب شده است به میلیون ها افغانی خساره برای دولت از این بابت رسیده است از دست بی کفایتی حکومت قبلی . ریاست تصدی ملی بس باید توجه جدی کند بر این ایستگاه های ملی بس .ومردم شهر کابل باید از این ایستگاه ایستفاده درست کند ودر نگهداری آن موسولیت همه مردم افغانستان است .

پاسخ