امنیت

حمله انتحاری داعش به مرکز فرهنگی شیعیان در کابل باعث کشته شدن تعداد زیادی از جوانان گردید

سلام تایمز

«دولت اسلامی» (داعش) مسؤولیت انفجار مرکز فرهنگی تبیان در کابل به روز پنجشنبه (۷ جدی) را که بیش از ۴۰ کشته و ده ها زخمی بر جای گذاشت، بر دوش گرفته است. [سلیمان]

کابل -- «دولت اسلامی» (داعش) مسؤولیت یک انفجار انتحاری بی رحمانه را به روز پنجشنبه (۷ جدی) مرکز فرهنگی تبیان در کابل را هدف قرار داد و بیش از ۴۰ کشته و ده ها زخمی بر جای گذاشت، بر دوش گرفته است. [سلیمان]

حدود ۱۰۰ نفر جهت برگزاری یادبود سی و هشتمین سالگرد اشغال افغانستان توسط شوروی در این مرکز شیعیان گرد هم آمده بودند. این مرکز در غرب کابل و در همان ساختمان که آژانس صدای افغان (آوا)‌ یک رسانه ضد داعش قرار دارد، واقع شده است.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله به خبرگزاری فرانسه گفت که به دنبال انفجار انتحاری نخست این حمله -- که بدترین انفجار از زمان انفجار یک مسجد شیعیان در ماه میزان که به کشته شدن بیش از ۵۰ نمازگزار منجر شد،‌ بود -- دو انفجار دیگر با بمب های کوچکتر نیز به هنگام خروج نجات یافته گان از صحنه روی دادند.

وحید مجروح،‌ سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان به سلام تایمز گفت:‌ «در حمله امروز بالای مرکز فرهنگی تبیان در کابل حد اقل ۴۱ نفر کشته و ۸۴ نفر دیگر زخمی شده اند.»

به دنبال حملهء داعش بر یک مرکز اجتماعی شیعیان در کابل به تاریخ ۷ جدی زنان در یک شفاخانه برای اقارب شان گریه می کنند. در انفجارهای متعدد حد اقل ۴۰ نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند. [شاه مری/خبرگزاری فرانسه]

به دنبال حملهء داعش بر یک مرکز اجتماعی شیعیان در کابل به تاریخ ۷ جدی زنان در یک شفاخانه برای اقارب شان گریه می کنند. در انفجارهای متعدد حد اقل ۴۰ نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند. [شاه مری/خبرگزاری فرانسه]

باشنده گان کابل به تاریخ ۷ جدی مصروف بررسی محل حمله داعش بر یک مرکز فرهنگی شیعیان در کابل استند. [شاه مری/خبرگزاری فرانسه]

باشنده گان کابل به تاریخ ۷ جدی مصروف بررسی محل حمله داعش بر یک مرکز فرهنگی شیعیان در کابل استند. [شاه مری/خبرگزاری فرانسه]

به تاریخ ۷ جدی و به دنبال حمله داعش بر یک مرکز فرهنگی شیعیان در کابل یک مرد زخمی از یک آمبولانس به یک شفاخانه منتقل می شود. [داوود یاردوست/ خبرگزاری فرانسه]

به تاریخ ۷ جدی و به دنبال حمله داعش بر یک مرکز فرهنگی شیعیان در کابل یک مرد زخمی از یک آمبولانس به یک شفاخانه منتقل می شود. [داوود یاردوست/ خبرگزاری فرانسه]

حمله پنجشنبه موجب به وجود آمدن صحنه های هرج و مرج در شفاخانه استقلال در آن نزدیکی شد. آمبولانس ها و موتر های پولیس قربانیان، به شمول زنان و اطفال را به این شفاخانه آوردند. به گفته خبرنگاران خبرگزاری فرانسه بسیاری از آنان دُچار سوختگی های شدید صورت و تن شان شده بودند و از سبب اصابت چره ها زخم برداشته بودند.

اقارب قربانیان که آشکارا ناراحت بودند در داخل این مرکز صحی در پی عزیزان شان می گشتند. بعضی از آنها آنقدر مضطرب بودند که بر روی زمین افتاده و موهای شان را چنگ می زدند.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه بیش از ده نفر را مشاهده کردند که بدن های شان به شدت سوخته بود و داخل یک اتاق در شفاخانه روی زمین خوابیده بودند. در همین حال، تابوت های چوبی آورده می شدند تا خانواده ها بتوانند بقایای عزیزان شان را ببرند.

یک خبرنگار خبرگزاری آوا که در بالای این مرکز فرهنگی واقع شده است،‌ گفت که در این رویداد بیش از ۱۰۰ نفر در زیرزمین این ساختمان حضور داشتند و تعداد از کارکنان آوا نیز در میان قربانیان بوده اند.

این حمله چند روز بعد از آن صورت گرفت که یک مهاجم انتحاری بتاریخ ۴ جدی گذشته در یک حمله در نزدیکی یک مرکز امنیت ملی افغانستان در این شهر حداقل شش فرد ملکی را کشت که پس از آن مسؤولیت آن حمله را نیز داعش بر دوش گرفت.

چهره های غیرقابل شناسایی قربانیان

یک شاهد عینی به نام رضا که چهره اش در این انفجار سوخته بود گفت: «در مرکز فرهنگی و اجتماعی تبیان هر روز پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۲ نشست های دینی، فرهنگی و اجتماعی برگزار میشوند.»

او به سلام تایمز گفت:‌ «امروز حدود ۲۰۰ نفر که اکثر شان جوانان بودند در مورد ششم جدی [۲۷ دسامبر] روز تجاوز شوروی سابق نشست برگزار کرده بودند که ناگهان در میان اشتراک کننده انفجار شد.» او افزود «من در میان اشتراک کننده های نشسته بودم که بعد از انفجار برای چند دقیقه بیهوش شدم زمانیکه دوباره وضعیت ام کمی خوب شد، دیدم که همه جا را دود و آتش گرفته، ده ها کشته و زخمی در میان دود و آتش افتاده بودند.»

سید اکبر، یکی دیگر از شاهدان عینی به سلام تایمز گفت: «سه انفجار در این مرکز شد یکی در داخل صالون و دو انفجار دیگر دور تر از دروازه این مرکز صورت گرفت.»

او گفت:‌ «بسیاری از اجساد در آتش انفجار سوخته بودند که اصلاً قابل شناسی نمی بودند.»

محمد حسن رضایی، یک محصل پوهنتون که در این مراسم حضور داشت به طلوع نیوز گفت که در اثر این انفجار صورتش سوخته است.

او از روی تخت شفاخانه گفت: «ما داخل صالون در قطار دوم نشسته بودیم که یک انفجار پشت ما اتفاق افتاد. من بمگذار را ندیدم. بعد از انفجار آتش و دود داخل ساختمان را فراگرفته بود، همه کمک می خواستند.»

یک حملهء 'فجیع'

این حمله با محکومیت بین المللی مواجه شد و ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان آن را به حیث یک حمله «فجیع» توصیف کرد.

در یک خبرنامه نشر شده توسط سیگمار گابریل، ‌وزیر خارجه جرمنی آمده است که همراه قربانیان این انفجار «ما هم گریه می کنیم.»

نجیب دانش، یک سخنگوی وزارت داخله افغانستان وعده داد که «انتقام خون» قربانیان، که بسیاری از آنان شاگرد بودند گرفته خواهد شد.

از تاریخ ۱۰ جوزا زمانی که یک بم تعبیه شده در لاری ساحهء دیپلوماتیک را هدف قرار داد و حدود ۱۵۰ نفر را کشت و حدود ۴۰۰ نفر دیگر را زخمی کرد -- که اکثر آنها مردم ملکی بودند -- امنیت در کابل تشدید یافته است. هنوز هیچ گروه مسؤولیت آن انفجار را بر عهده نگرفته است.

داعش که کوشش دارد خشونت های فرقه ای را در کشور تحریک کند،‌ مسؤولیت بیشتر حملات بالای نمازگزاران شیعه طی دو سال گذشته را بر عهده گرفته است.

رسانه های افغانستان در گذشته نیز هدف حمله جنگجویان قرار گرفته اند که این موضوع خطرات که خبرنگاران را در کشور تهدید می کنند، نشان می دهد.

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش همکاری نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در واقع در این مسئله شیعیان افغان و مخصوصا رهبران هزاره ها مسئولیت کلان تر دارند؛ زیرا آنها فرزندان شان را با دستان تروریست ها می کشند. ببینید، یک رهبر هزاره به نام محمد محقق اخیرا از اعزام جوانان هزارهء افغان به سوریه برای جنگیدن در حمایت از رژیم بی رحم سوریه تقدیر کرد. که به همین خاطر تروریست های وحشی داعشی علیه آنها اقدام کردند. جمال موسوی، ژورنالیست بی بی سی فارسی از لندن در حساب توئیتر خود نوشت که داعش در حمله تروریستی خود در کابل حزب اسلامی تبیان یا «سازمان اسلامی تبیان» را هدف قرار داد. وی افزوده است که حزب اسلامی تبیان روابط نزدیک با ولایت فقیه و رژیم ایران دارد. این به آن معنا است که تبیان یک مرکز فرهنگی نه،‌ بلکه یک گروه است که از منافع ایران در افغانستان حافظت می کند. در هر صورت، به قتل رساندن یک فرد اقدام غیرمشروع و محکوم است.

پاسخ