دیپلماسی

تقویت مشارکت ازبکستان و افغانستان با کنسولگری که قرار است در ترمز افتتاح شود

نوشتهء ماکسیم یانیسیف

بتاریخ ۱۵ جوزا، یک لاری حامل کمک های بشردوستانه از ازبکستان با عبور از پول حیرتان وارد افغانستان می شود. [خبرگزاری ملی ازبکستان]

بتاریخ ۱۵ جوزا، یک لاری حامل کمک های بشردوستانه از ازبکستان با عبور از پول حیرتان وارد افغانستان می شود. [خبرگزاری ملی ازبکستان]

تاشکند -- ازبکستان و افغانستان اخیرا طی تصمیمی مبنی بر افتتاح یک کنسولگری افغانستان و نیز یک شورای تشبثات در ترمز روابط شان را تقویت نمودند.

این توافق در پی ملاقات مورخ ۱۷ سرطان در کابل میان اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، و یک هیات ازبک به ریاست عبدالعزیز کاملف، وزیر خارجه این کشور، حاصل شد.

به گزارش وزارت خارجهء ازبکستان، در جریان این مذاکرات، ازبکستان تمایل اش را برای میزبانی یک کنسولگری افغانستان در ترمز تایید کرد.

غنی نیز به نوبه خود از مقامات حکومت ازبکستان به خاطر تلاش های شان جهت امکان پذیر کردن پروسه صلح در افغانستان، مخصوصا از طریق برگزاری کنفرانس تاشکند در ماه حوت گذشته تشکر کرد.

بتاریخ ۱۴ ثور، در مرکز تعلیمی در ترمز شاگردان ازبک به شاگردان افغان کتاب می دهند. [خبرگزاری ملی ازبکستان]

بتاریخ ۱۴ ثور، در مرکز تعلیمی در ترمز شاگردان ازبک به شاگردان افغان کتاب می دهند. [خبرگزاری ملی ازبکستان]

به گزارش طلوع نیوز، غنی گفت: «ترمز بسیار حیاتی است و فرصت صادرات میوه جات و تره بار از افغانستان به قرقیزستان و روسیه را فراهم می کند و این شهر همچنان دارای سردخانه هایی است تا حاصلات افغانستان در آن انبار شود.»

مسؤولین و رهبران اقتصادی می گویند که این کنسولگری موجب ایجاد مشارکت، انکشاف پروژه های مشترک، و جذب سرمایه گذاری خواهد شد.

در همین حال، شورای تشبثات در ترمز به تشبثات در جهت ایجاد ارتباطات برای انکشاف بیشتر فعالیت های تجاری در هر دو کشور کمک خواهد کرد.

تسهیل حمل و نقل و تحصیل

ترمز که در امتداد مرز ازبکستان با افغانستان موقعیت دارد، یک نقطه کلیدی حمل و نقل کالاها بین دو کشور به شمول کمک های بشردوستانه می باشد.

به گفتهء خبرگزاری ملی ازبکستان، برای مثال ازبکستان با هدف کمک به ولسوالی های افغانستان که از خشکسالی رنج می برند،‌ بتاریخ ۱۵ جوزا ۳۰۰۰ تن گندم را از طریق پل حیرتان ارسال کرد.

افتتاح کنسولگری همچنان به مشتبثان و راننده گان لاری ازبک کمک خواهد کرد تا سریع تر و با سهولت زیادتر به افغانستان وارد شوند. دو کشور در ماه جدی موافقت کردند تا هزینه های ترانزیتی محموله های بین کابل و تاشکند را تا میزان ۵۰ فیصد کاهش دهند.

عبدالجبار نوربایف، یک راننده لاری از ترمز، از طریق اپلیکیشن مسنجر تلگرام به کاروانسرای گفت: «سابقا ما باید به [تاشکند] می رفتیم تا ویزه افغانستان را بگیریم.»‌

او گفت: «تصور کنید، افغانستان فقط ۵۰۰ متر از ما فاصله دارد و درست در آن طرف آمودریا موقعیت دارد. مگر من ناچار بودم یک هزار کیلومتر را طی کرده با تشاکند بروم و برگردم تا وارد افغانستان شوم. اگر یک کنسولگری فعال باشد، راننده گان بیشتر به مزارشریف خواهند رفت و افراد بیشتری شغل پیدا خواهند کرد.»

این کنسولگری همچنان با شاگردان افغان که برای تحصیل در مرکز تعلیمی خاص تعلیم به شهروندان افغان در ترمز که اوایل سال روان افتتاح شد، همکاری خواهد کرد.

یک گروه جدید متشکل از ۳۵ شاگرد بتاریخ ۱۴ ثور به ازبکستان وارد شدند و به این ترتیب تعداد افغان های ثبت نام شده به ۹۶ نفر رسید. به گفتهء خبرگزاری ملی ازبکستان، کارگران مصروف احداث یک خوابگاه ۳۰۰ تختخوابی استند.

شاگردان تعلیمات در سطح دانشگاهی را در ۱۷ رشته و تعلیمات حرفوی را در ۱۶ رشته دیگر به شمول مطالعات رشته های [لسان] ازبکی،‌ انگلیسی، فیزیک، شیمی تعلیم می گیرند.

توسعه سرمایه گذاری مشترک و روابط تجاری

جمشید خواجه‌یف، وزیر تجارت خارجی ازبکستان، در ملاقات مورخ ۱۷ سرطان گفت که ازبکستان آماده است تا به سرمایه گذاری در زیرساخت های افغانستان ادامه دهد.

به گزارش طلوع نیوز، وی گفت: «کوشش ها برای فرصت آفرینی در ترمز جهت سرمایه گذاری دولتی و خصوصی و نیز رسیدگی به مشکلات مربوط به صدور ویزه برای افغان ها در جریان است.»

او گفت: «سه هزار هکتار زمین منحیث یک زون آزاد تجاری در نزدیکی مرز افغانستان تخصیص داده شده و تعهدی مبنی بر احداث یک خط آهن بین مزارشریف و هرات داده شده است که این اقدام در حدود ۵۰۰ ملیون دالر [۳۵.۸ ملیارد افغانی] هزینه در پی خواهد داشت.»

در همین حال، اولین دور مذاکرات بین متشبثین افغان و ازبک بتاریخ ۳۰ جوزا با مشارکت نهادهای حکومتی در ترمز برگزار شد.

سران تجاری در یک همکاری متقابل، یک نمایشگاه محصولات ازبک، و در سفرها به مرکز لجستیکی محموله های ترمز، و یک بندر بر آمودریا اشتراک داشتند.

فرهاد مظفروف، یک متشبث ازبک، به کاروانسرای گفت: «محصولات ازبک به یک مارکیت وفادار ضرورت دارند.»

او گفت: «محصولات ما برای ورود به مارکیت های کشورهای توسعه یافته با دشواری روبرو استند؛ زیرا همهء بخش های [آن مارکیت ها] تسخیر شده اند. ما در ولایت های شمالی افغانستان رقابت جدی برای کالاهای چینایی و هندی ایجاد کرده می توانیم؛ زیرا حمل زمینی برای ما سهل تر و ارزان تر است.»‌

ایفای نقش کلیدی توسط اتحادیه اروپا

سفیر ادواردز استیپرایس، رئیس هیات اتحادیه اروپا در ازبکستان، نیز در این جلسه حضور داشت.

به گفتهء وزارت تجارت خارجی ازبکستان، او دربارهء منحصر بفرد بودن این رویداد صحبت کرد و آمادگی اتحادیه اروپا برای کمک به تقویت تجارت بین ازبکستان و افغانستان را ابراز نمود.

او گفت که اتحادیه اروپا آماده است تا پروژه «انکشاف تجارت افغانستان» را با مشارکت فعال ازبکستان تطبیق نماید.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اول این که این خبر خوبی است. جوانان افغان باید در عرصه های تخنیکی فقط در ازبیکستان نه، بلکه در سراسر جهان تحصیل کنند. آنها مهارت های را کسب خواهند کرد تا آنها را در مسیر منفعت افغانستان به کار گیرند. این متعلمین که حکومت افغانستان به کشورهای دیگر اعزام می کند، باید بعد از تکمیل پروگرام های تحصیلی شان به وطن عودت کنند و به افغانستان خدمت نمایند.

پاسخ

من خوشحالم

پاسخ