امنیت

نیروهای افغان در ننگرهار چند عملیات را علیه جنگجویان داعش و طالبان اجرا کردند

نوشته خالد زیری

در این عکس که بتاریخ ۱۹ سنبله در فیسبوک نشر گردیده، منسوبین امنیتی افغانستان مصروف اشتراک در عملیات ضد ستیزه جویی در ولایت ننگرهار استند. [دفتر رسانه ای ولایت ننگرهار/ فیسبوک]

در این عکس که بتاریخ ۱۹ سنبله در فیسبوک نشر گردیده، منسوبین امنیتی افغانستان مصروف اشتراک در عملیات ضد ستیزه جویی در ولایت ننگرهار استند. [دفتر رسانه ای ولایت ننگرهار/ فیسبوک]

جلال آباد -- نیروهای امنیتی افغانستان یک مجموعه عملیات تصفیوی را بر ضد جنگجویان طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) در ولایت ننگرهار راه انداخته اند.

این عملیات که همچنان ادامه دارند، بتاریخ ۱۸ سنبله در ولسوالی چپرهار بر ضد داعش و بتاریخ ۲۲ سنبله در ولسوالی بتی‌کوت بر علیه طالبان شروع شده است.

نیروهای افغان همچنان عملیاتی را علیه جنگجویان داعش با حمایت هوایی نیروهای ائتلاف در ولسوالی خوگیانی روی دست دارند. این عملیات به مدت یک ماه ادامه داشته است.

در حملات ولسوالی چپرهار قوای از فرقه چهارم پیاده نظام اردوی ملی افغانستان، فرقه یکم سرحدی، و فرقه هفتم پولیس امنیت اجتماعی اشتراک کرده اند. پولیس ملی افغانستان، منسوبین امنیتی ریاست عمومی امنیت ملی و کماندوهای افغان نیز در این درگیری ها حضور دارند.

در این عکس که بتاریخ ۱۶ سرطان گرفته شده،‌ بعد از یک حمله هوایی بر مواضع «دولت اسلامی» (داعش) در ولسوالی ده‌بالا ولایت ننگرهار ستون های از دود به هوا برخاسته است. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

در این عکس که بتاریخ ۱۶ سرطان گرفته شده،‌ بعد از یک حمله هوایی بر مواضع «دولت اسلامی» (داعش) در ولسوالی ده‌بالا ولایت ننگرهار ستون های از دود به هوا برخاسته است. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

در یک خبرنامه نشر بتاریخ ۲۲ سنبله توسط پولیس ولایت ننگرهار آمده است: «[نیروهای افغان] پنج جنگجوی را کشته و ۲۷ تن دیگر را به خاطر ارتباطات شان با گروه های مسلح بازداشت کرده اند.»

در خبرنامه آمده است که نیروهای امنیتی ساحات متعدد و کثیری را از وجود جنگجویان تصفیه کرده و تعداد کلان تسلیحات خفیفه و ثقیله را ضبط کرده اند.

دفتر رسانه ای ولایت ننگرهار در همان روز در یک خبرنامه دیگر اعلام کرد: «نیروهای امنیتی [افغانستان] در جریان یک عملیات در ولسوالی چپرهار به روز شنبه [۲۴ سنبله] ۳۰ کیلوگرم مواد انفجاری را ضبط کردند.»

برقراری امنیت

عطالله خوگیانی، سخنگوی والی ولایت ننگرهار، بتاریخ ۲۳ سنبله به سلام تایمز گفت: «چندین محله، بشمول عبدالرحمانی، سپین جمعه، ‌شولانه، گراتک، لالمه، سلیمان خیل، سنگینه، پولداگو، غلام داگ، و چندین قریه دیگر در چپرهار در این عملیات تصفیه شدند.»

خوگیانی افزود: «به گفتهء مردم ملکی و راپورهای استخباراتی از این منطقه، ‌در جریان حملات هوایی و زمینی [چپرهار]ّ ۱۹ جنگجوی داعشی کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.»

خوگیانی گفت که نه نیروهای افغان و نه مردم ملکی در این عملیات هیچ آسیابی ندیدند.

برید جنرال محمد کریم نیازی، قومندان فرقه چهارم پیاده نظام، به سلام تایمز گفت: «این عملیات آن قدر ادامه خواهد یافت تا ما همه قریه های چپرهار را از وجود جنگجویان تصفیه کنیم.»

نیازی گفت: «نیروهای مشترک از قوای امنیتی افغانستان در ولایت [ننگرهار] حضور دارند و شب و روز کوشش می کنند تا یک محیط امن را برای باشنده ها در آستانهء انتخابات [پارلمانی] آینده ایجاد کنند.»

آسیب دیدن از سوی داعش

صبیرالله، که ۲۸ ساله و باشنده ساحه غلام داگ چپرهار است، به سلام تایمز گفت: «افراد داعشی در قریه ما حضور داشتند. طی یک سال گذشته ما از حضور آنان رنج بسیار بردیم.»‌

وی افزود: «اکنون اما [نیروهای] حکومتی اینجا هستند. ما از آنان رضایت داریم، ‌اما می خواهیم که آنها این ساحات را [زیر کنترول شان] نگاه دارند و من اطمینان دارم که آنها این ساحات را [زیر کنترول شان] نگه خواهند داشت.»‌

او گفت: «بم باران های [زمینی و هوایی] همچنان ادامه دارند. جنگجویان داعشی دیگر به پا نخواهند خاست. آنها کشته خواهند شد و یا هم فرار خواهند کرد. حکومت باید [در مقابل این جنگجویان] فعال بماند تا از مردم ملکی محافظت نماید.»

عبیدالله شینواری، معین ریاست شورای ولایتی ننگرهار، به سلام تایمز گفت: «عملیات های اخیر نیروهای امنیتی افغانستان بسیار مؤثر بودند و کمر داعش را شکسته اند.»

شینواری گفت: «درخواست من این است که حکومت [افغانستان] ساحاتی را که از داعش بازپس گرفته است، به صورت دائمی تحت کنترول افغانستان قرار دهد تا این گروه های وحشی دیگر مردم ملکی را نکشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما به این شبکه خبری افتخار می کنیم.

پاسخ

میسسسس

پاسخ

محصلین بیشتری می خواهند در مرکز تعلیمی شهر لوگر انگلیسی یاد بگیرند.

پاسخ