امنیت

نیروهای امنیت و دفاع ملی افغانستان با تغییر موضع ستراتیژی تعرضی را علیه جنگجویان اتخاذ کرده اند

نوشته سلیمان

رئیس جمهور اشرف غنی بتاریخ (۲۲ سنبله) در ارگ ریاست جمهوری در مراسم بزرگداشت هفته شهدا سخنرانی می کند. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان/ فیسبوک]‌

رئیس جمهور اشرف غنی بتاریخ (۲۲ سنبله) در ارگ ریاست جمهوری در مراسم بزرگداشت هفته شهدا سخنرانی می کند. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان/ فیسبوک]‌

کابل -- رئیس جمهور اشرف غنی به نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان دستور داده است تا در واکنش به افزایش اخیر خشونت ها، بر ضد طالبان و سایر گروه های ستیزه جو مواضع تعرضی و تهاحمی اتخاذ کنند.

غنی این تصمیم را در پی یک رشته حملات تروریستی در سطح کشور در دیدار با باشنده ها و موی سپیدان ولایت ننگرهار در ارگ ریاست جمهوری در کابل بتاریخ ۲۱ سنبله اتخاذ کرد.

او گفت: «دشمن باید بداند زمانی که به اطفال، زنان، موی سفیدان و به مردم عام حمله صورت می گیرد، وظیفه من است که باید پاسخ دشمن را بدهم. من به نیروهای امنیتی دستور داده ام که از حالت دفاعی برآمده و حالت تعرضی را اختیار کند.»

او گفت: «حملات دشمن بر ملکی ها نشان می دهد که آنها توان مبارزه در برابر نیروهای امنیتی را ندارند.»

در این عکس که بتاریخ ۱۹ سنبله بوسیله قول اردوی ۲۰۱ سیلاب اردوی ملی افغانستان در فیسبوک نشر شد، یک عضو نیروهای امنیتی افغانستان در حال شلیک سلاح ثقیله است. [اردوی ملی افغانستان]

در این عکس که بتاریخ ۱۹ سنبله بوسیله قول اردوی ۲۰۱ سیلاب اردوی ملی افغانستان در فیسبوک نشر شد، یک عضو نیروهای امنیتی افغانستان در حال شلیک سلاح ثقیله است. [اردوی ملی افغانستان]

غنی گفت: «حالت تعرضی ما شروع شده است و نیروهای امنیتی افغانستان در چند روز گذشته دستاوردهای زیادی در برابر دشمن داشته اند.»

این تغییر ستراتیژی بعد از آن صورت گرفته که حکومت افغانستان کوشش کرده بود در ماه جوزا -- با اعلام یک آتش‌بس سه روزه متقابل با طالبان به مناسبت عید فطر -- سیاست آشتی جویانه را در پیش گیرد.

غنی در ماه اسد پیشنهاد کرد که یک آتش‌بس سه ماهه از زمان عید قربان برقرار شود،‌ اما طالبان هرگز به این پیشنهاد پاسخ ندادند.

او گفت: «آتش‌بس [در ماه جوزا]‌ نشان داد که یک اجماع ملی در ارتباط با صلح در کشور وجود دارد. [آن آتش‌بس] مشخص کرد که ملت از جنگیدن خسته شده اند.»

تجدید عملیات تعرضی

به گفته وزارت دفاع،‌ موضع جدید تعرضی قوای امنیت و دفاع ملی افغانستان به هدف انهدام مواضع جنگجویان، مخصوصا طالبان، اتخاذ شده است.

غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع ملی به سلام تایمز گفت: «دشمن می خواهد که پروسه صلح و روند انتخابات [آینده مجلس و ریاست جمهوری] را صدمه برساند.»‌

او گفت: «به همین منظور در بعضی نقاط کشور دست به حملات انتحاری و انفجاری می زند. ما عملیات نظامی علیه گروه های [ستیزه جو] ‌را افزایش داده ایم تا قادر باشیم پلان های گروه های [شبه نظامی]‌ را خنثی کنیم و امنیت را برای [افغان ها] تامین کرده و راه را بر روی [رای دهنده گان] برای اشتراک در انتخابات فراهم آوریم.»‌

جاوید گفت: «ما تصمیم گرفته ایم که با تشدید عملیات های نظامی و تعرضی شدن نیروهای امنیتی، مکان ها و مراکز طالبان و دیگر تروریستان را که از آنجا حملات تروریستی را سازماندهی می کنند نابود کنیم. از این رو،‌ آنها دیگر قادر نخواهند بود تا مانند گذشته در شهر ها و در میان مردمان ملکی دست به حملات انتحاری بزنند.»

او گفت: «با تعرضی شدن نیروهای امنیتی، عملیات سرکوب تروریستان در ولایت های ننگرهار، قندوز، هلمند، غزنی، پکتیا، بغلان و فراه افزایش یافته است.»

این وزارت بتاریخ ۲۲ سنبله در یک اعلامیه گفت که در اثر عملیات مشترک نیرو های امنیت و دفاع ملی افغانستان، به شمول نیرو های هوایی و کماندویی در سراسر کشور ۶۷ جنگجو کشته شده اند.

جاوید گفت: «طالبان هیچ گزینه دیگر به غیر از حاضر شدن به میز مذاکره و پیوستن به صلح ندارد.»‌

مفکوره «شکست خورده» طالبان

تحلیلگران افغان از تشدید عملیات نیروهای افغان قدردانی نموده و گفتند که افزایش فشار های نظامی نیروهای امنیتی، گروه های تروریستی را زیادتر از گذشته تضعیف می کند.

مقدم امین، تحلیلگر نظامی مقیم کابل، به سلام تایمز گفت: «طالبان با رد کردن آتش‌بس در ماه [اسد] نشان دادند که علاقمندی برای ختم جنگ از راه های مسالمت آمیز ندارند.»‌

او گفت: «حالت تعرضی قرار گرفتن و افزایش حملات اردوی [افغانستان] علیه طالبان قابل تحسین است. دولت باید از طریق افزایش فشار های نظامی طالبان را وادار به مذاکرات صلح نماید.»

اسدالله ندیم، تحلیلگر نظامی مقیم کابل، به سلام تایمز گفت: «چون طالبان از طریق سیاسی و دیالوگ حاضر نمی شوند که بر جنگ چندین ساله شان نقطه ختم بگذارند، تشدید عملیات نظامی بر این گروه و خنثی کردن اهداف و پلان های تروریستی شان، آخرین و بهترین گزینه برای شکست و یا مجبور گردانیدن آنها برای مذکرات صلح می باشد.»

فرهاد هاشمی، باشنده کابل و تحلیلگر سیاسی، گفت: «طالبان هرگز از راه جنگ پیروز شده نمی توانند. جنگ در دو دهه گذشته این مسئله را کاملا ثابت کرده است.»

او به سلام تایمز گفت: «جنایت ها، انتحارها، انفجارها و کشتار افغان های بی گناه توسط طالبان سبب شده است که مردم حتی از نام این گروه هم نفرت داشته باشند. [طالبان] قبل از این که [افغان ها]‌ و دولت دروازه های گفتگو را به روی آنان برای همیشه بسته کند، باید از جنگ و برادر کشی دست بردارند.»‌

خلیل الرحمان سروری، استاد روانشناسی پوهنتون کابل، گفت: «فعالیت های تروریستی و افراطی طالبان باعث شده است که آنان اعتبار خود را در میان افغان ها از دست بدهند. ایدئولوژی آنها شکست خورده است و از راه جنگ آنها نمی توانند بر [مردم افغانستان] پیروز شوند.»‌

او به سلام تایمز گفت: «زمانی که ایدئولوژی یک گروه شکست بخورد، در میدان های جنگ هم تضعیف می شود و نابودی آن حتمی می باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500