امنیت

کنفرانس پیشنهادی مسکو «عمل خیانت» در درون طالبان را برملا کرده است

نوشته نصیر صالحی

یک خبرنامه صادره بتاریخ ۲۵ میزان توسط یکی از انشعابات گروه طالبان نشان داده شده است. ستیزه جویان این اعلامیه را در مساجد ولسوالی مختلف ولایت هرات نصب کرده اند. [فایل]

یک خبرنامه صادره بتاریخ ۲۵ میزان توسط یکی از انشعابات گروه طالبان نشان داده شده است. ستیزه جویان این اعلامیه را در مساجد ولسوالی مختلف ولایت هرات نصب کرده اند. [فایل]

هرات -- یک اعلامیه که اخیرا توسط یکی از شعبات طالبان در رابطه با یک کنفرانس پیشنهادی در مسکو نشر شده و ـ- رهبری گروه را متهم به خیانت به مفکوره ها و آرمان های این حرکت در اثر خدمت به قدرت های خارجی کرده است -- جدیدترین سند دال بر آن است که این گروه به طرز فزاینده بر سر مسائل مختلف دچار انشقاق شده است.

بعد از آن که افغانستان و ایالات متحده حاضر به اشتراک در یک کنفرانس پیشنهادی روسیه نشدند، مسکو که این کنفرانس را برای ۱۳ سنبله برنامه ریزی کرده بود، آن را به تعویق انداخت.

روسیه همچنان مترصد برگزاری این کنفرانس بود، مگر حکومت افغانستان تعهد اش را برای اشتراک در این کنفرانس ابراز نکرده است.

صبغت الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، به سلام تایمز گفت: «ما هنوز در مورد کنفرانس مسکو با طرف روسی به نتیجه نرسیده ایم.»

کرملین در مسکو، روسیه، بتاریخ ۱۸ سرطان. [ملادن آنتونف/ خبرگزاری فرانسه]

کرملین در مسکو، روسیه، بتاریخ ۱۸ سرطان. [ملادن آنتونف/ خبرگزاری فرانسه]

او گفت: «زمان و چگونگی برگزاری این کنفرانس قابل بحث است و مذاکرات در این خصوص با روسیه ادامه دارد.»‌

«اقدام به خیانت»

یک انشعاب وفادار به ملا اختر محمد منصور، رهبر متوفی طالبان، بتاریخ ۲۵ میزان اعلامیه ای را بر دیوارهای مساجد هرات نصب کرد و در آن با حمله به جانشین او ملا هبت‌الله اخندزاده مخالفت شدید خود را کنفرانس تحت هدایت روسیه را ابراز نمود.

منابع محلی یک نسخه از این اعلامیه را به سلام تایمز ارائه کرده اند.

در این اعلامیه با استفاده از عنوان رسمی خواخوانده طالبان، آمده است: «ما پیروان راه ملا اختر محمد منصور بدين فيصله رسيده ايم که مخالف تمام جلسات و مذاکرات شوراى رهبرى امارت اسلامى که در مسکو ... به شکل مخفى انجام می شوند استيم.»

این اعلامیه افزود: «ما بار دیگر از امير شيخ هبت الله اخند زاده خواهانيم تا روى تصاميم و کارکردهاى اخير خود يکبار ديگر غور نمايد تا اختلافات بميان آمده ميان اعضاى پيشگام امارت اسلامى را ختم نموده و جلو انشعاب احتمالى [حرکت] گرفته شود.»

این گروه اعلام کرده که در گذشته نیز از هبت الله خواسته بود تا «تمام فعاليت هاى سياسى و جهادى و پاليسى [طالبان] را مطابق خط مشى شهيد ملا اختر محمد منصور تنظیم کند و بعد در تمام مملکت عملى نمايد.»

در اعلامیه آمده است: «[ما] به خصوص [شما خواستیم تا] از برخورد هاى سری سليقوى دست برداريد و جهت حصول به مقاصد تان، استقلاليت خود را تحت سوال نبريد ... اما بدبختانه هنوز در موقف زعيم امارت اسلامى وبعضى از اعضاى شوراى رهبرى آن، کدام تغیير خاص نيامده است.»

در ادامه اعلامیه آمده است: «رهبرى امارت اسلامى عملاً کارکرد هاى فعلى و پاليسى خود را به اساس امیال و اهداف کشورهای همسایه و کشورهای مُغرض منطقه اجرا می کند و اختيار تصاميم مهم و تاريخى را به دست آنها سپرده است.»

این اعلامیه افزوده است: «اين کار و پاليسى خيانت به آرمان هاى امير بزرگ امارت اسلامى ملا محمد عمر مجاهد و هم ملا اختر محمد می باشد.»

شکاف عمیق

خواسته های اخیر این گروه انشعابی با اختلافات بلندمدت آن گروه و رهبری هبت الله مطابقت دارد. او جانشین ملا منصور است که در ماه ثور ۱۳۹۵ در حمله طیاره بی پیلوت آمریکایی در پاکستان کشته شد. هبت الله از حمایت فزاینده روسیه و ایران برخوردار بوده است.

مرگ ملا محمد عمر رهبر و بنیان گذار طالبان که به تاریخ هفتم ماه اسد سال ۱۳۹۴ -- و دو سال بعد از مرگ اش -- به تایید طالبان رسید، شگاف عمیق میان اعضای ارشد گروه بوجود آمده است.

یکی از علایم این اختلافات درگیری های خونین میان شعبات مختلف این گروه در هرات است. بتاریخ ۱۷ میزان در جریان درگیری میان افراد دو گروه از طالبان در ولسوالی گذره ۱۷ تن از جنگجویان کشته و هشت تن دیگر زخم برداشتند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، به سلام تایمز گفت که در جریان درگیری های خودی میان طالبان در این ولایت در مدت دو سال گذشته بیش از ۲۰۰ تن از طرف های درگیر کشته شدند و اضافه تر از ۳۰۰ تن دیگر زخم برداشته اند.»

فرهاد نشر این اعلامیه در ولسوالی‌ های این ولایت را تایید نموده و گفت که نشر این اعلامیه ‌ها، اوج تنش و اختلاف موجود در داخل این گروه ستیزه جو را نشان می ‌دهد.

فرهاد گفت: «این اعلامیه ‌ها در ساحات تحت کنترول طالبان در ولسوالی های مختلف هرات توزیع شده اند و نشان دهند‌ه‌ عمق نارضایتی طالبان‌ از رهبری گروه است.»

وی توضیح داد: «آگاه شدن جنگجویان طالبان از وابستگی رهبری این گروه به کشورهای قدرتمند در منطقه باعث دلسردی آنان از ادامه جنگ شده است.»

او افزود: «بیشتر افراد طالبان فهمیده اند که جهاد آنان فقط یک بهانه برای پیاده کردن برنامه های کشورهای منطقه و همسایه در افغانستان است.»

فرصتی برای صلح

فرهاد و دیگر مقامات افغان امیدوارند که اختلافات میان گروه های طالبان ستیزه جویان را به پیوستن به روند صلح متقاعد سازد.

فرهاد گفت: «ما امیداور هستیم که این اختلاف ها به پروسه صلح در کشور کمک کند.»‌

سکینه حسینی، یک عضو شورای ولایتی هرات، گفت که اختلافات در میان طالبان باعث ضعیف شدن این گروه ستیزه جو می شود.

او به سلام تایمز گفت: «این که طالبان مخالفت خود با رهبری این گروه را آشکار اعلام می کنند نشان دهنده اختلافات عمیق میان رهبران گروه طالبان است.»

او گفت: «طالبان به چند دسته تقسیم شده اند که نشان دهنده خسته شدن جنگجویان این گروه از ادامه جنگ است.»

او گفت: «ما امیدوار استیم که وضعیت پیش آمده به نفع حکومت افغانستان و پروسهء صلح در کشور است. حکومت باید از این مخالفت ها به نفع خود استفاده کند.»

وی افزود: «[حکومت افغانستان] باید زمینه یکجا شدن طالبانی که تمایل به صلح دارند به زندگی صلح آمیز را فراهم سازد.»

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش مشارکت نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

روسیه شکست قبلی خویش از افغانستان را باید بیاد داشته باشد. افغانستان کشوری است که هرکه بخواهد بازی کند خود بازنده میشود. آمریکا نیز به همان سرنوشت روسیه دوچار خواهند شد.

پاسخ

در پارلمان افغانستان ... در ولایت کندز به رهبری ریس پارلمان افغانستان الحاج عبدالروف ابراهیمی در روز رای دهی اوضاع امنیتی را مختل ساخت .. همه صندق های رای دهی را به قرارگاه اربکی که قوماندان وی خالق داد نام دارد انتقال داده و صندق ها را پر کرده به ولایت کندز انتقال داد ‌... انقدر تقلب در پارلمان شد ...... باید باز جوی شود و سلام

پاسخ

این یک خبر دروغ است.

پاسخ