امنیت

نامه احساسی یک پیلوت افغان به خانواده سرباز کشته شده آمریکایی

سلام تایمز

جَگرَن برنت تیلور، از اردوی ایالات متحده (چپ)، و جَگرَن عبدالرحمان رحمانی، پیلوت اردوی ملی افغانستان، در این تصاویر بدون تاریخ دیده می شوند. [عکس با کسب اجازه از جَگرَن عبدالرحمان رحمانی]

جَگرَن برنت تیلور، از اردوی ایالات متحده (چپ)، و جَگرَن عبدالرحمان رحمانی، پیلوت اردوی ملی افغانستان، در این تصاویر بدون تاریخ دیده می شوند. [عکس با کسب اجازه از جَگرَن عبدالرحمان رحمانی]

کابل -- یک پیلوت اردوی ملی افغانستان که در کنار جَگرَن برنت تیلور، از اردوی ایالات متحده، که شنبه (۱۲ عقرب) در یک حمله به ظاهر نیروهای خودی به قتل رسید، در یک نامه احساساتی به خانواده او گفت که دوستی آنها به او انگیزه داده تا به انسان بهتری تبدیل شود.

جَگرَن عبدالرحمان رحمانی، یک پیلوت شاخه ماموریت های مخصوص در کابل، بتاریخ ۱۳ عقرب نامه اش را در توئیتر نشر کرد.

اندوه و تسلیت

او خطاب به جنی، همسر دوست مقتول اش و هفت فرزند آنها نوشت: «من می خواهم همه شما بدانید که اکثریت افغان ها نسبت به از دست رفتن همسر و پدرتان بسیار جگرخون و غمگین استند.»

او گفت: «من احساس غم و اندوه و خسران شما را حتی تصور کرده نمی توانم. مگر از شما می خواهم که فکر نکنید که این اقدام خشونت آمیز که جان او را گرفت، نماینده ما و یا احساسات ما نسبت به آمریکایی ها است.»

رحمانی نوشت که تیلور «برای موفقیت آزادی و دموکراسی در هر دو کشورهای ما کشته شد.»

رحمانی با ذکر این موضوع که او دو بار زخمی شده است،‌ گفت: «من هشت عضو فاملیم، بشمول پدرم، سه عمویم، و دو عموزاده ام را در این جنگ ویرانگر از دست داده ام. اما همانطور که شوهر محترم تان می گفت، من به جنگیدن در این جنگ خوب ادامه خواهم داد. من برای یک هدف بزرگ می جنگم.»

رحمانی گفت که قبل از ملاقات تیلور نمی دانست که باید با زنان و مردان رفتاری برابر داشت.

او نوشت: «شوهر شما به من یاد داد ... که یک پدر بهتر، یک همسر بهتر، و یک انسان بهتر باشم.»

هیچکس بلافاصله مسؤولیت آن حمله خودی را که تیلور را کشت و یک عسکر آمریکایی دیگر را زخمی کرد، به دوش نگرفت. این حملات، که به حملات «سبز بر آبی» نیز شهرت دارند، و در آنها نیروهای نفوذی طالبان و یا اعضای ناراضی نیروهای افغانستان اسلحه شان را به سوی شرکای خارجی نشانه می روند، به یکی از تاکتیک های جنگی محبوب طالبان تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماموریت حمایت قاطع ناتو در یک خبرنامه گفت: «گزارش های اولیه حاکی از آن است که فرد مهاجم یک عضو نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان بود.»‌

در این خبرنامه آمده است که فرد مهاجم توسط «دیگر نیروهای افغان» کشته شد و تحقیقات جریان دارد.

طالبان ادعا کردند که دو حمله مشابه در ولایت های قندهار و هرات به ترتیب در روزهای ۲۶ میزان و ۳۰ میزان اجرا شده اند.

جنرال اسکات میلر، فرمانده ارشد ناتو و ایالات متحده در افغانستان، از حمله قبلی جان سالم بدر برد،‌ اما در آن حمله جنرال عبدالرازق، قومندان امنیه قدرتمند ولایت قندهار،، که دشمن سرسخت طالبان بود، به قتل رسید.

همچنین در قندهار ۱۳ تن دیگر زخمی شدند که برید جنرال آمریکایی جفری اسمایلی در شمول آنها بود.

«یک مرد بزرگ»

به نوشته سالت لیک تریبیون، تیلور شارنوال شهر نورث اوگدن در یوتا بود. او دو دوره در عراق خدمت کرده بود و در زمان کشته شدن در حال گذراندن دوره دوم خدمت اش در افغانستان بود.

رحمانی در یک ایمیل به سلام تایمز، تیلور را «یک مرد بزرگ» توصیف کرد.

رحمانی با اشاره به تیلور نوشت: «من از او چیزهای بسیاری یاد گرفتم. اما اگر او زنده بود، شاید حاضر نمی شد این گپ مرا قبول کند.»‌

رحمانی در ادامه گفت: «جَگرَن تیلور افغانستان را می شناخت ... او از تاریخ، فرهنگ، و روسوم اجتماعی ما مطلع بود. او همچنین بسیار انگیزه بخش بود.»

او افزود: «افغانستان در گذشته هرگز همپیمان ستراتیژیک روسیه یا ایران نبوده است. اگر افغانستان در آینده بخواهد یک شریک ستراتیژیک را انتخاب کند، آن شریک ایالات متحده خواهد بود. ایالات متحده نیز در منطقه فقط بالای افغانستان حساب کرده می تواند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

16 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

روحت شاد برادر، او یک مرد بزرگ و قهرمان قومندانی عملیاتی نیروهای مخصوص ایالات متحده در عملیات آزادسازی مردم افغانستان و مردم ایالات متحده بود. ما از این حمله ای که بر شریک آمریکایی مان جَگرَن تیلر تطبیق شد، شرمنده ایم و من عمیق ترین مراتب تسلیت ام را به فامیل و فرزندان ایشان و ملت آمریکا تقدیم می کنم. تشکر از شما برای خدمت به مردم افغانستان. با احترام فراوان جَگرَن ذبیح الله حیدری، افسر اردوی ملی افغانستان.

پاسخ

من به هیچ کس لعنت نمی فرستم آن هم به یک میت چون لعنت به شیطان فرستاده میشه نه به انسان چه کفر ویا مسلمان

پاسخ

نخست لعنت میفرستم به کشته شده اشغالگر و دوم هزار نفرین به پیلوت افغانی و کسانیکه با کشته شده غمشریکی کردند. آمریکا باید بداند که شما هیچگاه دوست ما نمی شویند و نه ما دوست شما میشویم.

پاسخ

من طرفدار جنگ نیستم بلیکه طرفدار صلح هستم اما باید این دهشت افگن ها گشته شوند چون آنها مردم بی گناه را به قتل می رسانند و بین دوستی ما باامریکا فاصله ایجاد میکند

پاسخ

دولت افغانستان و مردم افغانستان از كشور دوست ايالت متحده امريكا تشكري ميكنيم كه كشور ما را در هر عرصه حمايت و كمك ميكند كشور افغانستان و مردم افغانستان از اين كمك ها به شكل درست استفاده و حفظ و مراقبت نماييد

پاسخ

عامل اساسی تمام کشتار های این کشور همین موجودیت اسلام ناب است. ای کاش بجای اسلام واسلامیت کمی انسانیت میداشتیم. خوش بحال آن پیلوت افغان که حد اقل از همان عسکر آمریکای کمی انسانیت آموخت ما که از اسلام ناب خود چیزی جزء کشتار وبربریت ، انتحار وانفجار وقتل عام نیاموختیم.

پاسخ

گفته.که قبل از ملاقات تیلور نمی دانست که باید با زنان و مردان رفتاری برابر داشت. این در حالی است که اسلام عزیز بر این موضوع امر کرده. و این شیطان پرستان هر روز در کشور ما وطن داران ما بی گناه می کشند وجنات اقای رحمانی و امثال ایشان هیچ اظهار نظری نکرده اند واین غارتگران کشور ما را دارند غارت می کند و برای بهتر شدن زندگی مردم خود زحمت می کشند جای بسیار تاسف است برای ما مردم افغانستان

پاسخ

افسوز به حال این ملت. اما من جواب این جوانک امریکای بوی میگویم. که قدرت مداران اسبق افغانستان اول هفت بار دهن خوده پاک میکردن باز نام از کشور جماهیر فداراتیف بزرگ شوروی را میگرفتند. در اخر شکست ناپذیر اضافه میکردند. تا اینکه به یاری پرودگار با ارباشان پوزهایشان به خاک سیاه مالیده شد. زیاد بوت پاکی چاپلوسی نکنید که از دهن دروازه بیشتر جای ندارید . در اخر در قانون بازی شاه و تخت جنرال در مقابل جنرال.

پاسخ

متاسفم به اینکه افغان ما با وجودیکه اسلام است اما حقوق همسر داری را نمیدانسته و از یک آمریکای آموخته نه از اسلام

پاسخ

متاسفم به این هموطنم، بیدارش کنید که وقت خواب های عمیق گذشته است.

پاسخ

اینقدر افراد ملکی کشته میشود که و چه؟؟

پاسخ

من برای از بین رفتن جان مردم در افغانستان فارغ از ملیت یا دینشان بسیار متاسفم. من برای جهانی عاری از خشونت دعا می کنم.

پاسخ

روزانه صدهاافغان مسلمان شهیدمیشود کسی نیست کی به پرسد یایک مقاله بنویسدپس من بااین مقاله مخالف هستم بخاطری کی تابحال برای یک افغان کسی چنان مقاله نه نویشت

پاسخ

نه ، اکثریت افغانها از کشته شدن آمریکائی غمگین نمی گردند چون این آمریکاست که منافع خود را در جنگ افغانستان جستجو میکند و هیچ گاه آمریکا نمی خواهد جنگ در افغانستان خاتمه یابد.

پاسخ

این مطلب واقعا احساسی است.

پاسخ

اولاََ سلام دارم خدمت همه خواننده گان بعد من هم باکشتن یک امریکایی بهتراست بگویم یک انسان به هرصورتش خوشحال نمی شوم کشتن راه حل نیست ولی این دولت امریکا و سیاستمداران امریکا باید بداند که عامل اکثر این کشتار ها در افغانستان امریکا ست یک روزی جواب خواهد داد ! بهترین مردان ما را شهید ساختید وطن ما را ویران ساختید ما احتیاج ومحتاج ساختید ! همه مردم میداند که تمام این خونریزی ها دست امریکاست اینکه چطور خاموشن نمیدانم ! ما از جامعه جهانی وامریکا میخواهیم هرچه زودتر وطن را ترک کرده ازین بیشتر مارا شهید نسازند.

پاسخ