دیپلماسی

خوشبینی باشنده گان هرات همزمان با ادامه کوشش ها برای صلح

نوشته عمر

تازه ترین کوشش ها برای آوردن صلح به افغانستان -- که حکومت افغانستان، ایالات متحده، پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی در آن اشتراک کرده اند -- نور امید را در میان افغانهای خسته از جنگ روشن کرد. [عمر]

هرات -- تلاش های اخیر برای آوردن صلح به افغانستان امید را در میان مردم افغانستان افزایش داده است؛ مردمی که از جنگ خسته شده اند و مدت طولانی است که خواهان ثبات و صلح می باشند.

تازه ترین کوشش ها در ابوظبیامارات متحده عربی، انجام شد؛ جایی که حکومت افغانستان سه شنبه (۲۷ قوس) یک روز پس از آن که نمایندگان ایالات متحده و طالبان مذاکراتی را برای پایان دادن به جنگ ۱۷ ساله انجام دادند، یک تیم مذاکره صلح فرستاد.

مقاماتی از امارات متحده عربی، پاکستان و عربستان سعودی در این ملاقات ها اشتراک داشتند.

زلمی خلیل زاد، نماینده مخصوص ایالات متحده برای صلح افغانستان، که این کوشش ها را رهبری می کرد، پنج شنبه (۲۹ قوس) در کابل پیرامون این مذاکرات روان با مقامات افغانستان به گفت و گو پرداخت.

بتاریخ ۲۵ قوس، یک زن از کنار یک مکتب دختران در شهر هرات عبور می کند. روی دیوار نوشته شده است: «زندگی بدون صلح مثل زندان است.»‌ [عمر]

بتاریخ ۲۵ قوس، یک زن از کنار یک مکتب دختران در شهر هرات عبور می کند. روی دیوار نوشته شده است: «زندگی بدون صلح مثل زندان است.»‌ [عمر]

بتاریخ ۲۳ سنبله یک نقاشی دیواری در شهر هرات یک عسکر اردوی ملی افغانستان را نشان می دهد که که با یک عضو طالبان دست در دست است. نیروهای افغان و مردم ملکی در ماه جوزا در جریان یک آتش‌بس موقت در ایام عید فطر از ورود ستیزه جویان طالبان به شهرهای افغانستان استقبال کردند. [عمر]

بتاریخ ۲۳ سنبله یک نقاشی دیواری در شهر هرات یک عسکر اردوی ملی افغانستان را نشان می دهد که که با یک عضو طالبان دست در دست است. نیروهای افغان و مردم ملکی در ماه جوزا در جریان یک آتش‌بس موقت در ایام عید فطر از ورود ستیزه جویان طالبان به شهرهای افغانستان استقبال کردند. [عمر]

کامران علی‌زی، رییس شورای ولایتی هرات، به سلام تایمز گفت: «مردم افغانستان به پروسه صلح بسیار امیدوار شده اند چون تلاش های صلح نسبت سال های گذشته بسیار جدی تر و قاطع تر شده است.»

او گفت: «کشورهای خارجی می توانند به پروسه صلح کمک کنند و این بار خوشبینی به این است که آنها در تلاش استند که به افغانستان صلح بیاورند.»

علی‌زی گفت: «مردم افغانستان از جنگ کاملا خسته شده اند. زمانی که آنها پیام صلح را می شنوند بسیار امیدوار و خوشحال می شوند. آنها امیدوار استند که پس از سال ها جنگ این جنگ تمام شود و صلح تامین شود تا اینکه مردم بتوانند به آرامی و راحتی به کار و زندگی شان ادامه دهند.»

او گفت: «تلاش های تازه صلح با روش های سال های گذشته کاملا فرق می کنند و این بار کشورهای خارجی به دنبال صلح استند و ما امید داریم که صلح بیاید.»

احمد امیری، ۲۹ ساله و باشنده هرات، گفت که افغانستان در چند دهه اخیر شاهد جنگ های خونین بوده است.

او به سلام تایمز گفت: «مردم افغانستان از این جنگ ها به شدت خسته شده اند.»

وی اظهار داشت: «این روزها گفتگوهایی بین حکومت افغانستان و نماینده خاص آمریکا برای صلح افغانستان جریان دارد و تمام مردم افغانستان چشم در راه این استند که همچون نشست ها نتیجه مطلوب در پی داشته باشند.»

امیری گفت: «ما از عملکرد تیمی که رییس جمهور غنی برای گفتگو با طالبان تشکیل داده است راضی استیم.» او نسبت به داشتن «یک افغانستان عاری از جنگ و خشونت» در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.

امید برای صلح دوامدار

شورای عالی صلح افغانستان به طور خستگی ناپذیر کوشش می کند تا طالبان را بر سر میز مذاکره بیاورد.

احمد یما امینی، مسوول دارالانشاء‌ کمیته صلح ولایتی هرات، به سلام تایمز گفت: «تلاش های صلح برای کشاندن طالبان به میز گفتگو از دو سال به این طرف به شدت جریان دارد.»

او گفت: «تلاش شده است که یک اجماع منطقه ای برای صلح و آغاز گفتگوها راه اندازی شود و این اجماع را ما تا حد زیاد به دست آورده ایم. اکثریت کشورهای منطقه خواهان صلح در افغانستان استند و وعده همکاری دادند.»

امینی گفت: «اخیرا ایالات متحده آمریکا با معرفی جناب خلیل زاد تلاش های خود را بیشتر و جدی تر کرده است. آقای خلیل زاد از جغرافیای افغانستان شناخت کاملی دارد ... و از قضایا از نزدیک معلومات دارد. تلاش های اخیر او برای یک اجماع و فشارها برکشورهای که می توانند برای پروسه صلح کمک کنند،‌ این موضوع به تمام مردم افغانستان امید داده است.»

وی اظهار داشت: «این بار این تلاش ها نتیجه می دهند و چراغ سبزی که از سوی مخالفان مسلح این بار دیده شده است که هیچ سابقه ندارد. ما شاهد آغاز مذاکرات صلح [رسمی] خواهیم بود.»

امینی گفت: «در ولایت هرات طالبان به چند شاخه تقسیم شده اند و بعض از آنها آماده یکجا شدن با پروسه صلح استند.»

او گفت: « شاخه ای از طالبان که تحت رهبری ملا هبت الله [آخوندزاده] است، منتظر تصمیم رهبری خود استند که رهبری شان در قسمت مذاکرات صلح چه تصمیمی می گیرد. مهم این است که طالبان در هرات از جنگ خسته استند و آنها هم می خواهند که صلح در افغانستان تامین شود.»

تقویت پروسه صلح

محی الدین نوری، سرپرست ولایت هرات، گفت: «پروسه صلح یک دیدگاه معقول،‌ منطقی و قابل تطبیق پیدا کرده است.»‌

او به سلام تایمز گفت: «این سه عنصر ما را کمک می کنند که گفتگوهای صلح در کشور به موفقیت برسند.»‌

او گفت: «وقتی که آتش‌بس از سوی حکومت صورت گرفت، ما شاهد این بودیم که بسیار گفتمان صلح در میان افرادی که در صفوف طالبان در مناطق مختلف استند شکل بگیرد و این یک تغییر بسیار کلانی است.»

محمد رفیق شهیر، کارشناس مسایل سیاسی در ولایت هرات، گفت: «اکنون که آمریکا به صورت بسیار جدی در پروسه صلح اشتراک کرده است امیدواری پیدا شده است که طرف های درگیر در افغانستان با هماهنگی کشورهای ذیدخل دور میز مذاکره بنشینند.»

شهیر گفت: «من فکر می کنم هرچند که میزان پیچیدگی اوضاع زیاد است و سازمان های مختلف در افغانستان دست به ناامنی می زنند، اما گروه مهم طالبان است.»

او گفت: «ما امیدوار استیم که جنگ در افغانستان پایان یابد و تنها راهش هم همین تلاش های صلح است.»‌

افتتاح «دروازه صلح»

سید اشرف سادات، فعال جامعه مدنی در هرات، نیز تایید کرد که ایالات متحده آمریکا نفوذ زیادی بر طرف های ذیربط در پروسه صلح به رهبری حکومت افغانستان دارد.

او به سلام تایمز گفت: «اشتراک آمریکا در پروسه صلح خود مفهوم کلانی دارد، بخاطری که تمام کسانی که متهم به حمایت از تروریزم در افغانستان استند تحث تاثیر آمریکا می توانند قرار بگیرند.»

او گفت: «امید است که این بار دروازه صلح در افغانستان باز شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500