حقوق زنان

زنان لوگر آزاد شده از یوغ حکومت طالبان خواهان ایفای نقش بیشتر در حکومت استند

نوشته نجیب الله

بتاریخ ۲۴ جوزا، زنان روز مادر را در پل عالم ولایت لوگر جشن می گیرند. [اداره امور زنان لوگر/ فیسبوک]

بتاریخ ۲۴ جوزا، زنان روز مادر را در پل عالم ولایت لوگر جشن می گیرند. [اداره امور زنان لوگر/ فیسبوک]

کابل -- فعالان مدنی و باشنده گان لوگر می گویند که زنان بیشتری در ولایت لوگر که حقوق شان به شدت در «دوران تاریک» طالبان کاهش یافته بود، ضرورت دارند که در حکومت محلی اشتراک کنند.

زمانی که رژیم طالبان در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ کشور را اداره کرد، زنان را از شرکت در مکاتب، داشتن شغل، و اشتراک در حکومت ممنوع کرد.

با وجود این که رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ با تهاجم ایالات متحده به پایان رسید، اما پس از آن حکومت خشونت بار، همچنان زنان افغان را تحت تاثیر قرار داد و تلاش های آنان برای گسترش حضور شان در حکومت همچنان ادامه دارد.

کابینه افغانستان به تاریخ ۴ حوت سال روان، طرح افزایش مشارکت زنان در بخش خدمات ملکی را تصویب کرد. بربنیاد آمار کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی افغانستان، در حال حاضر ۲۷.۳ درصد کارمندان بخش خدمات ملکی را زنان تشکیل می‌دهد.

در ولایت لوگر، اکنون بسیاری از زنان خواستار نقش بیشتر در حکومت ولایتی استند.

زرغونه روستایی، یک فعال مدنی در ولایت لوگر، گفت که از زمان سقوط طالبان، حضور زنان نسبت به گذشته در ادارات دولتی بیشتر شده است، مگر هنوز کار بیشتری باید انجام شود.

روستایی به سلام تایمز گفت: «حضور خانم ها در ادارات دولتی نسبت به ۱۷ سال قبل بسیار خوب شده است.»

حسیب الله ستانکزی، رییس شورای ولایتی لوگر، گفت: «شرایط و وضعیت در کل برای خانم ها بهتر شده است.»

او به سلام تایمز گفت: «در گذشته ۵ فیصد هم خانم ها را در ادارات نداشتیم.»‌

او گفت: «آن هم تنها در معارف بودند. در اداره محلی هم افراد بسیار کمی بودند. اما حالا این مقدار تقریبا به ۲۰ فیصد رسیده است.»‌

او گفت: «تلاش جریان دارد تا زمینه کار برای خانم ها در ادارات بیشتر از پیش مساعد شود.»

دیدار لونگ، سخنگوی والی لوگر، به سلام تایمز گفت که حکومت ولایتی تلاش دارند تا زمینه آموزش و کار در ادارات دولتی را مساعد سازند.

او به سلام تایمز گفت که «حکومت ولایتی در حال تلاش برای تهیه زمینه برای توسعه حرفه ای زنان از طریق ایجاد ظرفیت و تعلیم است.»‌

افزایش آگاهی عامه

به گفته روستایی، فعال مدنی در ولایت لوگر، در پهلوی حکومت سرکوبگر سابق طالبان، طبیعت سنتی جامعه لوگر و میزان بی سوادی زیاد در میان باشنده گان این ولایت، را علت اصلی فقر توسعه زنان می داند.

او گفت که با افزایش آگاهی مردم، خانواده ها بر عکس گذشته به دختران شان اجازه تعلیم و کار را می دهند.

روستایی گفت: «در سال های اخیر باشندگان لوگر متوجه شدند که اگر دختران شان را اجازه آموزش دهند، به نفع خودشان است. به گونه مثال اگر استادان یک مکتب خانم باشد، دختران بیشتری اعتماد کرده به مکتب می روند.»

روستایی افزود: «در حال حاضر زنان در ریاست ها، معینیت ها و منحیث مدیر و مامور در ادارات دولتی لوگر کار می کنند.»

ستانکزی، رییس شورای ولایتی، بلند رفتن علاقمندی خانواده ها به آموزش عالی دختران را تایید کرد.

او گفت: «سابق فارغ لسانس نداشتیم، اما تنها امسال ۵۶ دختر را از پوهنتون لوگر فارغ داشتیم و آنان تشویق شده اند تا بعد از امتحان در ادارات محلی مشغول کار شوند.»

او گفت: «در ولایت لوگر - به خصوص در ولسوالی ها - سابق بر این مشکلات بود و فعلا هم است، اما امسال بهتر شده است و مردم نیز آگاهی یافته که دخترشان زمانی که فارغ می شوند باید کار کنند.»

سرزنش طالبان

درخواست زنان مبنی بر سهم گیری بیشتر در حکومت نشان می دهد که افغان ها بازگشت به راه و روش طالبان را بشدت رد می کنند.

عبیدالله یوسفی، یک فعال مدنی باشنده کابل، با اشاره به افزایش اشتراک زنان در ولایت لوگر، گفت: «مردم اکنون آگاه شده اند و خوب و بد شان را تشخیص می دهند و دیگر نمی خواهند به دوره سیاه طالبان برگردند.»

یوسفی به سلام تایمز گفت: «زنان در اسلام و قوانین کشور دارای حقوق خاصی اند و خوشبختانه که حالا شهروندان کشور از این حقوق شان آگاه شده و نمی خواهند آن را از دست بدهند.»

جمیله رضایی، فعال مدنی باشنده کابل، گفت که طالبان باید بدانند زنان افغان دیگر نمی خواهند افغانستان به دوره سیاه آن گروه برگردد.

رضایی به سلام تایمز گفت: «زنان می خواهند در ادارات دولتی و غیر دولتی حضور پر رنگ داشته باشند و به هیچ عنوان نمی خواهند به عقب برگردند.»

او گفت: «شهروندان کشور حالا در باره حق و حقوق شان آگاهی یافته و می دانند که آموزش، تحصیل و کار از جمله حقوق اولیه شان است. ما این پیام را به طالبان نیز می رسانیم که دیگر هیچ زنی را از حقوق اش محروم کرده نمی توانند.»

روستایی نیز این اظهارات را تأیید کرد.

او گفت: «زنان افغان دست آوردهای ۱۷ سال گذشته را نمی خواهند از دست بدهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500