امنیت

عملیات های نظامی رهبران طالب را مبجورساخته تا در امتداد مرز پاکستان پنهان شوند

گزارش ازسلیمان

یک طیاره جنگی نیروهای هوایی افغان به تاریخ ۱۸ حمل ۱۳۹۵ در جریان یک ماموریت آموزشی در افغانستان در حال پرواز دیده میشود. عملیات های مکرر نیروهای افغان و ناتو رهبران طالب را مجبور به فرار ساخته اند و پیروان شان را گذاشته تا با وضعیت وخیم مقابله کنند. [نیروی هوایی ایالات متحده]

یک طیاره جنگی نیروهای هوایی افغان به تاریخ ۱۸ حمل ۱۳۹۵ در جریان یک ماموریت آموزشی در افغانستان در حال پرواز دیده میشود. عملیات های مکرر نیروهای افغان و ناتو رهبران طالب را مجبور به فرار ساخته اند و پیروان شان را گذاشته تا با وضعیت وخیم مقابله کنند. [نیروی هوایی ایالات متحده]

کابل -- مقامات امنیتی می گویند فشارهای نیروهای افغان و ایتلاف قوماندانان طالب را مجبور ساخته تا میدان جنگ را رها کرده و در امتداد مرز پاکستان و افغانستان پنهان شوند.

محمد زبیرعارف یک سخنگوی وزارت دفاع گفت، «رهبران و قوماندانان محلی این گروه به ساحات مرزی فرارنموده اند تا ازهدف قرارگرفتن و کشته شدن نجات یابند. آنها اعضای شان را درمیدان معرکه تنهاگذاشته اند.

او علاوه نمود، «ما هر روز بطور منظم بین ۸ تا ۱۲ عملیات را راه اندازی می کنیم. هر روز یکصد و یا حتی بیشتر جنگجویان طالب کشته می شوند.»

فرستادن نفرین بر رهبران

جنرال مرزا محمد یارمند معاون اسبق وزارت داخله و یک تحلیلگر نظامی موافق است که عملیات های نظامی رهبری طالبان را دارد صدمه می رسانند.

او دریک مصاحبه گفت، «طالبان اخیرآ تحت فشارشدید نظامی قرارگرفته اند.»

وی افزود، «فشار زیاد رهبران و قوماندانان طالب را مجبور ساخته اند تا فرارنمایند و درساحات نسبتآ مصؤن تر درمرز بین افغانستان و پاکستان پناه ببرند.

اوگفت، «زمانیکه رهبران طالب و استراتیژستان یا مختصصین تدابیر جنگی آنها فرار می کنند و پهنان می شوند، این واضیح است که جنگجویان پایین رتبه خود شان را تنها و بدون کدام پلان جنگی می یابند که این کار باعث می شود تا آنها در معرض خطر قراربگیرند.

جنرال دولت وزیری یک متخصص امور نظامی و سخنگوی اسبق وزارت دفاع گفت، «از اثر فشارنظامی اخیر، رهبران و قوماندانان طالب از جنگ عقب رفته اند تا خود را از کشته شدن نجات دهند و درساحات مرزی پناه ببرند.»

او افزود، «آنها جنگجویان شان را درمیدان جنگ رهاکرده اند که این کار باعث هرج و مرج درمیان طالبان شده اند و منجر به ازدیاد تلفات طالبان گردیده اند.»

امرالله صالح رئیس اسبق ریاست امنیت ملی گفت او پیامهای مخالفانه جنگجویان را دیده است که رهبران شان را برای ادامه دادن خشونت و رد کردن صلح تقبیح می کنند.

او به تاریخ ۱۶ جوزا در یک تویت نوشت، «افراد آنها دارد بالای رهبران بخاطر رد آتش بس و توافق صلح لعنت می فرستند.»

قربانی کردن افراد

امین الله شارق یک تحلیلگر امور سیاسی درکابل گفت قوماندانان طالب هیچ مخالفت با قربانی شدن زنده گی جنگجویان شان را ندارند، درحالیکه آنها فرار می کنند و خانواده های شان از اینکه از خطرات جنگ دورهستند لذت می برند.

اوگفت، «خانواده های رهبران طالب دور ازجنگ و خشونت در راحتی زنده گی می کنند. رهبران این گروه سربازان زیر دست خود را در تاریکی نگهداشته اند و به آنها حقیقت را نمی گویند.»

شارق گفت، «آنها از جنگجویان خود به حیث سلاح استفاده می کنند تا آنها وکشورهای همسایه به اهداف شان نایل بیایند.

شارق گفت، «تقریبآ همه جنگجویان که درجنگ می میرند افراد پایین رتبه هستند. رهبران کلیدی طالب کوشش می کنند که ازکشته شدن نجات یابند تا اینکه به اهداف شان نایل بیایند.»

شفیع الله هاشمی یک عضو مشرانو جرگه از ولایت سمنگان گفت، «کوشش های زیادی از طرف دولت افغانستان و ایالات متحده صورت گرفته تا طالبان را به میز مذاکره بکشانند اما این گروه تاهنوز تصمیم نگرفته اند تا ازطریق گفتگوها به خشونت پایان دهند.»

هاشمی گفت، «به نظرمن یگانه انتخاب که نیروهای افغان و ایتلاف دارند سرکوب کردن طالبان است. همه مردم افغانستان از یک جنگی استقبال می کنند که بتواند طالبان را نابود سازد و یا حد اقل آنها را مجبور نماید تا مذاکره را آغاز کنند و به جنگ پایان دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500