تروریسم

جنگجویان ترکمنستانی داعش بعد از شکست خوردن در سوریه، در افغانستان جابجا شدند

گزارش از جمعه گولی انایف

رسانه های داعش، این تصویر اعضای داعش را در حال صعود کردن به کوهی در افغاستان، در ماه جوزا پخش کردند. [آرشیف]

رسانه های داعش، این تصویر اعضای داعش را در حال صعود کردن به کوهی در افغاستان، در ماه جوزا پخش کردند. [آرشیف]

عشق آباد ترکمنستان -- اعضای ترکمنی این گروه تروریستی بعد از شکست این گروه در عراق و سوریه بدست ائتلاف به رهبری ایالات متحده و نیروهای دیموکراتیک سوری، تیت و پرک شده اند.

موسسهء ابتکار ترکمن برای حقوق بشر مستقر در ویانا در یک اعلامیه از قول منابع در ترکیه ګفت، بعض از آنها در قسمت های از مرز مشترک افغانستان با ترکمنستان جابجا شده اند؛ و دیگران با ارتش آزاد سوری که در مقابل رژیم بشارالاسد رئیس جمهور سویه میجنگند، ملحق شده اند.

بر اساس نقل قول از یک عضو مجروح شدهٔ داعش که با وی در لاتاکیا سوریه دیدار نموده بود، یک منبع مربوط به موسسهء ابتکار ترکمن برای حقوق بشر مستقر در ویانا گفت که در سال ۱۳۹۵، یک تعداد از ترکمن ها به کرکی (سابق آتامیرات) در ترکمنستان سفر کردند.

این گروه بعداً به طور غیرقانونی پیش از رفتن به سوریه از مسیر ایران و ترکیه، به داخل افغانستان عبور کردند.

مردانیکه به گمان اغلب جنگجویان داعش هستند، به تاریخ ۲۷ حوت سال گذشته در جریان جنگ در مقابل نیروهای دیموکراتیک سوری، در میان دود و آتش در باغوز سوریه، پیاده راه میروند. بر اساس گزارش موسسه ابتکار ترکمن برای حقوق بشر مستقر در ویانا، اعضای ترکمنی این گروه تروریستی بعد از شکست این گروه تیت و پرک شدند. [ای اف پی]

مردانیکه به گمان اغلب جنگجویان داعش هستند، به تاریخ ۲۷ حوت سال گذشته در جریان جنگ در مقابل نیروهای دیموکراتیک سوری، در میان دود و آتش در باغوز سوریه، پیاده راه میروند. بر اساس گزارش موسسه ابتکار ترکمن برای حقوق بشر مستقر در ویانا، اعضای ترکمنی این گروه تروریستی بعد از شکست این گروه تیت و پرک شدند. [ای اف پی]

بر اساس گفته های این جنگجوی زخمی، دعوت گران داعشی این گروه را در ترکمنستان استخدام کرده بود.

در گزارشی از آن گروه آمده است، «در مجموع، آنجا ۳۰ شهروند ترکمن بودند که شش تن از آنها با خانواده هایشان آمدند.»

بر اساس گزارش موسسهء ابتکار ترکمن برای حقوق بشر، اکثریت جنگجویان داعش در حمص سوریه، ترکمن ها بوده اند.

موسسهء ابتکار ترکمن برای حقوق بشر گفته است، «چندین صد نفر از آنها وجود داشتند. از نظر لباس و نمایش، آنها از دیگران تفکیک نمیشدند (همهٔ آنها ریش داشتند)؛ آنها تلاش میکردند که به زبان ترکی صحبت کنند.»

گزارش افزوده است، «اما زمانیکه آنها با سوری های ترکمن متحد شدند، آنها از آن به بعد این موضوع را پنهان نمیکردند که از ترکمنستان هستند.»

تعداد نامشخص جنگجویان ترکمنی

تعداد مشخص از اتباع ترکمنی که با داعش و گروه های تروریستی دیگر ملحق شده اند، معلوم نیست.

مرکز سوفان، یک مخزن فکری مستقر در ایالات متحده، در یک گزارشی از سال ۱۳۹۶ تخمین کرده است که بیش از ۴۰۰ نفر شهروندان ترکمنستان، با داعش ملحق شده بودند.

حکومت ترکمنستان، معلومات راجع به سهم گیری ترکمن ها در جنگ های خارجی و همچنان راجع به افرادیکه به فعالیت استخدام نمودن برای داعش متهم هستند، را پنهان میکند.

یک منبع مربوط به اداره خدمات مهاجرت دولت ترکمنستان (جي اېم اېس) در یک مصاحبه گفته است، به منسوبین خدمات مهاجرت دولت ترکمنستان دستور داده شده است که [اگر پرسیده شوند]، موارد سهم داشتن شهروندان ترکمنستان در حادثات شرق میانه، را تکذیب نمایند.

این منبع ادارهء خدمات مهاجرت دولت ترکمنستان به شرط مخفی نګه داشتن هوبش گفت، «بناءً اگر یکی از شهروندان ما به خاطر شامل بودن در داعش دستگیر شوند، ما از این بابت انکار میکنیم و میگوئیم که آنها ترکمن تبارهای افغانستان و یا عراق هستند، و یا اینکه آنها ترکی هستند، شهروندان ترکمنستان نیستند.»

این منبع گفت، «هر کس میداند که مردم ما [ترکمن ها] در آنجا [در عراق، سوریه و یا افغانستان] میجنگند و اینکه مسیر آنها به داعش، از ترکیه عبور میکند ... اما محاسبه کردن تعداد آنها ناممکن است.»

بر اساس گفته های یک منبع در ادارهء خدمات مرزی این کشور، «در یک و نیم سال گذشته، بیش از ۱۰ دفعه تلاش هائی قضائی در ماموریت های خدمات مرزی از تاغته بازار، کیرکی و سرخط آباد صورت گرفتند، اما توسط اقدامات مشترک سربازان مرزی و نیروهای ویژه از وزارت های داخله و امنیت ملی، خنثی شدند.»

این کارمند ادارهء خدمات مرزی به شرط مخفی نګهداشتنن هویت اش گفت، «نقض کننده گان دستگیر شدند. چندین نفر مجبور شدند که به جاهای برگردند که از آنجا آمده بودند.»

این منبع ادارهء خدمات مرزی گفت، «میتوان آنها [جنگجویان داعش] را درک کرد ... آنها در آب جوش قرار دارند، و آنها در هر جا و توسط هر کس سرکوب میشوند. اکنون بعض از آنها به خانه هایشان، در ترکمنستان پرامن برمیگردند، اما حتی در خانه هم کسی منتظر آنها نیستند و هیچ کس آنان را نمیخواهد.»

وی افزود، «در جاهائیکه افراط گرایان ظاهر میشوند، غوغا، خونریزی و عداوت قابل پیشبینی میباشند. ما به آنرا روا نمیداریم.»

حادثاتی در مرز

مقامات ترکمنی، جزئیات وضعیت را در مرزها با افغانستان و ایران، با مردم عام شریک نمیسازند، اما قصه های برگشت اعضای داعش به ترکمنستان مرتباً برملا میشوند.

به عنوان مثال، بخش ترکمنی رادیوی آزادی به نقل قول از منابعی در وزارت دفاع ترکمنستان، در ماه سرطان سال ۱۳۹۷ گزارش داده بود که «در حدود ۵۰» تن از جنگجویان که همهٔ آنها شهروندان ترکمن بودند، در موارد جداگانه در زمان های نامشخص تلاش نموده اند تا به زور داخل ترکمنستان شوند.

بر اساس گزارش رادیوی آزادی، نیروهای ترکمنی تقریباً ۳۰ تن از آنها را دستگیر نمودند و بقیهٔ آنها فرار کردند.

حکومت ترکمنستان این گزارش را نه تائید کرده اند و نه هم تصدیق نموده اند.

هنوز هم مقامات در مسیر مرزهای جنوبی، ترتیبات امنیتی را افزوده اند، به تحرکات قسمی ملیشه ها دستور داده اند تا تمرینات نظامی ناگهانی را در قسمت های مرزی انجام دهند.

قاسم گلی، یک سارنوال در سارنوالی نظامی ارتش ترکمنستان که تخلص خود را نشان نداد گفت، تحلیلگران محلی این گزارش ها را باور میکنند که اعضای داعش از طریق افغانستان به ترکمنستان داخل شده اند.

قاسم گلی گفت، بلافاصله بعد از حادثات ترساننده، فرمانده سربازان مرزی، به علت ایفای وظیفه رسمی غیر قابل قناعت و به خاطر نظارت ضعیف از خدمات زیر صلاحیت وی، به رتبهٔ دگروالی تنزل یافت.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افراط در هر چیزی بد است آیا زمان آن نرسیده است تا با یکدیگر تبادل انسانیت و مهربانی و آرامش کنیم چون سیاهی همیشه مغلوب است

پاسخ

اگر خدا خواسته باشد داعش نمیتواند هیچ چیزی در افغانستان انجام دهد. این صرف یک شبکه دست نشانده بیرونی است. ان شاالله آنها به جهنم خواهند رفت. اگر خدا خواسته باشد افغانستان آخرین جهنم برای داعش می باشد. ومن الله التوفیق.

پاسخ

شما در مورد داعش فکر می کنید در حالیکه من در مورد فاطمیون نگران هستم. داعشی ها میتواند حد اقل از ریش دراز شان که مردم را وحشیانه به قتل میرساند، اسلام را بد نام می کند و فرهنگ مردم را از بین می برد شناخته شود، اما ملیشه های هزاره فاطمیون که توسط ایران منافق آموزش داده می شود میتواند به یک درد سر برای حکومت افغانستان و ائیتلاف احتمالی که ممکن بمنظور سرنگون ساختن رژیم ایران ساخته شود مبدل گردد. تلاش ها باید صورت گیرند تا سرنخ هرعضو دزدان و چپاول گران فاطمیون که به افغانستان برگشته اند پیدا شود و مادام العمر به زندان انداخته شوند تا اینکه افغانستان بتواند از بدبختی شان محافظت گردد.

پاسخ