امنیت

بمب گذاری ها در جلال آباد، تجلیل روز استقلال را اخلال کردند

ای اف پی

داوطلبان به تعقیب انفجارهای متعدد به تاریخ ۲۸ اسد در جلال آباد، یک مرد مجروح را با استفاده از تزکیره به شفاخانه منتقل می کنند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

داوطلبان به تعقیب انفجارهای متعدد به تاریخ ۲۸ اسد در جلال آباد، یک مرد مجروح را با استفاده از تزکیره به شفاخانه منتقل می کنند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

جلال آباد -- به روز دوشنبه (۲۸ اسد)، پس از وقوع یک سلسله انفجارها، شهر جلال آباد در میان جشن های استقلال به لرزه درآمد و تعداد زیادی از افغان ها به شمول کودکان زخمی شدند.

مقامات گفته اند، ۱۰ انفجار در داخل و اطراف شهر در ولایت ننگرهار گزارش داده شده اند، و به مرور روز تعداد تلفات افزایش یافته است.

عطاءالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار با اشاره به وسایل منفجره تعبیه شده گفت، «این انفجارها توسط وسایل منفجره تعبیه شده در نقاط مختلف شهر در حالیکه گروه هایی از مردم روز استقلال را جشن می گرفتند صورت گرفته است.»

جلال آباد شاهد بمب گذاری های مکرر است و سرزمین اطراف آن، هم جنگجویان طالبان و هم جنگجویان داعش را در خود جای داده است.

یک فرد داوطلب پس از چندین بمبگذاری در جلال آباد، ولایت ننگرهار، به تاریخ ۲۸ اسد، پسر زخمی ای را به شفاخانه منتقل می کند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

یک فرد داوطلب پس از چندین بمبگذاری در جلال آباد، ولایت ننگرهار، به تاریخ ۲۸ اسد، پسر زخمی ای را به شفاخانه منتقل می کند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

خوگیانی گفت، دست کم ۵۲ نفر زخمی شده اند. ظاهر عادل، سخنگوی یک شفاخانهٔ محلی گفت، ۶۶ نفر زخمی وارد شده اند. یک خبرنگار ای اف پی کودکان را در بین قربانیان دیده است.

جشن های ۲۸ اسد امسال نشانگر ۱۰۰ سال استقلال افغانستان از نفوذ بریتانیا است.

قرار بود این روز یکی از روزهای افتخار و وحدت ملی باشد اما توسط یک حملهٔ انتحاری داعش به روز شنبه (۲۶ اسد) بالای یک تالار عروسی کابل که دست کم ۶۳ نفر را کشته است، تحت الشعاع قرار گرفت.

در کابل، مردم محلی به جاده ها برآمدند تا بیرق سیاه و سرخ و سبز را در موج بیاورند، اما از چندین مراسم دولتی برای بزرگداشت این روز به خاطر سوگواری کابل و برای جلوگیری از یک حمله تازهٔ صرف نظر شد.

رئیس جمهور اشرف غنی گفت، «ما جشن ها را به احترام قربانیان به تعویق انداختیم، اما ما انتقام مردم ما را یقیناً خواهیم گرفت.»

وی گفت، «ما انتقام هر قطره خون مردم خود را می گیریم.»

'گفتگوهای خوب' با طالبان

این حملات در حالی صورت گرفتند که ایالات متحده و طالبان در حال مذاکرات نهائی برای مذاکرات مستقیم بین حکومت افغانستان و جنگجویان هستند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا روز یكشنبه (۲۷ اسد) از پیشرفت در مذاكرات توافق صلح افغانستان ابراز خوشحالی كرد و گفت كه مذاكرات با طالبان و حکومت افغانستان به خوبی پیش می روند.

ترامپ به خبرنگاران گفت، «ما با طالبان بحث های بسیار خوبی داریم. ما با حکومت افغانستان بحث های بسیار خوبی داریم.»

ترامپ گفت، ایالات متحده حتی اگر نیروهای خود را بیرون بکشد، به منظور محافظت در برابر تهدیدات جنگجویانهٔ جدی، حضور استخباراتی در این کشور را حفظ خواهد کرد.

سازمان ملل متحد گفت، سال گذشته مرگبارترین پرونده در افغانستان بود و دست کم ۳۸۰۴ فرد ملکی -- به شمول ۹۲۷ کودک بر اثر جنگ کشته شده اند.

براساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانهٔ سازمان ملل (یونوچا)، در هفت ماه اول سال ۲۰۱۹ (از ماه جدی ۱۳۹۷ تا ماه سرطان ۱۳۹۸)، بیش از ۲۱۷۰۰۰ تن به دلیل درگیری ها مجبور به فرار از خانه های خویش شده بودند و این امر نیاز بزرگی به کمک های بشردوستانه در سراسر کشور برانگیخته است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مرگ به امریکار وداعش

پاسخ