جنایت و عدالت

با پیشبرد اقدامات حکومت در مبارزه با فساد اداری، خدمات عامه هرات بهبود یافته است

گزارش از عمر

مقامات و باشنده گان می گویند، در جریان سال گذشته در خدمت رسانی عمومی در ولایت هرات و در تلاش دولت برای کاهش فساد اداری و تقویت شفافیت در پروژه های انکشافی، بسیار بهبود به وجود آمده است.

هرات -- مقامات و باشنده گان می گویند، در جریان سال گذشته در خدمت رسانی عمومی در ولایت هرات و در تلاش دولت برای کاهش فساد اداری و تقویت شفافیت در پروژه های انکشافی، بسیار بهبود به وجود آمده است.

غلام رسول عظیمی، سخنگوی شاروالی شهر هرات گفت، «اکنون فساد در شاروالی به صفر رسیده است و هیچ کارمندی -- از بالاترین تا پائین ترین در سلسله مراتب اداری -- شجاعت ندارد که درگیر فساد شود.»

وی افزود، «در حال حاضر، ما می توانیم تمام بودجه برنامه انکشافی خود را به مصرف برسانیم و این منجر به اجرای پروژه های با کیفیت بالاتر و رضایت مردم شده است.»

عظیمی گفت، فساد در گذشته به کیفیت اکثر پروژه های محلی آسیب رسانده و باعث شده است که باشنده گان اعتماد خود را به شاروالی شهر هرات از دست دهند.

در تصویر، چهار فرد متهم به فساد اداری در یک محکمهٔ علنی به تاریخ ۸ جوزا در محکمهٔ ویژهٔ مبارزه با فساد اداری هرات، ظاهرشده اند. [با امتنان از محکمهٔ ویژهٔ مبارزه با فساد اداری هرات]

در تصویر، چهار فرد متهم به فساد اداری در یک محکمهٔ علنی به تاریخ ۸ جوزا در محکمهٔ ویژهٔ مبارزه با فساد اداری هرات، ظاهرشده اند. [با امتنان از محکمهٔ ویژهٔ مبارزه با فساد اداری هرات]

در این تصویر به تاریخ ۲۲ سرطان، یک کارمند دولت بازداشت شده در رابطه با اتهامات فساد اداری توسط کارمندان اداره امنیت ملی هرات را می توان مشاهده کرد. [ریاست امنیت ملی هرات]

در این تصویر به تاریخ ۲۲ سرطان، یک کارمند دولت بازداشت شده در رابطه با اتهامات فساد اداری توسط کارمندان اداره امنیت ملی هرات را می توان مشاهده کرد. [ریاست امنیت ملی هرات]

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات در مصاحبه ای گفت، «در گذشته برخی از کارمندان دولت از فساد اداری درآمد کسب می کردند و آپارتمان ها و باغ های بزرگ را برای خود با پول بیت المال احداث می کردند. اما من می خواهم به آنها هشدار بدهم که دارایی های مردم را که اختلاس کرده اند از آنها پس گرفته خواهند شد.»

وی گفت، فساد اداری یک عمل شیطانی است که مانع پیشرفت افغانستان می شود و نهادهای حقوقی و قضایی در این ولایت به تلاش های خود برای جلوگیری از این عمل افزایش داده اند.

رحیمی گفت، «تعداد بسیار کمی از کارمندان دولت درگیر فساد هستند، اما بیشتر کارمندان مدنی در شغل خود صادق هستند و برای رونق کشورشان کار می کنند.»

پیگرد موارد فساد اداری

مبارزه دولت با فساد منجر به دستگیری تعدادی از مظنونین شده است.

عبدالصمد ناصری، رئیس سارنوالی ولایت هرات می گوید، «در سال گذشته، ریاست سارنوالی در هرات پرونده های جعل، اختلاس، عدم پرداخت محصول گمرکی، سوء استفاده از اقتدار دولت، سرقت دارایی های دولت و رشوه دریافت کرده است.»

وی گفت، «ما ۱۱۴ دوسیه داشته ایم كه ۵۴ دوسیه از آنها به محکمه ارسال شده است. محکمه در مورد ۳۱ دوسیه از آنها تصمیماتی صادر كرده است.»

وی گفت که این اداره در حال انجام ۴۸ دوسیه دیگر است.

ناصری افزود، «این دوسیه های فساد اداری مربوط به کارمندان (از رئیسان گرفته تا افسران که در عرصه های کلیدی کار می کنند) ادارات گمرک، فواید عامه، شاروالی و ترانسپورت میباشند.»

وی گفت، «تحقیقات در مورد دوسیه های باقی مانده به زودی به اتمام می رسند و ما نتایج را به محکمه ارسال خواهیم کرد.» وی گفت، «ما به دوسیه های دیگر فساد اداری نیز می پردازیم و عاملان به زودی به زندان خواهند رفت.»

ناصری گفت، تعهد و ارادهٔ لوی سارنوالی برای مقابله با فساد اداری اخیراً باعث کاهش چنین جنایاتی شده است.

وی افزود، در گذشته ارزیابی دوسیه های فساد اداری بیشتر طول می کشید، اما اکنون این روند بسیار سریعتر است.

معاونان شاروالی گرفتار شدند

یک مقام ارشد امنیت ملی ولایت هرات به شرط مخفی نگهداشتن نام اش به سلام تایمز گفت، ریاست امنیت ملی ولایت هرات به روز چهارشنبه (۶ سنبله) نادرالله جنیدی معاون شاروالی هرات و سه کارمند شاروالی را در رابطه با اتهامات فساد اداری دستگیر کرد.

جیلانی فرهاد، سخنگوی رحیمی، این بازداشت را تأیید كرد و افزود، بزودی نهادهای قضایی تحقیقات بیشتری را انجام خواهند داد.

به گفته جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات، چندین مقام ارشد دولت به دلیل دست داشتن در فساد و سوءاستفاده از صلاحیت شان در چند سال گذشته، اخراج شده و به ادارات حقوقی و قضایی راجع شده اند.

فرهاد در مصاحبه ای گفت، «شاروال پیشین هرات توسط ارگانهای حقوقی و قضایی به فساد و سوء استفاده از اختیارات وی متهم شد و اکنون وی در حال گذراندن جزای خود در زندان پلچرخی است.»

فرهاد گفت، تعدادی دیگر از کارمندان سابق شاروالی هرات -- مانند معاون قبلی شاروالی، رئیس مالی و اداری و رئیس خدمات تخنیکی -- در سال ۱۳۹۶ اخراج شدند و به علت فساد اداری به ادارات مربوطه راجع شدند.

فرهاد افزود، «ما رئیس و پنج مدیر ارشد را در اداره ترانسپورت هرات به دلیل فساد اداری و کم کارایی سبکدوش کردیم و آنها را با کارگران واجد شرایط جایگزین کردیم. دوسیه های آنها برای تحقیقات به ادارات حقوقی و قضایی ارسال شده اند و در حال رسیدگی هستند.»

وی گفت، «مبارزه با فساد اداری در این دولت به شدت برقرار است.»

فساد: "یک عمل شرم آور"

سید اشرف سادات، یک فعال جامعه مدنی در هرات گفت، مبارزه با فساد اداری و مجازات عاملان، افغان ها را به دولت نزدیکتر می کند.

وی گفت، «فساد، درست مثل تروریزم، دولت و دستاوردهای مردم افغانستان را از بین می برد. لازم است با عاملان فساد اداری مانند کسانی که مرتکب حملات تروریستی می شوند، رفتار جدی انجام شود.»

وی افزود، «فساد اداری ... افغانستان را غارت کرده و فقر و محرومیت را در بین مردم افزایش داده است. اگر ما فساد را مهار كنیم، این چالش ها برطرف می شود، و مردم افغانستان با سعادت زندگی خواهند کرد

محمد ۳۱ ساله، باشندهٔ شهر هرات گفت، «فساد یک عمل شرم آور است كه باعث بدنامی كشور ما شده است و ما می خواهیم كه دولت به طور جدی علیه آن مبارزه کند.»

وی افزود، «اگر دولت به شدت با افرادی که درگیر فساد هستند رفتار کند، می تواند این عمل را از بین ببرد.»

عبدالرسول بصیر ۲۹ ساله، محصل رشته حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون هرات گفت، «فساد در کشور ما مشکلات بسیاری ایجاد کرده است و بسیاری از حقوق افغان ها را نقض کرده است.»

وی گفت، «ما به دولت کمک خواهیم کرد تا با فساد مبارزه کند و عاملان را شناسایی کند. با مجرمین باید طبق قانون رفتار شود و از وظیفه هایشان سبکدوش شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

عمر گزاش های مفصل خوب می نویسد. دیگر گزارشگران نیز باید چنین گزارش های مفصل را از ساحات خود بنویسند. من ازسلام تایمز بخاطر نشرهمچو معلومات موثر در مورد افغانستان که دیگر نشریه ها نشر نمی کنند، تشکری می کنم. اما یک موضوع این است که چنین گزارشهای مفصل در باره لوی پکتیا نمی آیند، منظورم ولایات پکتیا، پکتیکا، خوست و لوگر است. امیدوار هستم که شما به ساحات متذکره نیز توجه داشته باشید. بسیار تشکر.

پاسخ