امنیت

نیروهای افغان ۴۵ قریه را در تخار از وجود طالبان پاکسازی نمودند

گزارش از هدایت الله

نیروهای افغان در تخار ۴۵ قریه را از وجود طالبان، پس از خنثی نمودن یک حمله تروریستی یک روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری آنها بر شهر تالقان، پاکسازی نمودند. [وزارت دفاع افغانستان/فیسبوک]

کندز-- نیروهای افغان در تخار ۴۵ قریه را از وجود طالبان، پس از خنثی نمودن یک حمله تروریستی یک روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری آنها بر شهرتالقان، پاکسازی نمودند.

به گفته مقامات، عملیات ها هنوز هم در ولسوالی های بهارک، خواجه غار و دشت قلعه ادامه دارند و در این عملیات ها ۸۹ اعضای گروه طالبان کشته شدند و ۶۵ تن دیگر شان زخمی شدند.

به گفته عبدالخلیل اسیر سخنگوی قوماندانی امنیه، نیروهای افغان به روز دوشنبه (۲۲ میزان) ولسوالی درقد را از وجود طالبان پاکسازی نموده، دست کم ۱۲ جنگجوی طالب را کشتند و ۸ تن دیگر را زخمی ساختند.

محمد جواد هجری سخنگوی والی تخار به تاریخ ۱۵ میزان گفت، طالبان به تاریخ ۱ میزان بر بخش های ولسوالی های خواجه غار و بهارک حمله کردند اما به تاریخ ۱۳ میزان توسط نیروهای افغان عقب زده شدند.

عبدالحق شفق والی ولایت تخار به تاریخ ۱۳ میزان از ولسوالی بهارک پس از آن دیدن می کند که نظامیان افغان ولسوالی متذکره را از وجود جنگجویان طالب پاکسازی نمودند. [دفتر مطبوعاتی ولایتی/فیسبوک]

عبدالحق شفق والی ولایت تخار به تاریخ ۱۳ میزان از ولسوالی بهارک پس از آن دیدن می کند که نظامیان افغان ولسوالی متذکره را از وجود جنگجویان طالب پاکسازی نمودند. [دفتر مطبوعاتی ولایتی/فیسبوک]

هجری گفت، «این عملیات ها تا وقتی ادامه خواهند داشت که همه بخش های این ولایت از وجود طالبان پاکسازی نشوند.»

جنرال محمد یاسین ضیاء معاون وزارت دفاع به تاریخ ۱۳ میزان به خبرنگاران محلی گفت، «طالبان از اثر فشار نظامی در این ساحات شکست خورده اند و دلیل اینکه عملیات های ما به کندی به پیش میروند این است که از جان و مال مردم ملکی محافظت نمایم چون طالبان در خانه های مردم ملکی پناه برده اند.»

ضیاء که این عملیات ها را رهبری می کند گفت، «ما به طالبان اجازه نخواهیم داد تا به اهداف شوم شان نایل بیآیند. ما تا آخرین قطره خون ما با آنها می جنگیم.»

سید معراج الدین سادات قوماندان امنیه تخار به تاریخ ۱۴ میزان در یک کنفرانس خبری گفت، «ما دشمن را در سراسر تخار از هوا و زمین شکست داده ایم.»

وی گفت، «آنها بالای هیچ کس رحم نمی کنند. آنها حتی ماین ها را در یک مسجد جابجا کردند. آنها به باشنده گان محل آسیب رساندند و خانه های شان را چور و چپاول کردند.»

سادات گفت، «آنهایکه بالای افغانها رحم نمی کنند، آنها در افغانستان جای ندارند و آنها باید کشته شوند.»

سید وفیع الله رحمانی رئیس شورای ولایتی تخار ضمن ستایش از تلاش های نیروهای امنیتی گفت، «وقتیکه امنیت وجود نداشته باشد، هیچ چیزی در امان نیست -- حتی نماز خواندن در مسجد مصئون نیست.»

تباه کردن افغان های عادی

عبدالصبور هاشمی یک تحلیلگر سیاسی در ولایت تخار گفت، «طالبان سعی می کنند که کشورهای آسیای میانه و روسیه را با تصرف کردن ساحات مرزی تخار تحت تاثیر قرار دهند.»

وی گفت، به همین خاطر حملات طالبان عمدتآ بر ولسوالی های شمال دریای کوکچه و در ساحه بیرون از دریای کوکچه بشمول ولسوالی های خواجه بهاوالدین، دشت قلعه، درقد، ینگی قلعه، چاه آب و رستاق متمرکز هستند.

باشنده گان ولسوالی خواجه غار گفتند، این جنگ به قیمت جان افغانها تمام می شوند. جنگجویان خانه های مردم ملکی را که به مدت ۱۰ روز تصرف کرده بودند چور و چپاول کردند.

اکثر باشنده گان مرکز این ولسوالی خانه های شان را پس حمله طالبان ترک کردند. زمانیکه آنها برگشتند، آنها دریافتند که جنگجویان همه چیز را دزدیدند. عین شورشیان خانه های دیگر را به آتش کشیدند.

جمعه خان اشرفی ۴۴ ساله، یک باشنده مرکز این ولسوالی گفت، «طالبان مردم ما را تباه و برباد کردند. آنها خانه ها و زنده گی شان را از دست داده اند.»

وی گفت، «آنها ما را مجبور کردند که خانه های خود را ترک کنیم. آنها در خانه ما پایگاه ساختند و همه دارائی ما را دزدی کردند.»

دادالله سلیمی ۳۸ ساله، باشنده دیگر ولسوالی خواجه غار گفت، «طالبان خانه های مردم ملکی را آتش زدند. آنها همه دار وندار مردم ملکی را تخریب نمودند.

وی در اشاره به خسارات ناشی از جنگ علاوه نمود، «چت های اطاق های خانه ما فرو ریخته اند.»

وی گفت، «من نمی دانم که من و خانواده ام چگونه خانه خود را دوباره اعمار کنیم. زمستان نزدیک است و من توان ترمیم کردن آن را ندارم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسیار خوب

پاسخ