امنیت

تنش ها میان طالبان و داعش در ننگرهار افزایش یافته که باشنده گان را مجبور به فرار می کند

گزارش از خالد زیری

این تصویر که از یک ویدیوی داعش گرفته شده است، یک عضو این گروه را در حال شلیک از یک پنجره در مواضع دشمن در افغانستان نشان می دهد. [آرشیف]

این تصویر که از یک ویدیوی داعش گرفته شده است، یک عضو این گروه را در حال شلیک از یک پنجره در مواضع دشمن در افغانستان نشان می دهد. [آرشیف]

جلال آباد -- باشنده گان محلی می گویند، درگیری بین طالبان و داعش در منطقه وزیر تنگی ولسوالی خوگیانی، ولایت ننگرهار افزایش یافته که داعش متحمل خسارات زیادی شده است.

اسپین گل، یک باشنده اصلی این منطقه به تاریخ ۱۷ میزان گفت، «قطعهٔ سرخ طالبان ۷ تا ۸ روز گذشته در منطقهٔ وزیر با داعش در حال جنگ بوده است.»

وی گفت، «طالبان وزیر تنگی، میلوه و مناطق دیگر را در تصرف خود درآورده اند و جنگجویان داعش این مناطق را ترک کرده اند.»

تعفن اجساد مرده

اسپین گل سال گذشته زمانیکه درگیری بین داعش و طالبان آغاز شد، به شهر کجه در ولسوالی خوگیانی نقل مکان كرد، اما وی گفت كه بسیاری از اعضای خانواده وی هنوز در منطقهٔ وزیر زندگی می كنند.

در تصویر، یک سرباز افغان دیده می شود که، جنگجویان طالب را به تاریخ ۷ قوس ۱۳۹۶ در منطقه وزیر تنگی ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار تماشا می کند. [خالد زیری]

در تصویر، یک سرباز افغان دیده می شود که، جنگجویان طالب را به تاریخ ۷ قوس ۱۳۹۶ در منطقه وزیر تنگی ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار تماشا می کند. [خالد زیری]

وی گفت، «بسیاری از اجساد مرده هنوز در آنجا پراکنده هستند -- برخی از آنها از طالبان و برخی نیز از جنگجویان داعش هستند. مردم ملکی عادی این مناطق را ترک کرده اند. طالبان از مناطق دیگر آمده اند و حمله ای را علیه داعش آغاز کرده اند. آنها تاکنون بسیاری از مناطق را تصرف کرده اند.»

محمود، یکی از باشنده گان منطقه کوز بهار در ولسوالی خوگیانی گفت، «آنها با یکدیگر می جنگند، اما آنها مردم محلی را نابود کرده اند.»

وی گفت، «آنجا زندگی وجود ندارد و وضعیت معیشت خراب شده است. وقتی به وزیر می روید و اجساد مرده را بو می کنید، از زندگی خود متنفر خواهید شد. آنها یکدیگر و همچنین باشنده گان محلی را می کشند. آنها حتی اگر دلیلی پیدا کنند دهقانان را می کشند.»

ملک مکی، یک فرمانده پولیس محلی در ولسوالی خوگیانی به تاریخ ۱۷ میزان گفت، «طالبان اکثر مناطق وزیر تنگی را به تصرف خود درآورده اند و نبرد شدید هنوز ادامه دارد. این درگیری در مناطق دور افتاده رخ می دهد، اما طبق معلومات من، هر دو طرف از سلاح های سنگین در جنگ استفاده کرده اند.»

به گفته محمد رحیم، یک باشنده ولسوالی خوگیانی، جنگجویان طالب به سمت منطقه توره بوره پیشرفت کرده اند، و بعضی از مناطق را از داعش تصرف کرده اند.

سهراب قادری، عضو شورای ولایتی ننگرهار تائید کرد، «داعش و طالبان برای ماه ها در منطقهٔ وزیر در خوگیانی و مناطق دیگر در حال جنگ بوده اند.»

وی گفت، «براساس اطلاعات من، در درگیری های اخیر ده ها جنگجوی از هر دو طرف -- داعش و طالبان -- کشته شده اند.»

قادری گفت، «ما از حکومت می خواهیم كه عملیات گسترده ای را در ولسوالی خوگیانی مشابه آنچه كه در بندر دره اچین انجام داده است، آغاز كند. سپس لازم است که پوسته ها را در سرتاسر ولسوالی تاسیس کنند تا زندگی باشنده گان به حالت عادی برگردد و به این ترتیب کسانی که از اینجا نقل مکان کرده اند بتوانند برگردند.»

نیروهای افغان با حمایت مأموریت قاطع به رهبری ناتو، به تاریخ ۱۹ سنبله سلسله ای از عملیات نظامی را برای پاکسازی مخفیگاه های داعش در دره بندر آغاز کردند.

نیروهای امنیتی افغان حمله می کنند

عطاءالله خوگیانی، سخنگوی والی ولایت ننگرهار گفت، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان برای محافظت از مردم ملکی، در این منطقه عملیات را علیه گروه های جنگجوی آغاز می کنند.

وی گفت، «نیروهای ما بعضی اوقات حملات هوایی و توپچی را بالای هر دو گروه انجام می دهند. هر دو طرف متحمل تلفات سنگین شده اند.»

خوگیانی گفت، «ما به زودی عملیات را در آنجا آغاز خواهیم کرد زیرا این وظیفه نیروهای امنیتی و دفاعی ما است که هر دو گروه را نابود کنند.»

وی گفت، ده ها خانواده پس از شروع درگیری ها به تاریخ ۱۲ میزان، منطقه را ترک کردند و خانواده های بیشتری در حال آماده گیری برای ترک هستند.

وی گفت، «ما بررسی خود را آغاز کرده ایم و به زودی حمایت را برای خانواده های آواره فراهم خواهیم کرد. بیشتر خانواده ها به قسمت های مختلف ولسوالی خوگیانی نقل مکان کرده اند، اما برخی از آنها به شهر [جلال آباد] و مناطق دیگر آمده اند.»

محمد فقیر، اخیراً از درگیری ها در منطقه وزیر تنگی فرار کرده و هم اکنون خانه ای را در جلال آباد کرایه کرده است.

وی درباره زندگی خود در وزیر تنگی گفت، «ما آنجا زندگی خوبی داشتیم. اولاد های من به مکتب می رفتند.»

وی گفت، «من هیچ پول و معیشتی [در جلال آباد] ندارم. هر آنچه داشتم او را برای کرایه دادم. من نمی دانم چه وقت منطقهٔ وزیر ما امن می شود تا بتوانیم در صلح زندگی کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500