آموزش

طالبان در میدان وردک تعلیم دختران فراتر از صنف ششم را ممنوع اعلام کردند

گزارش از رازق کندهاری

این صنف از مکتب دخترانه آق تیپه در ولایت کندز که در تصویر دیده می شود، به تاریخ ۱۳میزان بر اثر آتش زنی توسط طالبان در مکتب آسیب دیده است. [رسانه های اجتماعی]

این صنف از مکتب دخترانه آق تیپه در ولایت کندز که در تصویر دیده می شود، به تاریخ ۱۳میزان بر اثر آتش زنی توسط طالبان در مکتب آسیب دیده است. [رسانه های اجتماعی]

کندهار -- مقامات محلی و باشنده گان می گویند، جنگجویان طالب در ولایت میدان وردک والدین را در صورت ارسال دخترانشان به مکتب، با اخاذی و خشونت تهدید می کنند.

حمیده وردک، یک فعال جامعه مدنی محلی گفت، «طالبان در ولایت میدان وردک اجازه نمی دهند دختران بالاتر از صنف ششم در مکتب شرکت کنند.»

وی گفت، «پیش از این، آنها تعدادی از معلمان را ربوده بودند و این باعث شده است که دختران میدان وردک از تعلیم محروم شوند.»

وردک گفت، «از آنجا که طالبان شاهد تلفات سنگین و خسارات مالی در عملیات انجام شده توسط نیروهای افغان و بین المللی هستند، طالبان بار دیگر به جای آن شروع به جنگیدن با مردم ملکی کردند.»

وی گفت، «ما سعی کردیم دختران ولسوالی ها را به [مرکز ولایت] میدان شهر بیاوریم، اما طالبان خانواده ها را تهدید کردند و به آنها دستور دادند که مبلغ ۴۰ هزار افغانی (۵۰۹ دالر) را به دلیل اعزام دختران خود به مکتب یا دو برابر عشر حاصلات مزرعه در این ولسوالی در برابر آنها پرداخت کنند. بعد از این، والدین حاضر نبودند دختران خود را به مکتب بفرستند.»

تهدید کردن زنان و دختران

علاوه بر جلوگیری از رفتن دختران به مکتب، طالبان حق کار زنان را نیز به شدت محدود کرده اند.

وردک گفت، «اخیراً طالبان تهدیدهای بسیاری را درمورد زنان در ولایت میدان وردک ایجاد کرده اند که یکی از این موارد جلوگیری از کار زنان در خدمات دولتی یا مراکز صحی است.»

خودداری از نرسان یا داکتران زن از رفتن به محل کار، به معنای این است که بیماران زن تحت تداوی قرار نمی گیرند، زیرا داکتران مرد افغان، زنان را معالجه نمی کنند.

شریف الله هوتک، عضو شورای ولایتی میدان وردک گفت، برخی از زنان ولسوالی های ولایت میدان وردک دارای اسناد ماستری هستند اما به دلیل ترس از طالبان نمی توانند کار کنند.

وی گفت، «طالبان در ولایت میدان وردک به زنان دستور داده اند که در خدمات ملکی کار نکنند. تعداد کمی از زنانی که در دوایر دولتی محلی میدان وردک کار می کنند از کابل آمده اند.»

وی گفت، «این یک تهدید جدی از سوی طالبان است که باید رفع گردد. این یک مشکل اساسی است. دولت باید به این مشکل رسیدگی کند.»

گسترش دادن به جهل و خشونت

الله داد، یکی از بزرگان قومی ولسوالی جغتو ولایت میدان وردک که خود را با استفاده از نام مستعار معرفی کرده است گفت، «طالبان باید دشمنی خود را با دانش و آینده فرزندان ما متوقف کنند.»

وی گفت، «طالبان فرزندان خود را برای دریافت آموزش به مکاتب و پوهنتون های پاکستان و ایران می فرستند، اما آنها همه چیز را برای ما ممنوع کرده اند.»

وی گفت، «این ظالمانه است و عمل خلاف شریعت است.»

الله داد گفت، طالبان تعلیم دختران را متوقف کرده اند تا اطمینان حاصل کنند که نسل بعدی نادان و با توجه به خواست طالبان وفادار باشد.

وی گفت، «کسانی که تعلیم را اجازه نمی دهند، سعی می کنند خشونت را در اینجا گسترش دهند و می خواهند فرزندان ما شبیه آنها -- مرتکب خشونت، آزار و اذیت و کشتن مردم ملکی شوند.»

وی گفت، «من از بزرگان و اداره محلی دولت در ولایت میدان وردک می خواهم که به نیروهای خود بپیوندند و در مقابل خشونت طالبان بایستند و از این طریق فرزندان ما را قادر به دریافت تعلیم کنند.»

مظفرالدین یمین، والی میدان وردک گفت، طالبان مانع از تعلیم دختران در برخی از مناطق این ولایت می شوند. وی گفت، اگر چه این عمل طالبان فقط دختران بالاتر از صنف نهم را تحت تأثیر قرار می دهد، اما وی آن را «غمناک» خواند.

طالبان محدودیت های مشابهی را برای دختران در ولایت کندز تحمیل کرده اند.

امر الدین ولی، عضو شورای ولایتی کندز گفت، طالبان در ولسوالی های چهار دره، دشت ارچی و قلعه زال در ولایت کندز، از تعلیم هزاران دختر که فراتر از صنف ششم باشند، مانع می شوند.

وی در اوایل امسال گفت، بیش از ۲۰ مکتب دخترانه در این ولایت از سال ۱۳۹۶ مسدود شده اند.

با برداشتن یک قدم پیش، طالبان در ماه میزان لیسه دخترانه آق تیپه را در ولسوالی قلعه زال غارت کردند و آتش زدند.

احمد فهیم قرلق، ولسوال قلعه زال گفت، این حادثه به تاریخ ۱۳ میزان رخ داد.

وی گفت، «هنگامی که طالبان مکتب دخترانه را آتش زدند، بیشتر کتاب های موجود در کتابخانه آن از جمله کتاب های دینی و نسخه های قرآن کریم سوختند.»

وی گفت، «طالبان با این عمل ثابت می کنند که آنها مخالف تعلیم فرزندان این کشور هستند.»

[هدایت الله از کندز در این گزارش همکاری کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این ها یک بازی از طرف دشمنان وطن

پاسخ

من سلام تایمز را خوش دارم بخاطریکه گزارشهای این رسانه جامع و پر از معلومات هستند. موضوعات متعددی وجود دارند که دیگر رسانه ها تحت پوشش قرار نمی دهند، اما سلام تایمز در مورد موضوعات متذکره می نویسد. برعلاوه، سلام تایمز نواقص هم دارد. بطور مثال، یک کس نمی تواند نامش را در ذهن نگهدارد، بخاطریکه نام اش بسیار دراز است. افغانستان دات آسیا هایپن نیوز دات کم. خیلی مشکل است که چنین نام دراز در ذهن بماند. موضوع دیگر این است که سایت پشتو به گونه ای قرار داده شده که گویی جزئی از دری است. این بدان معنا است که بازدید کننده باید در ابتدا وارد سایت شود و سپس به آن یک سلش داده و بعداً پشتو بینویسد تا داخل سایت پشتو برود که این کار بی احترامی به لسان پشتو می باشد. ساختار ویب سایت متذکره باید طوری باشد که در صفحه اول آن سه دکمه پشتو، دری و انگلیسی نوشته شده باشد و بعداً تعقیب کننده ها لسان خود را انتخاب کنند. موضوع سوم این است که سلام تایمز صرف در مورد حضور ایران در افغانستان می نویسد. این راست است که ایران از دوران میروئیس نیکه و احمد شاه بابا دشمن ما است و ایرانی ها هنوز هم دشمنی گذشته شان را برضد افغانستان به یک شکل نو در سر می پرورانند، اما دشمن اصلی افغانستان و پناهگاه اصلی تروریستان پاکستان است و افغانستان توسط ادارات استخباراتی پاکستان تخریب شدند و قاتلین افغانها و همکاران بین المللی افغانستان توسط پاکستان آموزش و سلاح داده می شود.

پاسخ