امنیت

پس از شکست طالبان، صلح به شهر فراه باز گشت

گزارش از عمر

پس از چندین تلاش ناموفق طالبان برای تصرف شهر فراه ولایت فراه -- چون در اوایل سال جاری -- اکنون باشنده گان از صلح و امنیت لذت می برند. [حفیظ الله نورزاد]

هرات -- پس از انجام دادن چندین تلاش نامؤفق توسط طالبان برای تصرف این شهر از ماه حمل تا سنبله سال جاری، باشنده گان شهر فراه از صلح و امنیت لذت می برند.

در آخرین تلاش این جنگجویان به تاریخ ۱۵ سنبله، طالبان پس از متحمل شدن تلفات به دست نیروهای امنیتی، مجبور به عقب نشینی شدند.

شکیب احمدی، یکی از باشنده گان شهر فراه گفت، «دو ماه پیش، هر روز در شهر فراه درگیری ها اتفاق می افتاد. ما نمی توانستیم شبها از ترس و صدای تیراندازی ها بخوابیم اما اکنون وضعیت صلح آمیز است و نگرانی نداریم.»

عبدالستار مجیدی، یکی دیگر از باشنده گان شهر فراه گفت، «امنیت در شهر فراه نسبت به گذشته بهبود یافته است. در گذشته جنگ و قتل وجود داشت، اما اکنون اوضاع بهتر شده است.»

در این تصویر، بازار شهر فراه به تاریخ ۲۴ عقرب نشان داده می شود. [با تشکر از حفیظ الله نورزاد]

در این تصویر، بازار شهر فراه به تاریخ ۲۴ عقرب نشان داده می شود. [با تشکر از حفیظ الله نورزاد]

مجیدی گفت، «در گذشته، طالبان حتی در بخش های معین از شهر فراه حضور داشتند، و حتی آنها دارای پوسته ها بودند که اجازه نمی داد کارگران به راحتی به شهر رفت و آمد کنند. اما اکنون شهر در طول روز و شب امن است.»

وی گفت، طی ماه های گذشته، بسیاری از باشنده گان به دلیل ترس از طالبان به ولایات دیگر مانند هرات و نیمروز گریختند، اما آنها اکنون به شهر فراه بازگشتند و زندگی عادی خود را از سر گرفتند.

حمیدالله حمیدی، یک خبرنگار محلی در شهر فراه گفت، «دو ماه پیش، طالبان در ناحیه های پولیس شهر فراه حضور داشتند و آنها هر روز بالای نیروهای امنیتی و مردم ملکی حمله می کردند. شب هنگام، طالبان در بخش هایی از شهر پوسته های تلاشی داشتند که در آنجا وسایل نقلیه را تلاشی می کردند.»

وی گفت، امنیت در این شهر طی دو ماه گذشته در حال پیشرفت بوده است که طی آن هیچ گونه حمله یا نبرد طالبان تجربه نشده است.

تلفات سنگین طالبان

طی دو ماه گذشته، نیروهای افغان و بین المللی تقریباً ۱۰۰ جنگجوی را به شمول چندین فرمانده در این ولایت کشته اند.

محب الله محب، سخنگوی قوماندانی امنیه فراه گفت، «نیروهای امنیتی و دفاعی [افغان] توانستند ۹۵ تروریستان طالب را به شمول رئیس کمیسیون نظامی ۲۰ ولایات کشور، رئیس استخبارات و والی نام نهاد طالبان برای ولسوالی اناردره را از بین بردند.»

وی افزود، نیروهای امنیتی و دفاعی در این ولایت ۱۲ جنگجویان طالب را در همان مدت اسیر کرده و آنها را برای محاکمه تحویل داده اند.

وی گفت، «مناطق وسیعی از طالبان پاک شده است. این مناطق شامل قلعه زمان، ریگی، مهاجرین، گورجی، باغ پل، گینه کان، شیپل کوه، سلطان میر آغا، دهک و بخش هایی از ولسوالی پشت رود می باشند.»

محب گفت، طالبان به شاندن ماین های زمینی متوسل شده اند که به جای جنگیدن با نیروهای امنیتی، جان مردم ملکی بیگناه را به خطر می اندازند.

وی افزود، طی دو ماه گذشته، «نیروهای امنیتی ۱۱۶ ماین را در سراسر ولایت فراه کشف و خنثی کرده اند.»

محب افزود، «برای جلوگیری از ورود دشمن به شهر فراه، ما با ساختن پوسته های بیشتر در حومه شهر، حلقه امنیتی را تقویت کرده ایم. سربازان ما به زودی عملیات گسترده ای را علیه طالبان در ولسوالی های ولایت فراه آغاز خواهند کرد.»

غلام فاروق بارکزی، سخنگوی والی فراه گفت، طالبان دیگر توانایی حمله به شهر فراه و مراکز ولسوالی این ولایت را ندارند.

تعهد به امنیت

جنرال صمد شمس، رئیس امنیت ملی ولایت فراه گفت، «من از تجار و سرمایه گذاران ولایت فراه می خواهم که مراکز خود را از فراه خارج نکنند. به نمایندگی از ادارات امنیتی، من به باشنده گان فراه اطمینان می دهم که طالبان شجاعت ندارند که دوباره به فراه نزدیک شوند، زیرا آنها به حدی مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند که توانایی جنگیدن را از دست داده اند.»

شمس افزود، «باشنده گان فراه تجارت و بازسازی را از سر گرفته اند، کودکان در مصؤنیت به مکتب می روند و معاملات تجاری در شهر رونق گرفته است. ما به باشنده گان اطمینان می دهیم که تروریست ها دیگر نمی توانند امنیت آنها را به چالش بکشند.»

دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه گفت، «پس از اینکه تقررهای جدید در بخش امنیتی فراه صورت گرفت، و جنرال های جدید فراه -- بر اساس خواست بزرگان فراه و مردم ملکی -- کار خود را آغاز کردند، ما شاهد بهبود در امنیت بودیم.»

وی راجع به تعیینات جنرال فضل احمد سروری به عنوان قوماندان امنیه فراه و جنرال شمس به عنوان رئیس امنیت ملی فراه به تاریخ ۲۳ سنبله، صحبت می کرد.

وی افزود، «ما می خواهیم امنیت را از شهر فراه به روستاهای ولسوالی ها گسترش دهیم تا مردم ملکی بتوانند زندگی عادی خود را از سر بگیرند. ما خواستار اجرای عملیات هوایی و زمینی بالای طالبان هستیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500