امنیت

داکتر مشهور جاپانی، و ۵ نفر افغان در حمله ننگرهار کشته شدند

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، کارمندان شفاخانه، تتسو ناکامورا، داکتر جاپانی را به تاریخ ۱۳ قوس پس از مجروح شدن در حمله در جلال آباد، برای تداوی انتقال می دهند. وی در همان روز درگذشت. [اس تی آر/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، کارمندان شفاخانه، تتسو ناکامورا، داکتر جاپانی را به تاریخ ۱۳ قوس پس از مجروح شدن در حمله در جلال آباد، برای تداوی انتقال می دهند. وی در همان روز درگذشت. [اس تی آر/ای اف پی]

کابل -- مقامات گفتند، یک داکتر جاپانی که مدت طولانی کارش را برای کمک به برخی از فقیرترین باشنده گان افغانستان وقف کرده بود، در میان شش نفری بود که روز چهارشنبه (۱۳ قوس) طی یک حمله در ولایت ننگرهار کشته شد.

این حمله مسلحانه در جلال آباد دومین حادثه مرگبار در روزهای اخیر بالای کارمندان مؤسسات کمکی بود که افغانها و خارجیان را به طور یکسان وحشت زده کرد.

تتسو ناکامورا ۷۳ ساله، رئیس خدمات طبی صلح جاپان -- معروف به پیشاور-کای به زبان جاپانی -- بود و از دهه ۱۳۶۰ بدینسو در این منطقه کار می کرد، که کارش را از تداوی مریضان جذام یا ابرص در پیشاور پاکستان آغاز کرد.

عطاء الله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار گفت، ناکامورا که ضرب گلوله را در سینه خورده بود، هنگام انتقال به شفاخانه ای در بگرام نزدیک کابل فوت کرد.

در این تصویر بدون تاریخ، داکتر تتسو ناکامورا در ولایت ننگرهار دیده می شود. [آرشیف]

در این تصویر بدون تاریخ، داکتر تتسو ناکامورا در ولایت ننگرهار دیده می شود. [آرشیف]

خوگیانی گفت، پنج نفر افغان کشته شدند: سه نفر از محافظین ناکامورا، یک موتروان و یک همکار دیگر.

اعوذبالله، باشنده جلال آباد به ای اف پی گفت که حدود ساعت ۸ صبح به وقت محلی تیراندازی را شنید.

وی گفت، «من دیدم كه افراد مسلح به یک مرد جاپانی و محافظین امنیتی وی حمله كرده اند. سپس این افراد مسلح ساحه را از طریق یک کوچه فرعی ترک کردند.»

تصاویری از صحنه یک موتر پیک آپ سفید با کبین بزرگ را نشان می داد. به نظر می رسد که شیشه های جانبی آن شلیک شده و حداقل سه سوراخ گلوله در شیشه پیش روی دیده می شود.

طالبان مسئولیت را رد کردند و ادعا کردند که آنها «روابط خوبی» با سازمان هایی دارند که «به بازسازی افغانستان کمک کرده اند.»

طالبان در ماه جوزا کاونترپارت انترنیشنل، یک گروه غیرمنفعتی تمویل شده ایالات متحده را که با افغان های اطراف نشین کار می کرد، مورد اصابت قرار داد. آن حمله جان ۹ نفر را گرفت.

یک 'عمل خشونت بی شعور'

این حمله در حالی صورت می گیرد که گروه های بشردوستانه فقط چند روز پس از کشته شدن یک کارمند امدادی سازمان ملل طی یک بمبگذاری در کابل، متوجه خطر هستند.

به تاریخ ۳ قوس، انیل راج امریکایی که برای برنامه انکشافی سازمان ملل متحد در افغانستان کار می کرد، هنگامی که وسیله نقلیه وی در کابل مورد هدف قرار گرفت، کشته شد.

در اعلامیه ای ضمن محكوم كردن حادثه روز چهارشنبه، ماموریت همکاری سازمان ملل در افغانستان (یوناما) راجع به قتل ناكامورا «تنفر شدید» را ابراز كرد.

یوناما گفت، این «یک اقدام خشونت آمیز بی معنی علیه مردی است که بخش بزرگ زندگی خود را برای کمک به آسیب پذیرترین مردم افغانستان اختصاص داده بود.»

میتسوجی فوکوموتو، یک مقام در سازمان ناکامورا، در توکیو گفت، دلیل این حمله مشخص نبود.

فوكوموتو گفت، «ما نمی دانیم كه علت حمله چه بود، دزدی ساده بوده است یا اختلاف منافع بوده است.»

کاخ ریاست جمهوری افغان روز چهارشنبه در تویتی گفت، «دشمنان یک افغانستان مرفه و باثبات، به اقدامات هولناک و ترور و جنایتکارانه ادامه دادند و داکتر ناکامورا و همکارانش را به قتل رساندند.»

رئیس جمهور اشرف غنی «به مقامات ذیربط دستور داده است كه عاملین را دستگیر كرده و آنها را به پنجه قانون بسپارند. وی همچنین با خانواده های همكاران داكتر ناكامورا، كه جان خود را در این حادثه از دست داده اند، ابراز همدردی كرد.»

سخنگوی غنی ناکامورا را «یکی از نزدیکترین دوستان افغانستان» خواند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری گفت، «وی زندگی خود را به کمک و همکاری با مردم ما اختصاص داده بود.»

ناکامورا به دلیل کمک هایش در جاپان مشهور بود، که سابقه اش به ده ها سال قبل می رسد.

پیشاور-کای توسط همکاران ناکامورا تأسیس شد، که از سال ۱۳۶۳ بدینسو در افغانستان و پاکستان زندگی و کار کرده بودند.

ناکامورا، بومی فوکووکا، در سال ۱۳۸۲ برنده جایزه رامون مگسایسای فیلیپین برای صلح و تفاهم بین المللی شد -- که اکثراً آن را جایزه نوبل آسیا می نامند.

ناکامورا طی یک نشریه قدیمی در وبسایت خود، از انواع پروژه های سازمان خود برای کمک به افغان ها، به شمول ساختن چاه ها و کانال های آبیاری و همچنان خدمات صحی توصیف کرده بود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

برشنا پانه چیست؟

پاسخ