امنیت

چین برای توجیه افزایش اخیر هزینه های دفاعی از تبلیغات استفاده می کند

گزارش از رویو

پولیس شبه نظامی چین به تاریخ ۱۰ اپریل در منطقه ساحلی باند در شانگهای نگهبانی می دهد. [هکتور رتامال/ خبرگزاری فرانسه]

پولیس شبه نظامی چین به تاریخ ۱۰ اپریل در منطقه ساحلی باند در شانگهای نگهبانی می دهد. [هکتور رتامال/ خبرگزاری فرانسه]

تحلیلگران می گویند، افزایش اخیر هزینه های دفاعی چین، همراه با اقدامات تهاجمی فزاینده آن در منطقه اقیانوس آرام هند، باعث شده است که سایر کشورها هزینه های دفاعی خود را افزایش دهند که سبب رقابت تسلیحاتی منطقه ای و تشدید تنش ها می شود.

بر اساس پیش نویس بودجه منتشر شده توسط کنگره ملی خلق، بودجه دفاعی چین در سال ۲۰۲۳ به ۱.۵۵ تریلیون یوان (حدود ۲۲۴ بلیون دالر) خواهد رسید.

این نشان دهنده افزایش ۷.۲٪ نسبت به سال قبل است که بالاترین افزایش سال به سال در هزینه های نظامی از سال ۲۰۱۹ است و بسیار فراتر از هدف دولت برای رشد ۵٪ تولید ناخالص داخلی است.

این افزایش به این معنی است که علیرغم مواجهه با چالش‌های اقتصادی فراوان، شی جین پینگ، رهبر چین همچنان هزینه‌های نظامی را بر اقتصاد اولویت می‌دهد.

یک جنگنده رادارگریز چینی ج – ۲۰ ارتش چین به تاریخ ۸ نومبر در نمایشگاه هوایی چین ۲۰۲۲ در ژوهای، چین، مانور اجرا می کند. [سی ان اس/ای اف پی/چاینا آوت]

یک جنگنده رادارگریز چینی ج – ۲۰ ارتش چین به تاریخ ۸ نومبر در نمایشگاه هوایی چین ۲۰۲۲ در ژوهای، چین، مانور اجرا می کند. [سی ان اس/ای اف پی/چاینا آوت]

به گفته ناظران، بجینگ با استفاده از ماشین تبلیغاتی خود برای منحرف کردن توجه، تلاش می‌کند تا اهداف خود برای گسترش سلطه نظامی را کم اهمیت جلوه دهد.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی مستقر در واشنگتن (سی اس آی اس) در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که رابطه بین هزینه های نظامی اعلام شده چین و توانایی های آن به راحتی آشکار نیست.

سی اس آی اس یادآوری کرد، «ارقام رسمی تعدادی از هزینه‌های مربوط به ارتش، از جمله برخی تحقیقات و توسعه نظامی، جنبه‌های برنامه فضایی چین، بودجه بسیج دفاعی، فروش مجاز زمین یا مواد غذایی اضافی تولید شده توسط برخی واحدها، تادیات استخدامی برای محصلان، و هزینه های عملیاتی پایگاه های نظامی ولایتی را در بر نمی‌گیرد.»

تجاوز چینی ها

در حالیکه چین سال به سال به توسعه و نوسازی نظامی خود سرعت می بخشد، همسایگان آسیایی، ایالات متحده و متحدانش از نزدیک نظاره گر اهداف استراتژیک و حضور نظامی این کشور هستند.

شایان ذکر است، همانطور که مجله دي ویک گزارش داد، چین با ۱۷ کشور دیگر اختلافات ارضی دارد. این کشور حتی با متحد خود کوریای شمالی نیز یک اختلاف دارد.

یاسوهیرو ماتسودا، استاد مؤسسه مطالعات پیشرفته آسیا در پوهنتون توکیو، به تاریخ ۷ مارچ به صدای آمریکا گفت، هدف استقرار نظامی چین در منطقه هند و اقیانوس آرام، به ویژه تایوان، جاپان و آسیای جنوب شرقی افزایش تهدید است.

او گفت، مقایسه‌های مکرر چین از خود با ایالات متحده نشان‌دهنده جاه‌طلبی دومین اقتصاد بزرگ برای تسلط بر جهان است.

چین به روز دوشنبه (۱۰ اپریل)، اعلام کرد که سه روز بازی های جنگی را در اطراف تایوان به پایان رسانده است، که در آن نمایش قدرتی را که شاهد شبیه سازی حملات هدفمند و تمرین محاصره جزیره خودگردان بود، اجرأ کرد.

تایوان یک جزیره خودمختار دموکراتیک است که بجینگ مدعی مالکیت آن است.

سه کشتی جنگی چینی روز جمعه در آب های اطراف تایوان حرکت کردند، در حالی که یک جت جنگنده و یک هلیکوپتر ضد زیردریایی نیز از منطقه شناسایی دفاع هوایی جزیره (ای دی آی زیت) عبور کردند.

در ماه آگست گذشته، چین کشتی‌های جنگی، موشک‌ها و جت‌های جنگنده را در اطراف تایوان مستقر کرد تا بزرگترین نمایش قدرت خود در سال‌های اخیر را اجرأ کند.

طبق یک دتیابیس خبرگزاری فرانسه بر اساس معلومات تازه روزانه منتشر شده توسط وزارت دفاع ملی تایوان، چین در سال ۲۰۲۲، ۱۷۲۷ هواپیما به ای دی آی زیت تایوان فرستاده است.

این یک مقایسه با حدود ۹۶۰ حمله در سال ۲۰۲۱ و ۳۸۰ حمله در سال ۲۰۲۰ را نشان می دهد.

در همین حال، ادعاهای بجینگ مبنی بر انتقال منابع فراساحلی در بخش بزرگی از دریای چین جنوبی به طور گسترده به عنوان غیرقانونی محکوم شده اند.

وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت، «بجینگ برای تضعیف حقوق حاکمیتی کشورهای ساحلی جنوب شرقی آسیا در دریای چین جنوبی از ترساندن استفاده می کند. آنها را بخاطر منابع فراساحلی می رنجاند، آنها را از خطوط کشتیرانی تهدید می کند، سلطه یکجانبه را اعمال می کند، و ماهیگیران را از دسترسی به معیشتشان محروم می کند.»

جاپان نیز در معرض حملات فزاینده چین است.

بر اساس گزارش گارد ساحلی جاپان، کشتی‌های گارد ساحلی چین در سال ۲۰۲۱، ۳۴ بار وارد آب‌های قلمرو جاپان در نزدیکی جزایر سنکاکو (معروف به جزایر دیائیو در چین) در دریای چین شرقی شدند.

جاپانی ها گفتند که به تاریخ ۲ اپریل، کشتی های گارد ساحلی چین به مدت ۸۰ ساعت و ۳۶ دقیقه قبل از اینکه سه کشتی منطقه را ترک کنند، در آب های قلمرو جاپان در نزدیکی جزایر سنکاکو توقف کردند.

به اساس گزارش کیودو نیوز در جاپان، از زمانی که دولت جاپان این جزایر را در سال ۲۰۱۲ تحت کنترل دولت قرار داد، که این طولانی‌ترین دوره نفوذ کشتی‌های چینی به آب‌ها است.

در پاسخ، دولت جاپان بودجه دفاعی خود را برای سال ۲۰۲۳ دوبرابر کرده و به ۶.۸ تریلیون ین جاپانی (حدود ۵۱ بیلیون دالر) رسانده است و محدودیت های دهه ها برای چنین هزینه ها را شکسته است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر جاپان گفت، «در اطراف جاپان، تغییر آشکاری در کشورها و مناطقی که به دنبال تغییر یکجانبه وضع موجود با زور هستند، رخ داده است و جاپان سلسله گسترده ای از اقدامات نظامی تا دیپلماتیک را برای پاسخ به چنین تغییری اتخاذ خواهد کرد».

منطقی ساختن گسترش اردوی چین

در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی تحت نظارت و سانسور شدید در چین، بحث‌های مربوط به هزینه‌های ارتش چین میزان آن را به حداقل می‌رساند.

دولت چین افزایش هزینه‌های دفاعی را کم اهمیت جلوه داده و آنچه را که آن را «تحریک‌» غرب می‌خواند، مورد انتقاد قرار داده است.

چاینا دیلی، یک روزنامه انگلیسی زبان متعلق به حزب کمونیست چین (سي سي پي)، در واکنش به انتقاد از افزایش هزینه‌های نظامی این کشور گفت که بودجه نباید «سوء تعبیر شود».

این روزنامه کشورهای غربی را به دلیل روش های دوگانه مورد انتقاد قرار داد و گفت، در حالی که آنها هزینه های دفاعی را برای مقابله با تهدیدات احتمالی افزایش می دهند، چین را به به چالش کشیدن رهبری ایالات متحده در منطقه هند و اقیانوس آرام متهم می کنند.

در این اعلامیه آمده است، «جامعه بین المللی باید با آرامش و عقلانیت به بودجه دفاعی چین برخورد کند.»

اما بعید است که بازی های جنگی تهاجمی چین و تهاجمات آن به حریم هوایی تایوان و در آب های قلمرو کشورهای همسایه واکنش های «آرام» را برانگیزد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در حقیقت هم همیطور میباشد چین با اندازه عمل به تبلیغات ترجیح بشتر رامیدهد یگانه کار که چین در این اواخر به پیش گرفته گرو گرفتن اقتصاد کشور های ضعیف بالمثل سریلانکا و پاکستان است بازی که چین در مقابل کشورهای اسیایی به پیش میبرد نسبت به بازیهای که درمقابل غرب به پیش میبرد صد درصد فرق میکند چین درمقابل غرب از تبلیغات استفاده میکند و درمقابل کشورهای اسیایی خویش بر خلاف از فعالیت های عملی استفاده میکند

پاسخ

ایدئولوژی دفاعی چین با ایدئولوژی تهاجمی آن تفاوتی ندارد. طرح های اقتصادی چین نیز شکل تهاجمی دارد. آخرین نزدیکی ایران و عربستان سعودی نشان می دهد که چین می خواهد راه را برای پروژه های اقتصادی خود هموار کند. شیخ شهاب الدین دلاور وزیر معادن و پترولیم افغانستان به نمایندگی از رژیم طالبان ادعا می کند که یک شرکت چینی آماده سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دالری در معادن افغانستان است تا لیتیوم را استخراج کند. دفتر شیخ دلاور در بیانیه ای اعلام کرد که نماینده این شرکت چینی در دیدار با شیخ دلاور این را گفته است. این منبع می افزاید: با این سرمایه گذاری وعده داده شده ۱۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد و یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم استفاده می شود. شیخ دلاور گفت که معادن لیتیوم یکی از معادن کمیاب در جهان است که افغان ها از آن برخوردارند و امیدوار هستند که زندگی ایشان با آن بهبود خواهد یافت. بر اساس اعلامیه طالبان، این شرکت چینی گفته است که در صورت امضای قرارداد استخراج لیتیوم، تونل سالنگ را بازسازی و یک تونل دیگر را در مدت هفت ماه خواهد ساخت. این شرکت قول داده است که تمام مراحل آماده سازی این معدن را در افغانستان تکمیل کند. برای این منظور یک بند برق ساخته و شاهراه نورستان، کنر، لغمان را هموار می کند. رئیس جمهور اشرف غنی در دوران ریاست جمهوری خود از فرانک والتر اشتاین مایر رئیس جمهور پیشین آلمان خواست که شرکت های موترسازی آلمان باید در مورد استفاده از معادن لیتیوم در مناطق جنوبی تحقیق کنند. به نظر نمی رسد که بازی چین در افغانستان و منطقه به نفع افغانستان باشد. با این حال، مشکل این است که افغان ها هیچ جایگزینی ندارند. اگه چین نباشد پس کی؟؟؟

پاسخ