جنایت و عدالت

حکومت افغان هزاران جریب زمین غصب شده به طورغیرقانونی را پس گرفت

گزارش از عمر

در این تصویر، که به تاریخ ۲۳ میزان گذشته گرفته شده است دیده می شود که، دهقانان از گاوها برای شخم زدن گندم در حومه هرات استفاده می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

در این تصویر، که به تاریخ ۲۳ میزان گذشته گرفته شده است دیده می شود که، دهقانان از گاوها برای شخم زدن گندم در حومه هرات استفاده می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

هرات -- هزاران جریب املاک دولتی و خصوصی که به طور غیرقانونی در غرب افغانستان غصب شده اند، توسط مقامات دولتی پس گرفته شده اند.

مقامات اداره زمین افغانستان (اراضی) گفتند، در جریان این سال خورشیدی، مقامات ۲۰ هزار جریب (۴۰۰۰ هکتار) زمین را از زورمندان در مناطقی که توسط طالبان کنترل می شود، پس گرفتند.

رویا شریفی، رئیس اداره اراضی در هرات گفت، اداره اراضی هرات (HLA) تقریباً ۵۰ هزار جریب زمین دولتی و خصوصی در شهر هرات و ولسوالی های ولایت هرات را از غصب غیرقانونی در شش ماه نخست سال خورشیدی ۱۳۹۸ محافظت كرده است.

وی گفت، اداره اراضی هرات ده ها غاصب و زورمند را بخاطر اعمال شان به ادارات قضائی سپرده است.

در این تصویر یک تراکتور دیده می شود که، به تاریخ ۱۶ میزان گذشته دیوارهایی را در قطعه زمین دولتی که زورمندان محلی در شهر هرات به طور غیرقانونی غصب کرده بودند، تخریب می کند. [عمر]

در این تصویر یک تراکتور دیده می شود که، به تاریخ ۱۶ میزان گذشته دیوارهایی را در قطعه زمین دولتی که زورمندان محلی در شهر هرات به طور غیرقانونی غصب کرده بودند، تخریب می کند. [عمر]

شریفی گفت، «[اداره اراضی هرات] تلاش های جدی را برای پس گرفتن زمین های غصب شده در ولایت هرات آغاز کرده است. افراد درگیر در غصب زمین شناسایی، دستگیر و زندانی خواهند شد.»

وی افزود، در طول سال گذشته، موارد غصب زمین به دلیل این تلاش ها کاهش یافته است.

وی گفت، «یكی از چالش های اصلی [اداره اراضی هرات] این است كه بیشتر زمین های غصب شده در مناطقی هستند كه ناامن و تحت كنترل طالبان هستند. [اداره اراضی هرات] به دلیل تهدیدهای امنیتی نتوانسته است زمین ها را از غاصبین و زورمندان پس بگیرد.»

وی خاطرنشان ساخت، «بیشتر زمین های دولتی و خصوصی در ولایت هرات در حومه شهر هرات و در ولسوالی های گذره، زینده جان، كروخ و پشتون زرغون قرار دارد. پس گرفتن این زمین ها به دلیل مسائل امنیتی و حقوقی به زمان بیشتری نیاز دارد، اما ما جداً متعهد هستیم.»

فیض محمد میرزازاده، معاون والی بادغیس گفت، مقامات بیش از ۲۵۰ جریب زمین را که توسط افراد زورمند غصب شده بود، پس گرفتند.

وی افزود، «زمین های بیشتری در ولایت بادغیس به سرقت رفته است، به ویژه در مناطقی که جنگل های پسته در آن وجود دارد، و ادارات مختلف دولتی به شمول اداره ملکیت زمین (ولایتی) و ادارات عدلی و قضایی در تلاش هستند تا این زمین ها را پس بگیرند.»

میرزازاده افزود، «افراد درگیر در غصب زمین با عواقب جدی روبرو هستند. تعدادی از این غاصبین زمین... دستگیر و مجازات شده اند. مبارزه دولت با غصب زمین در آینده نیز ادامه خواهد یافت.»

عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور گفت، دولت محلی ولایت غور توانسته است ۳۰۰ جریب زمین را از غاصبین زمین در سال گذشته پس بگیرد.

مقامات پنج جریب زمین را در فیروزکوه ولایت غور به صاحبان قانونی شخصی بازگرداندند.

وی افزود، «اسناد بیش از ۵۰ جریب زمین بیشتر در حال اجرا است. این زمین پس از تصمیم محکمه از دست زورمندان و غاصبین زمین پس گرفته خواهد شد. این افراد زورمند حتی زمین هایی را که برای [خانواده های] نیروهای امنیتی در ولایت غور اختصاص داده شده بود تصرف کرده بودند. دولت این زمین ها را پس گرفته و به خانواده های آنها توزیع کرده است.»

مجازات غاصبین زمین

مقامات هرات گفتند، مقامات عدلی و قضائی نام غاصبین زمین را در هرات دریافت کرده اند و آنها با مجازات روبرو خواهند شد.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات گفت، اداره ولایتی لیستی از همه این افراد متخلف، خورد و کلان را به طور یکسان با رئیس جمهور اشرف غنی، لوی سارنوال و نهادهای دولتی مربوطه در کابل به اشتراک گذاشته است.

رحیمی گفت، «تلاش برای پس گرفتن زمین از غاصبین زمین آغاز شده است. در مرحله اول به تاریخ ۲۴ میزان، ما زمین در شمال شهر هرات را که متعلق به اداره امنیت ملی است از دست غاصبین پس گرفتیم. این کمپاین به سایر مناطق نیز گسترش خواهد یافت.»

وی با افزودن اینکه کابل به تاریخ ۲۱ قوس کمیته ای را برای تعین مقدار و موقعیت این نوع زمین ها اختصاص داد گفت، معلومات دقیق در مورد زمین های غصب شده در ولایت هرات هنوز در دسترس نیست.

عبدالقادر کامل، یک صاحب نظر امور سیاسی در ولایت هرات گفت، تلاش های کابل برای مبارزه با غصب زمین و مجازات متخلفین باعث افزایش اعتماد مردم به حکومت خواهد شد.

وی افزود، «دلیل اصلی غصب زمین های خصوصی و دولتی در هرات وجود شبکه های مافیایی و فساد است. این گروه ها تلاش می کنند از زمین های غصب شده پول زیادی بدست آورند. تلاش های دولت برای پس گرفتن زمین های غصب شده مؤثر بوده است، اما ما باید با جدیت بیشتری علیه آنها مبارزه کنیم.»

کامل افزود، «از آنجا که دولت در حال ثبت املاک دولتی و خصوصی در افغانستان است، این یکی از راه حل های منطقی است که با جلوگیری از غصب زمین کمک خواهد کرد. وقتی همه زمین ها در اداره اراضی افغانستان ثبت شده باشند، هیچ کس قادر به سرقت زمین نخواهد بود.»

تأمین عدالت

سید اشرف سادات، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت هرات گفت، سرقت زمین یک چالش اجتماعی است که انکشاف و رشد را در شهر و ولسوالی های ولایت هرات محدود کرده است.

وی گفت، «زمین دولتی متعلق به تمام مردم است و هیچ کس حق ندارد آن را سرقت کند. زمین [دولتی] ملکیت ملی است که متعلق به همه افغان ها است. وقتی افراد زورمند و غاصبین زمین را به سرقت می گیرند، بسیاری از شهروندان از حقوق شان محروم می شوند.»

سادات افزود، «وقتی زمین دزدیده شده از دزد بازگردانده می شود، به عنوان ملکیت دولتی ثبت می شود.»

«ما دیدیم که چگونه دولت [در کابل] برای بیجاشده گان داخلی، خانواده های شهیدان منسوبین امنیتی، معلمین، کارمندان و افغان ها از اقشار مختلف زندگی، نمره هایی را توزیع کرده است.»

وی گفت، «زمین دزدیده شده باید مجدداً پس گرفته شده و به نیازمندان توزیع شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کارمندان دولت جمهوریت و رهبران جهادی وخصوصن قومندانان که خود را به نام جبهه مقامات گران خطاب می کردن غاصبین اصلی املاک دولتی بودند . تما م زمین های دولتی مربوط ولایت کابل را الله گل مجاهد مربوط به تنظیم جمعیت اسلامی امان الله گذار ، فهبم وازیر دفاع ، مولوی تره خیل ، محقیق ،استاد سیاف ، کریم خلیلی ، حبیب الله افغان ،محقیق محسنی ، غاصب کردند و به مردم فروختن . در ولایت بلخ عط محمد نور که تمام زمین های دولتی را ولایت بلخ به نام خود کرد .در ولایت جوزجان و فاریاب تام زمین های دولتی را عبدرشید دوستیم به نام خود کرد .در ولایت ننگرهار ظاهر قدیر،فریدون مومند ،مسلم یار، حضرت علی تمام زمین های دولتی را به نام خود کردند .در ولایت هرات اسماعیل خان تام زمین ها دولتی را به نام خورد کردند. در ولایت قندهار بردار حامد کرزی ،گل اغاشیرزی ،عبدرازق قومندان امنی ولایت قندهار تمام زمین های دولتی را به نان خود کردند . این بود خدمت که به مردم افغانستان قومندانان جهادی کردند .

پاسخ

این اقدام حکومت واقعاً قابل تحسین است. حکومت باید زمین غصب شده در جلال آباد را پس به پوهنتون بگرداند تا اینکه ساحه پوهنتون وسعت پیدا بکند.

پاسخ