جنایت و عدالت

محله های کابل در برابر تلاش های طالبان برای غصب کردن املاک مالکین غایب مقاومت می کنند

گزارش از خسرو

یک تصویر به تاریخ ۱۰ عقرب یک نمای عمومی کابل را نشان می دهد. [هکتر ریتامال/ای اف پی]

یک تصویر به تاریخ ۱۰ عقرب یک نمای عمومی کابل را نشان می دهد. [هکتر ریتامال/ای اف پی]

کابل -- مالکین آپارتمان ها و وکیلان می گویند، طالبان تلاش می کنند تا خانه های افغان هایی که یا در خارج از کشور زندگی می کنند و یا از کشور فرار کرده اند، را غصب کنند و قصد دارند که آنها را بدون اجازه مالکین به دیگران به کرایه دهند.

در ماه‌ های اخیر، طالبان تلاش داشته اند تا مشخص کنند که در آپارتمان ‌ها و مکروریان‌ ها یعنی مجتمع ‌های رهایشی از قبل ‌ساخته شده کانکریتی در دوران شوروی در کابل، کدام خانه‌ ها خالی هستند.

یک وکیل محلی با استفاده از نام مستعار عبدالله در مکروریان حوزه نهم پولیس کابل گفت، از زمانیکه طالبان در ماه اسد قدرت را در کابل به دست گرفتند، حدود ۲۰ نفر که ادعا کردند اعضای این گروه هستند، با من تماس گرفتند تا لیست خانه‌ های محله ‌ام را که صاحبان آنها فعلاً در افغانستان حضور ندارند، برایشان فراهم کنم.

وی گفت، «به خاطریکه من اکثریت باشندگان را می شناسم، تا کنون مقاومت کرده ام.»

در این تصویر که به تاریخ ۲۵ اسد گرفته شده است، جنگجویان طالب در مسیر یک جاده در نزدیکی چهارراهی زنبق در کابل نگهبانی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۲۵ اسد گرفته شده است، جنگجویان طالب در مسیر یک جاده در نزدیکی چهارراهی زنبق در کابل نگهبانی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

وی افزود، «هرگاه که طالبان پیش من می آیند، من به آنها گفته ام که همه مالکین آپارتمان ها همینجا حضور دارند. علاوه بر این، من به طور پنهانی با چند تن از باشندگانی که در خارج از کشور زندگی می کنند تماس گرفتم و برایشان گفتم که در زمان نبودن آنها حداقل یکی از اقارب خود را برای نقل مکان بفرستند.»

عبدالله گفت، وی نگران است که طالبان این تلاش های مشکوک را انجام می دهند تا خانه های رهایشی را غصب کرده و به نام خودشان ثبت کنند.

یکی دیگر از وکیلان مکروریان تحت نام مستعار میرویس به سلام تایمز گفت که طالبان وی و چندین نفر دیگر از وکیلان املاک در این منطقه را احضار کرده و به آنها دستور داده اند که لیست خانه هایی را تهیه کنند که مالکین آنها در خارج از کشور هستند.

میرویس گفت، «متأسفانه ما چاره ای نداشتیم جز اینکه لیست را ترتیب کنیم زیرا اگر این کار را نمی کردیم، زندگی ما و خانواده هایمان در خطر می افتید.»

ذبیح الله امانیار که در یکی از مکروریان ها در کابل زندگی می کند، ،همچنان تائید کرد که طالبان وکیل بلاک وی را مورد آزار و اذیت قرار داده اند تا لیست آپارتمان ها و مالکین آنها را تهیه کند.

وی گفت، «طالبان همان رویکردی را تکرار می ‌کنند که در زمان قدرت قبلی خود عملی می کردند» که هدف آنها شناسایی کردن خانه ‌ای است که مالک آن حضور ندارد و به شکل ساده آن را مصادره می کنند.

شاروال شهر کابل که از سوی طالبان مقرر شده است، برای اظهار نظر قابل دسترس نبود.

غیرقانونی و غیراسلامی

به گفته مالکین آپارتمان ها در کابل و تحلیلگران مسائل حقوقی، این تلاش های طالبان برای غصب کردن ملکیت های افرادی که خارج از کشور هستند، دخالت در امور شخصی افغان ها و یک اقدام نامشروع و غیر اسلامی را نشان می دهد.

سید مقدس مالک یک تعمیر آپارتمان گفت، «پس از تصرف شدن کابل از سوی طالبان، تعداد زیادی از باشندگان کابل که با حکومت قبلی یا جامعه جهانی کار می کردند، به دلیل ترس از کشور فرار کردند و خانه هایشان اکنون خالی مانده اند.»

وی گفت، در تعمیر وی همسایه ها از هفت باب آپارتمان که خالی مانده بودند محافظت می کنند، اما در مورد غصب های طالبان نگرانی ها افزایش یافته است.

مقدس گفت، هر شهروند افغانستان حق انتخاب دارد که در ملکیت خودش زندگی کند و یا آن را قفل کرده و در جای دیگری اقامت کند.

وی گفت، این اقدامات طالبان «هیچ توجیه قانونی مبتنی بر قانون ندارد، و علاوه بر این، قوانین شرعی اجازه مصادره یا کرایه دادن ملکیت کسی را در غیابش نمی دهد.»

به گفته محمد محسن شجاع استاد حقوق در یک پوهنتون خصوصی در کابل، این تلاش های طالبان به طور واضح قوانین افغانستان و حقوق بشر را نقض می کنند.

شجاع گفت، «هیچ ماده ای در قانون وجود ندارد که به گروه ها، افراد یا حتی حکومت ها اجازه دهد تا ملکیت کسی را در غیاب مالک قانونی آن به دیگری کرایه دهند.»

داور افزود، «من نمی دانم که طالبان اشغال خود بر ملکیت شخصی یک فرد و از بین بردن اموال وی و کرایه دادن خانه اش به یک شخص دیگری، چگونه توجیه می کنند.»

نادیده گرفتن مشکلات

این غصب های غیرقانونی طالبان در حالی صورت می گیرند که حکومت جدید در رسیدگی به بیکاری فزاینده نامؤفق بوده است و توانایی ارائه نمودن خدمات را ندارد.

مجیب الرحمن حمیدی که قبلاً برای یک سازمان بین المللی در کابل کار می کرد گفت، طالبان از زمان بازگشت به قدرت در کابل، به جای رسیدگی به چالش ها و شکایت های افغان ها، قصد دارند که زمین ها و املاک افغان ها را غصب کنند.

حمیدی گفت، «هرچند که از ملکیت هر کس باید محافظت شود، اما طالبان تاکنون چندین خانه را غصب کرده اند زیرا این خانه ها به برادر یک تاجر، به خواهر یک وکیل پارلمان و پسر کاکای یک جنرال پیشین، تعلق داشته اند.»

وی گفت، طالبان در رسیدگی به چالش های اقتصادی اجتناب ناپذیر دست و پنجه نرم می کنند زیرا آنها هنوز هم از تحریم های وضع شده از سوی جامعه بین المللی رنج می برند.

وی گفت، «به همین دلیل، رهبران و فرماندهان طالبان تلاش می‌ کنند تا برای کسب کردن درآمد، راه‌ های غیرقانونی دیگری را دنبال کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام و احترامات حالا چرخه خشونت طالبان انسان هاي بيگناه و مستضعف را نشانه گرفته و زير كارد خونين خود آنها را قصابي مي نمایند كه اين روش ها سر انجام به مقاومت هاي مردمي منجر شده و سقوط شان را حتمی می‌سازد. به قومی جاهل مبتلا شدیم فکر می کنند خدا جز آنها کسی دیگر را هدایت نکرده است. بااحترام

پاسخ

این کار طالبان درست نیست. بسیاری از افغان ها وجود دارند که در افغانستان جایداد های زیاد دارند ولی خود شان در خارج به سر می برند. زیرا در افغانستان زنده گی شان در خطر است و مجبور شده اند که به بیرون از کشور بروند. حالا طالبان می خواهند که ملکیت های آنها را ضبط کنند. این نهایت ظلم و بی عدالتی است که حکومت طالبان انجام می دهند.

پاسخ