امنیت

انفجار مرمی هاوان ۹ دانش آموز را در یک مدرسه دینی در تخار کشت

ای اف پی

در تصویر بستگان افغان قربانیان دیده می شوند در حالیکه آنها به تاریخ ۲۱ میزان ۱۳۹۷، بعد از یک حمله بمب در تالقان، ولایت تخار، در مقابل یک شفاخانه، ایستاده اند، نگاه می کنند. [نصیر صادق/ای اف پی]

در تصویر بستگان افغان قربانیان دیده می شوند در حالیکه آنها به تاریخ ۲۱ میزان ۱۳۹۷، بعد از یک حمله بمب در تالقان، ولایت تخار، در مقابل یک شفاخانه، ایستاده اند، نگاه می کنند. [نصیر صادق/ای اف پی]

کندوز -- پولیس گفت، یک انفجار مرمی هاوان در داخل یک مدرسه دینی در ولایت تخار به روز پنجشنبه (۲۹ جوزا) باعث کشته شدن دست کم ۹ دانش آموز شد.

عبدالخلیل اسیر، سخنگوی قوماندانی امنیه، با افزودن اینکه بسیاری از این کشته شدگان زیر سن ۱۸ سالگی بودند به ای اف پی گفت، «بر اساس تحقیقات اولیه، این انفجار توسط یک راکت صورت گرفته است كه به طریقه ای به داخل مدرسه حمل شده بود.»

در این انفجار در ولسوالی اشکمش شش دانش آموز زخمی شدند.

محمد جواد هجری سخنگوی والی این ولایت، این حادثه و این تلفات را تائید کرد.

این حادثه پس از آن رخ می دهد که دو انفجار مرگبار طی این ماه مساجد جداگانه در کابل را هدف گرفتند.

به تاریخ ۲۳ جوزا، هنگامی که مواد منفجره در یک مسجد در پایتخت هنگام نماز جمعه انفجار کرد، ۴ نفر كشته شدند.

در اواسط ماه جاری، یک انفجار در مسجدی در منطقه به شدت مستحکم ساحه امن، به شمول یک امام برجسته باعث کشته شدن دو نفر شد.

این آخرین خونریزی در حالی صورت می گیرد که طالبان و حکومت، برای شروع مذاکرات بسیار تأخیرشده صلح که با هدف پایان دادن به این درگیری نزدیک به دو دهه در این کشور برگزار می شوند، آماده می شوند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یک شماره تماس از رسانه‌ی شما نیاز دارم اگر لطف کنید ممنون میشم

پاسخ

من حکومت افغانستان را مقصر نمی دانم. اما من طالبان وحشی را با توجه به سیاست های فریبکارانه و دو رویه شان مقصر میدانم.

پاسخ

نه حکومت افغانستان و نه طالب های وحشی برنامه درست برای صلح دارند. بنا بحث و گفتگو کردن بالای اینکه چی زمان و چی گونه صلح در این کشور خواهد آمد حتی در خواب مان نخواهد چنین چیزی رخ بدهد.

پاسخ

وضعیت در مدارس دینی ولایت تخار و بدخشان خیلی نگران کننده است. بعوض درسهای علوم دینی، در مدارس مذکور درس های دهشت افگنی داده می شود اگر دولت یک تصمیم درست در قبال این مدارس را نگیرد، در آینده این ولایات برای حکومت افغانستان به درد سر مبدل خواهد شد. در اکثر این مدارس شاگردان در حزر التحریر جلب و جذب می شود و از این طریق آنها به گروه های طالبان و داعش و شبکه حقانی می پیوندند. دولت افغانستان باید همه مدراس کشور را رسمی بسازند و برای مدرسان این مدارس استادان که شریات خوانده باشد و مدرس رسمی از دنشگاه ها معتبر داخلی خارجی داشته باشد، استخدام نماید و برای شان معاش تعیین کند. در غیر آن شبکه های تروریستی از مجبوریت و نادانی مردم دهات افغانستان استفاده سو نموده و آنها را برای فعالیت های تخریب کارانه استخدام می نمایند و در آینده حکومت را به چالش خواهند کشید.

پاسخ

از این رویداد معلوم می شود که مدارس دینی کشور در کترل مخالفین مسلح حکومت قرار دارند. مدارس جای آموزش علوم دینی است و جای است که در آن جوانان در بخش علوم دینی آموزش می بینند تا در آینده مصدر خدمت به جامعه خود شوند و به حیث عالمان دین در مساجد و مدارس تقدیم شوند تا اینکه به مردم راه درست دین را نشان دهند و به مردم بگویند که آنها رشوه نخورند، ظلم نکنند، قتل نکنند و در صلح با همدیگر زنده گی کنند. اما متاسفانه در افغانستان بعوض دادن آموزش دینی، برای شان درس های جنگی و تروریستی داده می شود. و این مدارس از سوی حکومت افغانستان کنترل نمی شود. بناءً آوردن مرمی هاوان داخل مدرسه و مسجد خودش گویا این حقیقت تلخ وضعیت مدراس است. در حقیت تروریستان در حق مردم مظلوم بیچاره افغانستان ظلم خیلی بزرگی را روا میدارد و کودکان را در مدارس آموزش دینی ارایه می کنند.

پاسخ