رسانه

فیسبوک کمپاین مرتبط با کریملین را شناسایی کرد که قصد داشت در ایالات متحده را هرج و مرج ایجاد کند

سلام تایمز و ای اف پی

دستگاه تبلیغاتی روسیه یک بار دیگر تلاش کرده است تا از پلاتفورم های شبکه های اجتماعی برای پخش کردن معلومات نادرست بهره برداری کند. [کینزو تریبویلارد/ای اف پی]

دستگاه تبلیغاتی روسیه یک بار دیگر تلاش کرده است تا از پلاتفورم های شبکه های اجتماعی برای پخش کردن معلومات نادرست بهره برداری کند. [کینزو تریبویلارد/ای اف پی]

فیسبوک به روز سه‌ شنبه (۱۱ سنبله) اعلام کرد که در تازه ترین مبارزه علیه معلومات نادرست روسیه در شبکه اجتماعی، یک کمپاین بالقوه مرتبط با کریملین را کشف کرده است که به هرج و مرج سیاسی در ایالات متحده دامن می زند.

فیسبوک این شبکه را حذف کرد که دارای ۱۳ حساب و دو صفحه فیسبوکی است، و به عنوان ژورنالستان ظاهر می شدند که ترقی خواهان چپگرا را هدف قرار داده و پالیسی خود در برابر «دخالت خارجی» را نقض می کردند.

به گفته ناتانیل گلیچر رئیس پالیسی امنیتی فیسبوک، تحقیقاتی که این عملیات پنهانی را کشف کرد، که فیسبوک عامل آن را اداره تحقیقات انترنیتی (IRA)، «اداره تبلیغاتی» کریملین می داند، با دریافتن اشاره ای از طرف اداره فدرال تحقیقات ایالات متحده، آغاز شد.

گلیچر هنگام معلومات دهی به خبرنگاران گفت، «آنها تلاش قابل توجهی را در ساختن شخصیت های تقلبی انجام دادند و تلاش کردند تا حساب های تقلبی را تا حد ممکن حقیقی جلوه دهند.»

فیسبوک گفت، این گروپ در مورد موضوعاتی «به شمول عدالت اجتماعی و نژادی در ایالات متحده و بریتانیا، سیاست های ناتو و اتحادیه اروپا، ادعاهای جنایت جنگی و فساد غربی، مسائل محیط زیستی، بنیانگذار ویکی لیکس، تنش بین اسرائیل و فلسطین، همه گیر ویروس کرونا، انتقاد از فراکینگ (استخراج منابع زمین با فشردن مایعات به داخل زمین)، نفوذ فرانسه در آفریقا، کمپاین جو بایدن - کمالا هریس، کیوانان (کیوانان/QAnon گروهی با نظریه توطئه در ایالات متحده است که گویا یک جریان مخفی بر ضد رئیس جمهور ترامپ و طرفدارانش فعالیت می کند)، رئیس جمهور ترامپ و پالیسی هایش، و پالیسی های نظامی ایالات متحده در آفریقا، مقالاتی را نشر کرده است.

به گفته فیسبوک، گردانندگان این گروپ عکس های پروفایل را با استفاده از نرم افزار کمپیوتری ساختند تا حقیقی به نظر برسند و نویسندگان مؤقت و نا آگاه را برای نوشتن مطالب برای انتشار آنلاین، استخدام کنند.

بر اساس گزارشات، این گردانندگان صفحات فیسبوک را طراحی کردند تا بینندگان را به وبسایت های شبکه اجتماعی سوق دهند و با احتیاط کار می کردند تا برای پخش کردن تبلیغات هدفمند، تائیدی بگیرند.

گلیچر گفت، «این گروه یک ترتیب ثابت را دنبال می کند به ویژه درحالیکه بازیگران روسی بهتر می توانند خود را پنهان کنند، اما اثرات آنها کوچک و کوچکتر اند، و آنها زودتر گرفتار می شوند.»

وی گفت، «این بازیگران بین سنگ و پلنگ گیر افتاده اند: اگر یک شبکه بزرگ را راه اندازی می کند زودتر گرفتار می شود، و اگر یک شبکه کوچک را راه اندازی کند، دسترسی آن محدود می باشد.»

پیچیدگی جدید در تاکتیک های روسی

اداره تحقیقات انترنیتی، امریکایی های حقیقی را به خاطر نوشتن برای وبسایت خود، به نام پیس داتا (Peace Data)، استخدام کرده است.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز، به گفته یک نویسنده مؤقت امریکایی که برای پیس داتا می نوشت، این گروه در یک آگهی شغلی آنلاین برای نویسندگان اعلانات کرد.

نویسنده گفت که وی به این آگهی شغلی، که با کارهای اخیر وی ارتباط داشت پاسخ داد، و بلافاصله پاسخ را از طریق یک ایمیل دریافت کرد که ازش خواست تا مقالات جدیدی را درباره یک موضوع موردنظر خود ارسال کند.

نویسنده در کارهای قبلی خود مکرراً در مورد اینکه آیا بایدن، نامزد حزب دیموکرات برای ریاست جمهوری ایالات متحده، شایسته رأی چپگرایان امریکایی است یا خیر، بحث می کرد.

این وبسایت خود را به عنوان «یک سازمان خبری جهانی» معرفی می کند.

سخنگوی توییتر به تاریخ ۱۱ سنبله گفت، پنج حساب مرتبط با پیس داتا را به دلیل «دستکاری زمینه که می توانیم آن را با اطمینان به بازیگران دولتی روسیه نسبت دهیم»، به حالت تعلیق درآورد.

اقدامات این هفته، یک سابقه طولانی تلاش های روسیه برای معلومات دروغین در فیسبوک را دنبال می کند.

در ماه ثور، فیسبوک تعداد زیادی از حساب های رسانه های اجتماعی مستقر در روسیه را حذف کرد که به شبکه هاییکه با استفاده از همه گیر ویروس کرونا فعالیت های نفوذی را اداره می کردند، ربط داشتند.

فیسبوک در ماه حوت گفت که این شرکت ده ها حساب مرتبط با استخبارات نظامی روسیه را حذف کرد.

در ماه میزان گذشته، این شرکت گفت که تعدادی از حساب های مرتبط با روسیه را که مالکین آن تلاش می کردند در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ایالات متحده دخالت کنند، حذف کرده است.

در ماه ثور ۱۳۹۸، فیسبوک تعدادی از صفحات، گروپ ها و حساب ها را که از روسیه سرچشمه می گرفتند در میان کمپاین ادامه نفوذ خصمانه که مناطق زیادی به شمول آسیای میانه را هدف قرار داده بود، حذف کرد.

در ماه حمل ۱۳۹۸، این شرکت بیش از ۲۶۰۰ صفحه، گروپ و حساب در روسیه را که تحت تأثیر نفوذ خصمانه سازمان یافته در فیسبوک و انستاگرام بودند، حذف کرد.

در ماه ثور ۱۳۹۷، فیسبوک از غیرفعال نمودن صدها حساب فیسبوک و انستاگرام مرتبط با اداره تبلیغاتی آی آر ای، خبر داد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

وقتیکه روسیه میتواند توسط کمپاین فسبوکی در ایالات متحده هرج و مرج را ایجاد کند، معلوم دار است که روسیه درای یک هسته بسیار مسلکی استخباراتی دارد.

پاسخ

روسیه خیلی یک استخبارات قوی دارد و روزانه اطلاعات ودیتای ایالات متحده امریکا را بدست میارد.

پاسخ

پس روس ها قدرت جهانی اند ولگام امریکا در دست روس هاست.از شکایت شما چنین استنباط میگردد اقای سلام تایمز. اگر چنین باشد انتخاب ریس جمهور آمریکا به اختیار روس هاست. مامنتظر می مانیم اگر ترمپ دوباره موفق شد این پیروزی محصول ومربوط روس ها خواهد بود.

پاسخ