رسانه

میتا شبکه‌های مستقر در چین را که اطلاعات نادرست را در سراسر جهان منتشر می‌ کردند، از کار انداخت

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

یک بازدیدکننده به تاریخ ۹ عقرب از یک هیدسیت واقعیت مجازی در غرفه میتا در اولین روز هفته فین تک سال ۲۰۲۲ میلادی در هانگ کانگ استفاده می کند. میتا اخیراً بیش از ۲۰۰ حساب کاربری چینی را که اطلاعات نادرست منتشر می کردند حذف کرد. [پیتر پارکز/ خبرگزاری فرانسه]

یک بازدیدکننده به تاریخ ۹ عقرب از یک هیدسیت واقعیت مجازی در غرفه میتا در اولین روز هفته فین تک سال ۲۰۲۲ میلادی در هانگ کانگ استفاده می کند. میتا اخیراً بیش از ۲۰۰ حساب کاربری چینی را که اطلاعات نادرست منتشر می کردند حذف کرد. [پیتر پارکز/ خبرگزاری فرانسه]

مینلو پارک، کلیفرنیا -- میتا بیش از ۲۰۰ حساب کاربری مستقر در چین را که اطلاعات نادرست را در رسانه های اجتماعی در سراسر جهان منتشر می کردند، حذف کرده است.

این شبکه‌ها از چین سرچشمه می‌گرفتند، و کاربران رسانه‌های اجتماعی را در بسیاری از مناطق، از جمله در ایالات متحده، اروپا، هندوستان، تبت، تایوان، جنوب صحرای آفریقا، جاپان، آسیای میانه و جامعه اویغور در سراسر جهان هدف قرار می دادند.

شرکت مادر فیس بک در گزارش سه ماهه تهدید متخاصم خود که چهارشنبه /۱۳ ثور/ منتشر شد، گفت، آنها متهم به نقض خط مشی میتا در مورد پالیسی هماهنگ رفتار (سی آی بی) هستند و قبل از اینکه بتوانند مخاطب ایجاد کنند، حذف شدند.

در این گزارش آمده است، «این آخرین حذف‌ها نشانگر تغییری در ماهیت فعالیت سی آی بی مستقر در چین است که با عوامل تهدید جدید، هدف‌گیری جغرافیایی جدید و تاکتیک‌های متخاصم جدید پیدا کرده‌ایم،»

گزارش گفت، «این شبکه‌های اخیر طیفی از تاکتیک‌ها را آزمایش کردند که قبلاً در عملیات‌های مستقر در چین ندیده بودیم،»

به اساس گزارش میتا، این شبکه ها بر روی پلاتفورم های متعددی از جمله فیس بک، انستاگرام، یوتیوب، توییتر، تلگرام، پی پال، ارز دیجیتال، بلاگ اسپات، ریدیت، وردپریس و فریلانسر دات کام کار می کردند.

میتا گفت که ۱۰۷ پروفایل فیس بوک و ۳۵ حساب اینستاگرام مرتبط با یک شبکه را حذف کرده است.

میتا گفت، «افراد پشت سر این شبکه عمدتاً به زبان‌های انگلیسی، روسی، اویغوری و چینی در مورد اخبار و رویدادهای جاری در مناطقی که هدف قرار گرفتند، پست می‌کردند،»

میتا افزود، «موضوعات شامل «جیوپولیتیک در آسیای میانه، تأثیر سازمان پیمان امنیت جمعی (سی اس تی او)، سازمان کشورهای ترک و تحریم‌های ضد روسیه بر آسیای میانه است.

در این تبلیغات همچنین هشدارهای در مورد تحریم بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۲ میلادی بجینگ، اعمال نادرست سیاست خارجی ایالات متحده در آفریقا و سوء استفاده از مهاجران در اروپا، به‌ویژه پناهندگان مسلمان وجود داشت.

محتوای دیگر شامل «ادعاهای شرایط زندگی راحت برای اویغورها در چین و انتقاد از سیاستمداران در تایوان» بود.

رفتار جدید

میتا افزود که ۵۰ پروفایل فیس بک و ۱۰حساب اینستاگرام مرتبط با یک شبکه دیگر مستقر در چین را حذف کرده است.

در این گزارش آمده است، «آخرین رفتارها شامل ایجاد یک شرکت رسانه ای در غرب، استخدام نویسندگان آزاد در سراسر جهان، پیشنهاد استخدام معترضان و همکاری با یک سازمان غیردولتی در آفریقا بود،»

خبرگزاری فرانسه گزارش داد در حالی که میتا برخی از حساب ها را حذف کرده بود، بسیاری از محتوای این شبکه ها آنلاین باقی می ماند.

به اساس گزارش میتا، در توییتر، حسابی به نام نیو ایوروپ ابزرویشن محتوای آتش زا را به اشتراک می گذاشت که علیه مهاجران به اروپا و فعالان همجنس باز زن، همجنس‌گرای مرد، دوجنس‌گرا و تراجنسیتی حمله می‌کرد و این کار برای بار اخیر به تاریخ ۸ ثور صورت گرفت.

در یکی از توئیت‌های این گروه از ماه اسد گذشته، آمده است که این گروه برای شرکت در تظاهراتی در مجارستان علیه میلیاردر بشردوست جورج سوروس، سرمایه‌دار که اغلب هدف تئوری‌های توطئه راست افراطی قرار می‌گیرد، افرادی «نیم وقت» را استخدام کردند.

برخی از پست‌های توییتر آن از توییت‌های ویروسی از حساب‌های راست افراطی استفاده می ‌کردند.

در میان پیام‌های متمرکز بر اروپا، محتوایی بود که سیاست بجینگ را در مورد سیاست‌هایش در منطقه سین کیانگ چین پیش می‌برد.

بجینگ طی چند سال گذشته بیش از یک میلیون اویغور و سایر ساکنان عمدتاً مسلمان و ترک زبان منطقه غرب سینکیانگ را در شبکه ای مخفی از مراکز بازداشت و زندان ها بازداشت کرده است.

اتهامات شامل حبس دسته جمعی، کار اجباری، عقیم سازی اجباری، تجاوز جنسی سیستماتیک و تخریب اماکن فرهنگی و اسلامی اویغورها می باشد.

حساب دیگری که میتا گفت که توسط این شبکه اداره می شد، بیشتر بر موضوعات تفرقه افگنانه، از جمله خشونت پلیس، جنایت و حقوق دگرباشان جنسی، در ایالات متحده متمرکز بود.‌

میتا گفت، این شبکه از طریق یک شرکت مستقر در بریتانیا به نام لندن نیو ایوروپ لمیتد اداره می شد، و سوابق شرکت و نقشه های گوگل نشان می دهد که از یک ساختمان آپارتمانی نه چندان مهم در شمال شرق لندن کار می کند.

میتا گفت، گروپ مذکور کوشش می کرد تا نویسندگان آزاد آسیای میانه را برای تولید محتویات استخدام کنند، و همچنان «سعی می ورزید تا ویدیوهای را به لسان انگلیسی را که اسکرپت آن توسط شبکه مذکور نوشته می شد، ثبت کنند،»

میتا گفت، در حالی که این شبکه اقداماتی را برای پنهان کردن منشأ و هویت افراد درگیر انجام داده است، اما پیوندهایی با یک شرکت چینی به نام فناوری شبکه شی ان تیان ویندیان ایجاد کرده است.

میتا گفت، همچنین از دوشنبه تا جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر به وقت چین، با کاهش فعالیت در وقت چاشت و فعالیت بسیار کمتر در تعطیلات اول هفته (شنبه و یکشنبه)، کار می کرد.

سوابق شرکت چینی که توسط خبرگزاری فرانسه مشاهده شده نشان می دهد که رئیس این شرکت با یک شهروند چینی که به عنوان مدیر لندن نیو اروپا با مسئولیت محدود در بریتانیا فهرست شده بود، همنام بود.

فناوری شبکه شی ان تیان ویندیان به درخواست‌های ای اف پی برای اظهار نظر پاسخ نداد.

خبرگزاری فرانسه همچنین به روز پنجشنبه از طریق آدرس ایمیلی که در حساب توییتر آن فهرست شده بود، با نیو ایروپ ابزرویشن تماس گرفت اما پاسخی دریافت نکرد.

میتا گفت، یکی دیگر از گروه‌های مستقر در چین که عمدتاً بر هندوستان و تبت تمرکز داشتند و در این گزارش نام برده شد، ۷۳۰۰۰ دالر برای تبلیغات فیسبوک هزینه کردند.

توییتر و فیس‌بوک رسماً در سرزمین اصلی چین مسدود شده‌اند و کاربران برای استفاده از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های خود نیاز به شبکه‌های خصوصی مجازی ممنوعه دارند.

تهدیدات خصمانه

میتا حدود شش سال پیش زمانی که برای اولین بار یافته های خود را در مورد عملیات نفوذ روسیه به اشتراک گذاشت، گزارش دهی تهدید عمومی خود را آغاز کرد.

روسیه مدت‌هاست که متهم به راه‌اندازی «استخدام شبکه های اجیر» در تلاش برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی در غرب است، در حالی که چین در این زمینه پیشرفته تلقی نمی‌شود.

اما میتا گفت که آخرین شبکه‌هایی که کشف کرده است نشان می‌دهد که عملیات‌های مستقر در چین در حال پیچیده‌ تر شدن هستند.

مقامات امریکایی همچنین ماه گذشته گفتند که گروهی از افسران وزارت امنیت عمومی چین را متهم کرده اند و گفته اند که آنها شبکه ای از حساب های رسانه های اجتماعی را برای انتشار پیام های طرفدار بجینگ اداره کرده اند.

تقریباً در همان زمان، مجریان قانون ایالات متحده دو مرد را به دلیل ایجاد یک «مرکز پولیس» چینی در نیویارک دستگیر کردند.

و در ماه دلو، شرکت تحقیقاتی گرافیک فاش کرد که یک شبکه مرتبط با چین را کشف کرده است که یک رسانه خبری ساختگی به نام وولف نیوز را تبلیغ می‌کرد که از مجری‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی برای پخش نکات گفتگوی طرفدار بجینگ استفاده می‌کرد.

میتا همچنین ۴۰ حساب فیس بک را که توسط یک شبکه مستقر در ایران اداره می شد را حذف کرد که عمدتاً اسرائیل و بحرین و فرانسه را نیز هدف قرار می داد.

میتا گفت، «این عملیات در چندین سرویس اینترنتی از جمله فیس‌بک، توییتر، تلگرام، یوتیوب و نهادهای هک انجام شد، جایی که مدعی شد نهادها را در کشورهای مورد نظر هک کرده است»، اما افزود که تایید کرده نمی تواند که آیا ادعاهای هک کردن واقعیت دارد یا خیر.

در این گزارش آمده است که اهداف شامل «رسانه های خبری، شرکت های لوجستیک و حمل و نقل، موسسات آموزشی، یک میدان هوایی، یک وبسایت دوستیابی و یک موسسه دولتی» است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شما مردم را شگفت زده می سازید! سوالی که (آیا این مقاله را دوست دارید؟) که پرسیده اید غیر منطقی است. چگونه باید گزارش جنایات چین را دوست داشت؟ جنایات چین و جنایتکاران چینی باید محکوم شود. لایک کردنش اشتباه است. سازمان ملل باید جنایات چین را به صورت جداگانه بشمارد. آنها را از شورای امنیت حذف کند و سپس تحریم هایی را علیه آنها اعمال کند. کشورهای جهان از خرید محصولات چینی خودداری کنند. به این ترتیب اقتصاد چین تضعیف می‌شود، اما این باید فقط برای این باشد که جلوی اقدامات نادرست چین گرفته شود، نه برای اینکه چینی ها در آن بمیرند. چون چینی ها هم انسان هستند، انسان ها مخلوق خدا هستند. خواه مسلمان باشد، مسیحی، یهودی، هندو یا بودایی، همه مخلوقات خداوند هستند. هیچ کس نباید به خود اجازه دهد که به مخلوق خدا آسیب برساند. روزی حضرت محمد (ص) فرمودند: هم ظالم و هم مظلوم را کمک کنید. اصحاب پرسیدند: یا رسول الله ما مظلوم را یاری می کنیم، درست است، اما چگونه می توانیم ظالم را یاری کنیم؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به آنان فرمود: ظالم را چنان یاری کنید که از ظلم خود دست بردارد. این کمکی به چین است که او را از ارتکاب جنایات باز داشت.

پاسخ