رسانه

چین از پلاتفورم های آنلاین برای گسترش تبلیغات خود سوء استفاده می کند

گزارش از سلام تایمز

به گفته پژوهشگران، چین از شبکه های اجتماعی برای انتشار تبلیغات و اطلاعات نادرست در سراسر جهان استفاده می کند. [پکسلز]

به گفته پژوهشگران، چین از شبکه های اجتماعی برای انتشار تبلیغات و اطلاعات نادرست در سراسر جهان استفاده می کند. [پکسلز]

پیکنگ با استفاده از یک سلسله رسانه های اجتماعی تأثیرگذار و سوء استفاده از نتایج وبسایت های جستجوگر برای تقویت و انتشار اطلاعات نادرست در مورد چین، به ویژه وضعیت اویغورها و سایر اقلیت های مسلمان در منطقه سینکیانگ کار می گیرد.

موسسه بروکینگز به تاریخ ۱۵سرطان گزارش داد که چین از پلاتفورم های آنلاین از جمله گوگل، بینگ، یوتیوب، فیس بوک و توییتر برای انتشار روایت هایی با هدف تضعیف نهادهای دموکراتیک و گسترش تبلیغات برای مخاطبان در سراسر جهان استفاده می کند.

بروکینگز با استناد به گزارشی که در ماه ثور با همکاری اتحاد مارشال فند آلمان برای تأمین دموکراسی منتشر شد، گفت، «پیکنگ از نتایج انجن های جستجوگر برای انتشار رسانه‌های مورد حمایت دولت که تبلیغات حزب کمونیست چین [ح‌ک‌چ] را تقویت می‌کنند، در مورد طیف وسیعی از موضوعات با اهمیت ژئوپلیتیک، استفاده کرده است.»

او گفت، کاربران انترنتی که برای کسب اطلاعات در مورد سینکیانگ به انجن های جستجوگر مراجعه می کنند «به طور شگفت انگیزی با مقالاتی در مورد این موضوعات که توسط رسانه های دولتی چین منتشر شده است روبرو می شوند.»

اویغورها به تاریخ ۴ حوت، ۱۳۹۹ در خارج از کنسولگری چین در شهر استانبول ترکیه تظاهرات کردند تا از عزیزان خود خبر بگیرند. [اوزان کوزی/ای اف پی]

اویغورها به تاریخ ۴ حوت، ۱۳۹۹ در خارج از کنسولگری چین در شهر استانبول ترکیه تظاهرات کردند تا از عزیزان خود خبر بگیرند. [اوزان کوزی/ای اف پی]

پیکنگ متهم است که بیش از یک میلیون اویغوریان و دیگر مردم عمدتا مسلمان و ترک زبان را در منطقه دوردست غرب به عنوان بخشی از سرکوب چندین ساله که ایالات متحده، سایر دولت ها و فعالان حقوق بشر آن را جینوساید «نسل کشی» خوانده اند، بازداشت کرده است.

پرونده های جدیدی که در ماه ثور در مورد مراکز بازداشت در سینکیانگ منتشر شد، شواهد بیشتری از نقض حقوق، از جمله روش های خشونت آمیز برای اجرای بازداشت دسته جمعی، شکنجه، تجاوز جنسی سیستماتیک، عقیم سازی اجباری و استفاده از کار اجباری ارائه می دهد.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به تاریخ ۳ جوزا گفت، شواهد نشان می دهد که سوء استفاده احتمالا در بالاترین سطوح در پیکنگ تایید شده است.

وی در اشاره با جمهوری خلق چین گفت، «تصور این که تلاش سیستماتیک برای سرکوب، بازداشت، اجرای کمپاین نسل کشی و جنایات علیه بشریت بدون حمایه و تأیید از عالی ترین سطوح پی آر سی برخوردار نباشد، بسیار سخت است.»

رژیم چین هرگونه سوء استفاده را رد می‌کند و این کمپ ها را «مراکز آموزش حرفه‌ای» توصیف می‌کند که مهارت‌های جلوگیری از جذابیت به رادیکالیزم اسلامی را آموزش می‌دهند.

بر اساس گزارش موسسه بروکینگز، قرار دادن رسانه های دولتی چین در نتایج انجن های جستجوگر نقش مهمی در تلاش پیکنگ برای شکل دادن به برداشت های خارجی از وضعیت سینکیانگ ایفا می کند.

طی چهار ماه، عقرب الی دلو سال ۱۴۰۰ بروکینگز و اتحاد برای تامین دموکراسی نتایج وبسایت های جستجوگر را برای اصطلاحات مرتبط با سینکیانگ ردیابی کردند.

دریافت ها نشان داد که، «۲۱.۵٪ از نتایج برتر در گوگل نیوز و بینگ نیوز رسانه‌های دولتی چین را نشان می‌دهند و یک چهارم نتایج برتر در یوتیوب دارای حساب‌های هستند که از سوی دولت حمایه می شود.»

به اساس گزارش، «برای جستجوهای وبسایت ها، ۶.۵٪ از نتایج برتر رسانه های دولتی را نشان داد.»

این بدان معنی است که کاربرانی که به دنبال آموزش خود در مورد وضعیت سینکیانگ هستند، احتمالاً با تبلیغات منتشر شده توسط رسانه های دولتی چین مواجه می شوند.

شبکه های اجتماعی تأثیرگذار

پیکنگ همچنین در تلاش است تا از طریق تأثیرگذاران مختلف رسانه های اجتماعی دیدگاه خارجی ها را در مورد چین شکل دهد.

در یکی از این کانال‌های یوتیوب، یک پدر و پسر بریتانیایی دو لی و اولی بارت تصویری شاد و هیجان‌انگیز از زندگی در چین را ترسیم می‌کنند، و همچنین به انتقاد از رژیم مستبد پاسخ می‌دهند و از سیاست‌هایش در قبال سینکیانگ، هانگ ‌کانگ و تایوان دفاع می‌کنند.

در یک ویدیو که بیش از ۲۷۷۰۰۰ بار مشاهده شد، لی بارت گفت عباراتی مانند «کار اجباری» و «نسل کشی» در ارتباط با سینکیانگ تلاشی برای جلب احساسات مردم است.

وی گفت، «تمام آنچه غرب امیدوار است انجام دهد این است که منطقه سینکیانگ را بی‌ثبات کند تا از ظهور و تعالی چین جلوگیری کند.»

یکی دیگر از شخصیت های یوتیوب، سایروس جانسن، که شهروندی دوگانه آمریکایی-آلمانی دارد و در چین به سر می برد، مطالب مشابهی را منتشر می کند.

او در یکی از ویدئوهایی که بیش از ۴۴۰۰۰۰ بار دیده شده است، گفت،‌ «هیچکس در غرب نمی تواند تصور کند که چین تا این حد موفق باشد. و این دلیل بزرگی است که رسانه های غربی همیشه به چین حمله می کنند.»

باری وی متصدی کانال دی بیست چاینا انفو در یوتیوب گفت، «آنها می گویند یک نسل کشی. یک نسل کشی. هیچ ثبوتی برای نسل کشی وجود ندارد. هیچ ثبوتی برای ظلم وجود ندارد. همه اینها بارها رد شده است.»

ویدئوهایی که مردان قفقازی را در حال صحبت به زبان انگلیسی نشان می‌دهند، تلاش می‌کنند به داستان‌هایی که تا و بالا میشود، اعتبار دهند.

نیویارک تایمز به تاریخ ۲۲ قوس گزارش داد، «اما در طرف دیگر کمره، اغلب دستگاه‌های بزرگی از سازمان‌دهندگان دولتی، رسانه‌های خبری تحت کنترل دولت و سایر تقویت‌کننده‌های رسمی ایستاده‌اند - همه بخشی از تلاش‌های گسترده دولت چین است تا پیام های پیکنگ را در سراسر جهان پخش کند.»

یوتیو‌بران می‌گویند آنها خود تصمیم می‌گیرند که چه چیزی در ویدیوها باشد و هدف آنها مقابله با برداشت‌های منفی فزاینده غرب از چین است.

اما حتی اگر آنها خود را ابزار تبلیغاتی نمی بینند، کادر دیپلمات های «گرگ جنگجو» پیکنگ از آنها در این راه استفاده می کنند. دیپلمات‌های چینی، کارکنان سفارتها و سایر مقامات این ویدئوها را در کنفرانس‌های خبری نشان داده‌اند و آن‌ها را در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود تقویت کرده‌اند.

نیویارک تایمز گزارش داد که مقامات چینی از یوتیوب و توییتر که هر دو در داخل چین مسدود شده اند بحیث بلندگوها برای نشر اطلاعات کنترل نشده برای جهان گسترده تر استفاده می کنند.

اریک لیو، مدیر سابق محتوای رسانه‌های اجتماعی چین، می ‌گوید، «چین سوء استفاده‌کننده جدیدی است که وارد رسانه‌های اجتماعی جهانی شده است. هدف آن پیروزی نیست، بلکه ایجاد هرج و مرج و سوء ظن است تا حقیقت و واقعیت ها را پنهان کند.»

تلاشها برای جلوگیری تبلیغات

انستیتیوت سیاست استراتژیک استرالیا (ای اس پی آی) به تاریخ ۱۹ قوس گفت که استفاده حزب کمونست چین از تاثیرگزاران خارجی یک چالش رو به رشد برای پلاتفرم های رسانه های اجتماعی جهانی و تلاش های آنها برای شناسایی و برچسب گذاری حساب های وابسته به دولت است.

ای اس پی آی گفت، محتوای مربوط به سینکیانگ که توسط تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی خارجی ایجاد شده است «به عنوان بخشی از یک فشار تبلیغاتی گسترده تر و جهانی توسط دولت چین برای مقابله با گزارش های انتقادی در مورد نقض حقوق بشر در منطقه، اغلب از طریق تقویت در شبکه های پلاتفورم های رسانه ای اجتماعی مستقر در ایالات متحده استفاده می شود.»

وی گفت، «بین ماه های جدی ۱۳۹۸ و اسد ۱۴۰۰ هجری شمسی، ۱۵۶ حساب کاربری تحت کنترل دولت چین در پلاتفورم های رسانه های اجتماعی مستقر در ایالات متحده حد اقل ۵۴۶ پست فیس بوک، پست توییتر و مقاله به اشتراک گذاشته شده است. همچنان، از طریق وب سایت های سی جی تی ان، گلوبل تایمز، سینهوا یا چاینا دیلی مقاله های را منتشر کرده که محتوای رسانه های اجتماعی مرتبط به ۱۳حساب تأثیرگذار در مورد سینکیانگ را تقویت کرده است.»

وی افزود، «ویدئوهایی که دارای تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی خارجی هستند، اغلب محتوای ترجیحی هستند که نهادهای دولتی چین آنرا به صورت آنلاین دوباره بسته بندی و تقویت می کنند.»

این نظر که تبلیغات ایجاد شده توسط خارجی ها می تواند به ویژه قوی باشد، استراتژی دیرینه رژیم چین است.

ژو لینگ، مدیر مسؤل وقت روزنامه چاینا دیلی، در یک سخنرانی در سال ۱۳۹۵ گفت، «ما همیشه برای صحبت کردن به دیگران اهمیت زیادی داده‌ایم و از دوستان بین‌المللی برای انجام تبلیغات خارجی استفاده کرده‌ایم.»

به گفته او، تبلیغات چین برای مؤثرترین کار باید «آنچه را که می‌خواهیم بگوییم» را با آنچه مخاطبان خارجی «می‌خواهند بشنوند» مخلوط کند.

شرکت های رسانه های اجتماعی شروع به اقدام علیه تلاش های پکینگ در این جبهه کرده اند.

گروه تحلیل تهدیدات گوگل (تی ای جی) از حذف ده ها هزار کانال یوتیوب که تبلیغات چینی را پخش می کردند، گزارش داد.

به عنوان بخشی از تحقیقات مداوم خود در مورد عملیات نفوذ هماهنگ مرتبط با چین، این شرکت در ماه جدی ۴۳۶۱ کانال یوتیوب، در دلو ۶۱۰۳ کانال یوتیوب و در ماه حوت ۷۳۰۴ کانال یوتیوب را بست.

در ماه های حمل و ثور، گوگل در مجموع ۵۶۱۶ کانال یوتیوب را که اطلاعات نادرست را در مورد موضوعات مختلف منتشر می کردند، از بین برد.

در ماه قوس گذشته، توییتر تقریباً ۳۵۰۰ حساب کاربری را که تبلیغات طرفدار دولت را منتشر می‌کردند، مسدود کرد، که اکثر آنها بخشی از شبکه‌ای بودند که روایت‌های چینی مربوط به سرکوب مسلمانان در سینکیانگ را تقویت می ‌کرد.

تقریباً در همان زمان، فیس بوک بیش از ۵۰۰ حساب کاربری را پس از تقویت پست های یک ساینسدان جعلی که توسط رسانه های دولتی چین نقل قول شده بود، حذف کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چین با وجود تمامی تبلیغات و پروپاگندها نتوانسته است تا چهرۀ اصلی اش را از جامعۀ جهانی پنهان سازد. با گذشت زمان چین چهرۀ واقعی و شیطانی اش را نشان می دهد. مردم بواسطۀ این تبلیغات فریب نمی خورند. وضعیت وخیم کنونی سریلانکا به همه ثابت ساخت که دوستی با چین چه معنی دارد و نشان داد که چین چیزی دیگری نیست به جز از یک دزد ثروت و دارایی سایر کشورها. به باور من پاکستان نیز به زودی به سرنوشت سریلانکا دچار خواهد شد و قیمت بزرگی را در مقابل دوستی با چین پرداخت خواهد کرد. از سوی دیگر، حاکمان جدید افغانستان نیز تلاش می کنند تا با چین روابط خوب داشته باشند و شرکت های چینایی نیز علاقمند سرمایه گذاری در افغانستان هستند. اما تقاضای من از حاکمان جدید این است که به خاطر خدا از چین و چینایی ها دور باشید. این مردم هرگز قابلیت اعتماد و دوستی را ندارند.

پاسخ

آنگونه که در مورد بزرگی چین تصور می شود، این کشور برعکس در این دنیای بزرگ مردم خود را در یک قوطی و جعبۀ کوچک حبس کرده است. یکی از دوستان من که در دوره ماستری در رشتۀ زراعت در چین تحصیل می کرد گفت، «آنها اجازۀ استفاده از فیسبوک، یوتیوب و غیره را نداشتند، حکومت آنها را ممنوع کرده است.» من شنیده ام که عین محدودیت ها در دوران اتحاد جماهیر شوروی در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی و به طور مشابه در مناطق تحت کنترول آنها اعمال می شد. آنها نیز مردم را فقط برای شنیدن رسانه ها و نشریات خود مصروف می کردند. اما حالا در قرن ۲۱ دنیا به برکت همین رسانه های اجتماعی به یک دهکده تبدیل شده است. برای چین این مایۀ ننگ است که با وجود داشتن توانایی، صنعتی، اقتصادی و قدرت نظامی، به جای ایجاد سهولت برای مردم خود، باعث ایجاد مشکل به آنها می شود.

پاسخ

سوشل میدیا در حال حاضر بزرګترین رول را در بخش بسیج افکار عامه دارد بنا هر کشوری می خواهد تا بواسطهٔ آن از افکار و نظریات مردم آګاه شود و آنها را به نفع خود بچرخاند. اما اصل مسله این است که چین با کدام حق از این پلتفرم ها استفاده می کند در حالیکه ګوګل، فیسبوک، یوتیوب و سایر پلتفرم های دنیای آزاد در خاک چین مسدود بوده و مردم این کشور اجازه ندارند که از آن استفاده می کند. این واقعا غیر منصفانه و غیر قابل قبول است. چین اګر واقعا بر آزادی بیان باور دارد و نیت اش برای دنیا خوب باشد باید در خاک خودش هم به سایر پلتفرم ها اجازه بدهد که فعالیت کند. اینطور نمی شود که در خارج از چین اګر چین بخواهد از هر پلتفرم استفاده کرده می تواند تا افکار مردم آن کشور ها را به نفع خود تغیر دهد اما در داخل چین هیچ کس این حق را نداشته باشد. دنیا باید در مقابل این تکبر و زیاده خواهی چین یک دست شود.

پاسخ

پلاتفورم های آنلاین به یکی از درد سرهای مهم بشر تبدیل شده است. کشورهای مختلف جهت بدست آوردن اهداف شان از این پلت فورم ها استفاده می کنند و مردم هم با وجودیکه می دانند که همه چیز شان توسط این دولت ها نظارت می شوند باز هم از روی اعتیاد مجبور به استفاده از آن هستند. این کپیتالیست های لعنتی انسان را به تمام معنی غلام خود ساخته اند و هر گونه که بخواهند می توانند که نظریات و کارهای وی را کنترول نمایند. اما این تنها دولت ها نیستند بلکه اشخاص استفاده جو هم از این پلت فورم ها سوءاستفاده می کنند. من از خوانندگان که این نظر مرا در سلام تایمز مشاهده می خواهم که در هنگام استفاده از این پلتفورم ها همیشه متوجه باشند و نگذارند که راز ها و مسایل شخصی شان به این پلتفارم ها درز بکند در غیر آن فردا پشیمان خواهند بود چی استفاده جویان این پلت فورم ها هیچگونه رحم ندارند و راز های آنها را افشا خواهند کرد.

پاسخ