حقوق بشر

بازدید از سازمان ملل متحد: فهرست فاش شده، سرکوب مسلمانان سین کیانگ توسط چین را در کانون توجه قرار می دهد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

نورسیمن گل عبدالرشید، فعال حقوق اویغور، در طی مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه در استانبول بتاریخ ۲۱ حوت عکس می گیرد. عبدالرشید که در سال ۱۳۹۲ چین را برای تحصیل در ترکیه ترک کرده بود، در سال ۱۳۹۷ ارتباط خود را با والدین و برادرانش از دست داد و از آن به بعد همیشه برای یافتن محل اختفای اعضای خانواده خود در تلاش بوده است. یاسین آکگول/ خبرگزاری فرانسه]

نورسیمن گل عبدالرشید، فعال حقوق اویغور، در طی مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه در استانبول بتاریخ ۲۱ حوت عکس می گیرد. عبدالرشید که در سال ۱۳۹۲ چین را برای تحصیل در ترکیه ترک کرده بود، در سال ۱۳۹۷ ارتباط خود را با والدین و برادرانش از دست داد و از آن به بعد همیشه برای یافتن محل اختفای اعضای خانواده خود در تلاش بوده است. یاسین آکگول/ خبرگزاری فرانسه]

بیجینگ -- سرکوب اقلیت های مسلمان در منطقه سین کیانگ توسط چین دوباره در کانون توجه قرار گرفت زیرا شواهد افشا شده به محل نگهداری هزاران اویغور به ناحق بازداشت شده اشاره می کند.

اخبار مربوط به فهرست فاش شده یک هفته قبل از اعلام سفر شش روزه میشل بچلیت کمیشنر عالی حقوق بشر ملل متحد به چین با توقف در ارومچی و کاشغر در سین کیانگ و همچنین در گوانگژو در جنوب چین منتشر شد.

این سفر که از روز دوشنبه (۲ جوزا) آغاز شد، اولین سفر مقام ارشد حقوق بشر سازمان ملل در دو دهه اخیر است و در حالی برگزار می شود که بیجینگ متهم به تخطی های گسترده در حق مسلمانان در سینکیانگ شده است.

مقامات سازمان ملل از سال ۱۳۹۷ در مذاکرات با دولت چین در تلاش برای تضمین «دسترسی بدون محدودیت و معنی دار» به سین کیانگ بودند.

اویغورها تصاویری از بستگان خود را که در چین بازداشت شده اند در یک کنفرانس مطبوعاتی بتاریخ ۲۰ ثور در استانبول ارائه می دهند. [اوزان کوزه/ای اف پی]

اویغورها تصاویری از بستگان خود را که در چین بازداشت شده اند در یک کنفرانس مطبوعاتی بتاریخ ۲۰ ثور در استانبول ارائه می دهند. [اوزان کوزه/ای اف پی]

میشل بچلیت، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، که بتاریخ ۱۳ ثور در روز جهانی آزادی مطبوعات در ژنو اینجا در صفحهء تلویزیون دیده می شود، این هفته در چین است تا ولایت سین کیانگ را از نزدیک ببیند. [فابریس کافرینی/ ای اف پی]

میشل بچلیت، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، که بتاریخ ۱۳ ثور در روز جهانی آزادی مطبوعات در ژنو اینجا در صفحهء تلویزیون دیده می شود، این هفته در چین است تا ولایت سین کیانگ را از نزدیک ببیند. [فابریس کافرینی/ ای اف پی]

محققان تخمین می‌زنند که بیش از یک میلیون اویغور و سایر مسلمانان ترک از جمله قزاق‌ها و قرقیزها، در شبکه‌ای از بازداشتگاه‌ها و زندان‌های مخفی در سین‌کیانگ تحت سرکوب‌های امنیتی چندین ساله به سر می برند که گروه‌های حقوق بشر، ایالات متحده وکشورهای دیگر آنرا نسل کشی «جینوساید» نامیده اند.

بیجینگ به شدت ادعاهای نسل کشی را رد کرده و آنها را «دروغ قرن» می خواند و استدلال می کند که سیاست هایش با افراط گرایی مقابله کرده و معیشت مردم را بهبود بخشیده است.

با این حال، اطلاعات مربوط به سرکوب در سین کیانگ، و کسانی که در دام آن گرفتار شده‌اند، از نزدیک توسط حزب کمونیست چین (سی سی پی) محافظت می‌شود.

این امر باعث شده است که مردم نتوانند با بازداشت شدگان تماس یا از پولیس پاسخ بگیرند و تنها سلسلهء از اعلامیه های محکمهء سین کیانگ در دسترس عموم قرار گرفته است.

خانواده ها متلاشی شدند

نورسیمن گل عبدالرشید که اکنون در ترکیه زندگی می کند، پنج سال پیش ارتباط خود را با خانواده اش از دست داد.

تا سال ۱۳۹۹ طول کشید تا سفارت چین در انقره تأیید کند که برادر کوچکترش میمیتیلی وهمچنین والدینش به دلیل جرایم مرتبط با تروریزم زندانی شده اند.

اما فهرست مشکوک پولیس که به فعالان اویغور در خارج از چین درز کرده است، میمیتیلی را در زندانی در خارج از آکسو، در حدود ۶۰۰ کیلومتری خانه آنها نشان داده است.

اسناد نشان می دهد که او به ۱۵ سال و ۱۱ ماه زندان محکوم شده است -- زمانی که سفارت بیجینگ در انقره نیز تایید کرده است.

عبدالرشید، ۳۳ ساله، از استانبول، جایی که از سال ۱۳۹۴ در آن زندگی می کند، به خبرگزاری فرانسه گفت، «این خیلی بهتر از آن است که چیزی در مورد موقعیت او ندانیم. یک خوشحالی کوچکی وجود دارد.»

او گفت، «من گاهی اوقات هوای آنجا را بررسی می کنم تا ببینم سرد است یا گرم.»

بانک اطلاعات یا داتابیس ای که قبلا گزارش نشده بود، و توسط ای اف پی دیده شده است، فهرستی از بیش از ۱۰۰۰۰ اویغور زندانی از منطقه کوناشهر در جنوب غربی سین کیانگ، از جمله بیش از ۱۰۰ نفر از روستای نورسیمون گل عبدالرشید، را نشان می دهد.

موقعیت والدین او و همچنین موقعیت یک برادر بزرگترش که گمان می رود او نیز بازداشت شده باشد، همچنان معلوم نیست.

نورسیمون گل نام هفت روستایی دیگر را در لیست بازداشت شدگان شناسایی کرد -- همه صاحبان مشاغل کوچک یا کارگران مزرعه که به گفته او ارتباطی با تروریسم ندارند.

او گفت، «وقتی این فهرست را جستجو می‌کنم، احساس می‌کنم نمی‌توانم نفس بکشم.»

جمع آوری خودسرانه

فهرست فاش شده جزئیات نام، تاریخ تولد، قومیت، شماره شناسنامه، اتهام، آدرس، مدت محکومیت و زندان هر زندانی را ارائه می کند.

برای برخی از اویغورهایی که در خارج از چین زندگی می‌کنند و اقوام و آشنایان بازداشت‌شده را در فهرست شناسایی کرده‌اند، این اولین اطلاعاتی بود که در سال‌های گذشته در مورد بستگان خود ‌توانستند به آنها دسترسی پیدا کنند.

بانک اطلاعات یا داتابیس نشان می دهد که صدها نفر از هر منطقه و روستا بازداشت شدند که بسیاری آنها از عین خانواده بودند.

دیوید توبین، استاد مطالعات شرق آسیا در پوهنتون شیفیلد در بریتانیا، گفت، «این به وضاحت نشان می دهد که هدف آن مقابله با تروریزم نیست.»

وی گفت، «آنها به هر خانه می‌رود و تعدادی از مردم را می ‌برد. این واقعاً نشان می ‌دهد که آنها خودسرانه یک جامعه را هدف قرار می ‌دهند و آن را در یک منطقه پراگنده می‌کنند.»

افراد به اتهامات گسترده ای از جمله «جمع آوری گروهی برای برهم زدن نظم اجتماعی»، «ترویج افراط گرایی» و «رو آوردن به جنگ و ایجاد مشکل» زندانی شدند.

ارقام دولتی نشان می دهد که تعداد افرادی که توسط محاکم سین کیانگ محکوم شده اند از حدود ۲۱۰۰۰ نفر در سال ۱۳۹۳ به بیش از ۱۳۳۰۰۰ نفر در سال ۱۳۹۷ افزایش یافته است.

بسیاری از اویغورهای دیگر، که هرگز متهم به هیچ جنایتی نبودند، به آنچه که فعالان «اردوگاه‌های بازآموزی» می‌نامند و در سراسر سین‌کیانگ ساخته شده‌اند، فرستاده شدند.

در این اردوگاه‌ها، که بیجینگ آن‌ها را «مراکز آموزش حرفه‌ای» می‌نامد، دولت‌های خارجی و گروه‌های حقوق بشر شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می دهد کار اجباری، تلقین‌های سیاسی، شکنجه، تجاوز جنسی سیستماتیک و عقیم‌سازی اجباری صورت گرفته است.

یک نفر از هر خانه

از آنجایی که کمپین ایدیولوژیک «سخت» بیجینگ علیه افراط گرایی اسلامی در سال ۱۳۹۶ افزایش یافت،تناسب مجازات های زندان بیش از پنج سال نسبت به سال قبل تقریباً سه برابر زیاد شد.

اکثر آنها در محاکمه های غیرعلنی محاکمه شدند.

عبدالولی ایوپ، فعال اویغور مستقر در ناروی، گفت که او حدود ۳۰ بستگان و همسایگان را در لیست فاش شده شناسایی کرده است.

ایوپ به خبرگزاری فرانسه گفت، «در اوغوساق، روستای زادگاه پدرم، و اوپال، روستای زادگاه مادرم، می توانید ببینید که در هر خانه یک نفر بازداشت شده است،» و افزود که آنها بیشتر تاجران و کشاورزان بی سواد بودند.

او گفت، «پسر کاکای من فقط یک کشاورز بود. اگر از او بپرسید 'تروریزم' چیست، او حتی نمی تواند این کلمه را بخواند، حتی کمتر آن را درک کند.»

دومین بانک اطلاعاتی مشکوک پولیس که توسط خبرگزاری فرانسه مشاهده شده است، ۱۸۰۰۰ اویغور دیگر را شناسایی می کند که عمدتاً از مناطق کاشغر و آکسو هستند که بین سال های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۴ بازداشت شده اند.

اکثریت آنها به جرایم مبهم مرتبط با تروریزم متهم شدند.

صدها نفر به شورش های ارومچی در سال ۱۳۸۸ مرتبط بودند که در آن تقریباً ۲۰۰ نفر کشته شدند. بیش از ۹۰۰ نفر به ساخت مواد منفجره متهم شدند.

تقریباً ۳۰۰ مورد به تماشا یا داشتن ویدیوهای «غیرقانونی» اشاره می کنند.

یکی از اویغورهای مقیم اروپا که می‌خواهد نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت که او شش دوست را در فهرست دوم شناسایی کرده است، که یکی از آنها در زمان بازداشت ۱۶ ساله بوده است.

او گفت، «من از دیدن افراد زیادی که می‌شناختم بسیار متاثر شدم.»

هماهنگ و پایدار

بیجینگ رفتار خود با اویغورها را به عنوان پاسخی مشروع به افراط گرایی توصیف می کند و می گوید که میلیاردها دلار برای نوسازی اقتصادی منطقه فقیر هزینه کرده است.

وزارت خارجه چین در پاسخ به سؤالات خبرگزاری فرانسه در رابطه به فهرست فاش شده نوشت، «ما قبلاً دروغ های ساختگی برخی سازمان ها و افراد در مورد سین کیانگ را رد کرده ایم،»

وزارت نوشته است، «جامعه سین کیانگ هماهنگ و باثبات است و همه اقلیت های قومی کاملاً از حقوق مختلف برخوردار هستند.»

در واقع، بیجینگ به سرعت در سیاست پنج ساله «چینی سازی» خود به پیش می رود.

به عنوان بخشی از این برنامه ۱۳۹۷ - ۱۴۰۱ برای «چینی‌تر کردن» مسلمانان، مقامات حزب کمونست چین گنبدهای مساجد، مناره‌ها و دیگر نمادهای معماری اسلامی را برمی‌دارند و مساجد را از پخش اذان روی بلندگوها منع می‌کنند.

این طرح به طور فعال در سراسر چین و نه فقط در منطقه سین کیانگ که اکثریت باشندگان آن مسلمان هستند، تطبیق می شود.

در ماه رمضان گذشته، مقامات چین محدودیت هایی را برای تعداد مسلمانانی که مجاز به برگزاری این ماه مقدس هستند، تعیین کردند.

بر اساس دستورالعمل بیجینگ، تنها افراد مسن و بزرگسالی که هیچ فرزندی در سن مکتب ندارند، اجازه روزه گرفتن دارند تا به این ترتیب جلو تأثیرات منفی مذهب بر ذهن کودکان گرفته شود.

مقامات منطقه سین کیانگ مدت‌هاست که مسلمانان را از برگزاری کامل ماه رمضان، از جمله با ممنوعیت روزه گرفتن دانش‌آموزان، معلمان و کارمندان دولتی، منع کرده‌اند.

مدیران محلی و پولیس به رادیو آسیای آزاد گفتند که امسال، برخی از کمیته های محله یادداشت هایی دریافت کردند مبنی بر اینکه تنها ۱۰ الی ۵۰ مسلمان اجازه روزه گرفتن در ماه رمضان دارند، که اکثر روزه گیرنده گان آنرا به تاریخ ۱۲حمل آغاز کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جالب اینست که طالبان در حالی که خود را مسلمان و مدافع اسلام و مسلمان می نامند، نزدیک ترین و دوستانه ترین روابط را با چین بوجود آورده اند. شرکت ها و تجاران چینایی که به احتمال زیاد بسیار شان کارمندان سازمان های استخباراتی چین هستند، در افغانستان به صورت ازادانه گشت و گذار می کنند و هیچکس هم مانع آنها نه می شود و هر قومندان و مقام طالبان تلاش می کنند تا با آنها رابطه برقرار نمایند. طالبان اویغوری های مقیم افغانستان را به دستور چین مورد ازار، اذیت و شکنجه قرار داده و با گذشت هر روز ساحه زندگی را بر انها محدود می سازند. طالبان از شکنجه و بدرفتاری چین با اویغوری ها به خوبی خبر دارند و می دانند که ظلمی که چین بر مسلمان ها می کند در هیچ جای دنیا وجود ندارد. من یک شکایت و یا حتی یک کلمه ساده را از امارت طالبان که در واقعیت یک رژیم دست نشانده پاکستان است و به دستور پاکستان میخواهد با چین روابط دوستانه داشته باشد، نه شنیده ام. پاکستان می خواهد که به کمک چین و زیر نام آنها معادن و ثروت ملی افغانستان را غارت کند.

پاسخ

قرآن شریف می فرماید، خداوند (ج) که انسان را خلق کرده است، به فرشته ها گفت که او می خواهد یک خلیفه خود را به زمین بفرستد. فرشته ها به او گفتند، «ای خدیا! ایا می خواهی کسی را به زمین بفرستی که او فساد می کند و خون می ریزد در حالیکه ما به بهترین وجه تسبیح تورا می کنیم؟» خداوند (ج) به آنها گفت، شما چیزی را که من می دانم نمی دانید. شما گزارش های زیادی را در مورد ظلم چینایی ها بر مسلمانان، ظلم ایرانی ها بر افغانها و ظلم روسها بر اوکراینی ها نشر می کند. ما به خاطر نشر این معلومات از شما سپاسگذار هستیم. اما تا اکنون به فکر کارهای که ایالات متحده در افغانستان انجام داده است افتاده اید؟ پاکستان در افغانستان چی کرده است؟ شما خودتان در عراق، سوریه و لیبیا چی کرده اید؟ یک ضرب المثل است که می گوید، وقتی یک انگشت تان را به سوی کسی می گیرید، چهار انگشت دیگر تان به سمت خودتان گرفته می شوند. خون مسلمان، عیسوی، یهودی، هندو، بودایی، افغان، امریکایی، روسی و یا چینایی یک رنگ است. پیشنهاد من به ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه، ایران، هند و سایر کشورهای ثروتمند این است که از بازی ها استخباراتی دست کشیده و خداو رسول اش را شاهد و ناظر بدانند. به جای تلاش جهت نابودی انسانها، آنها باید برای رفاه و آسودگی تمام بشریت کار کنند. آنها باید سر از امروز تولید هرگونه سلاح را ممنوع نمایند، مانند ملل متحد یک سازمان قوی را ایجاد کنند، تمام درگیری های جهانی را یک به یک شناسایی نموده و پلان های عمل سه ماهه، شش ماهه، یک ساله، سه ساله و پنج ساله را تنطیم کنند، و منازعات بر سر اراضی را حل نموده و از وقوع جنگ ها جلوگیری کنند. به این وسیله نسل های آینده محفوظ خواهند شد و خداوند (ج) از خلقت ما خشنود و مفتخر خواهد بود.

پاسخ

چین درحالی سرکوب ایغورهای ایالت سینک کیانگ را حق مشروع خود در راستای مبارزه با تروریزم می خواند که خودش یکی از کشورهای حامی تروریزم و دولت های نامشروع است. چین یکی از حامیان مهم طالبان است که به شیوه های گوناگون کوشش می کند تا رژیم طالبان در افغانستان تقویت شود و چین بتواند منابع طبیعی افغانستان را تاراج کند. چین همچنان یکی از دوستان ستراتیژیک رژیم ایران است. رژیمی که از تروریست ها در سراسر جهان حمایت نموده و باعث ایجاد بی ثباتی در جهان گردیده است. رژیم ایران همچنین قاتل مردم خود است و آنها را مانند طالبان از هرگونه حقوق انسانی شان محروم کرده اند. این نشان می دهد درحالیکه چین ایغورهای مسلمان را متهم به انجام اعمال تروریستی می کند چین خودش با حمایت از دولت های تروریستی و همچنان انجام اعمال وحشیانه و غیر انسانی با این مسلمانان بی گناه خودش مرتکب اعمال تروریستی گردیده و من مطمین هستم که اگر تحقیقات مستقل بین المللی انجام یابد این اعمال وحشیانه بیشتر از آنچه است که مردم جهان تا اکنون از آن خبر هستند و طبعا جنایت علیه بشریت شمرده خواهند شد.

پاسخ