حقوق بشر

رئیس حقوق بشر ملل متحد تعهد کرد که تمرکز خود را بر تخلفات در سینکیانگ حفظ خواهد کرد

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

ولکر ترک، کمیشنرعالی حقوق بشر ملل متحد به تاریخ ۱۸ قوس در یک کنفرانس خبری در ژنیو، سوئیس، صحبت می کند. [فابریس کوفرینی/ خبرگزاری فرانسه]

ولکر ترک، کمیشنرعالی حقوق بشر ملل متحد به تاریخ ۱۸ قوس در یک کنفرانس خبری در ژنیو، سوئیس، صحبت می کند. [فابریس کوفرینی/ خبرگزاری فرانسه]

رئیس جدید حقوق بشر سازمان ملل به روز جمعه (۱۸ قوس) گفت که یافته های غم انگيز سلف خود در مورد نقض جدی حقوق و جنایات احتمالی علیه بشریت در منطقه سین کیانگ چین را پیگیری خواهد کرد.

ولکر ترک، که در ماه میزان به عنوان کمیشنرعالی حقوق بشر سازمان ملل آغاز به کار کرد، گفت گزارشی که میشل بچلیت، کمیشنر مستعفی به تاریخ ۹ سنبله منتشر کرد، «بسیار مهم» بود.

او در یک کنفرانس خبری در ژنیو، سوئیس گفت، «این نگرانی‌های بسیار جدی حقوق بشر را برجسته کرده است، و تمرکز من بر پیگیری توصیه‌های مندرج در گزارش است.»

بچلیت گزارش خود را که از دیر زمان انتظار آن می شد، دقایقی قبل از پایان دوره ریاست خود منتشر کرد. او در این راستا با فشار قابل توجهی از سوی بجینگ برای رد این سند و از سوی کشورهای غربی و گروه های حقوق بشر برای انتشار آن مواجه شده بود.‌

این گزارش مجموعه‌ای از موارد نقض حقوق اویغورها و دیگر اقلیت‌های مسلمان در سین‌کیانگ را شرح می‌دهد و از جهان می‌خواهد تا «توجه فوری» به وضعیت حقوق بشر در منطقه دوردست غربی داشته باشد.

این گزارش بر ادعاهای «معتبر» در مورد شکنجه گسترده، بازداشت خودسرانه و نقض حقوق دینی و باروری تاکید کرد.

و این امر مهر تائید سازمان ملل متحد را بر ادعاهای طولانی مدت از سوی مبارزان و دیگران زد که بجینگ را به بازداشت بیش از یک میلیون اویغور و سایر مسلمانان و عقیم کردن اجباری زنان متهم می کند.

چین که اصرار دارد مراکز آموزش حرفه‌ای را در منطقه برای مقابله با افراط‌گرایی راه‌اندازی می‌کند، یک حمله همه جانبه را برای متقاعد کردن کشورها به رد این گزارش آغاز کرد.

آنها در ماه میزان تلاش بی‌سابقه‌ای را برای قرار دادن این گزارش در اجندای شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بحث خنثی کرد.

ترک روز جمعه در پاسخ به این سوال که چگونه در این مورد پیش خواهد رفت، تاکید کرد که «ما و من شخصاً به تعامل با مقامات ادامه خواهیم داد.»

او گفت، «من بسیار مصمم به انجام این کار هستم.»

امید برای تغییرات دایمی دیده می شود.

همین ماه گذشته، محققان امنیت سایبری گفتند که شواهدی از جاسوس‌افزارهای چینی در برنامه‌های اویغور زبان پیدا کرده‌اند که می‌توانند موقعیت را ردیابی کنند و معلومات اویغورهای ساکن در چین و خارج از کشور را جمع‌آوری کنند.

در این گزارش آمده است که این نرم افزار جاسوسی به هکرها امکان جمع آوری معلومات حساس از جمله موقعیت مکانی کاربر، مخاطبین، گزارش تماس ها، پیام های متنی و فایل ها را می دهد و همچنین می تواند عکس بگیرد و تماس ها را ثبت کند.

محققان می‌گویند این اپلیکیشن‌ها می‌توانند برای شناسایی شواهدی از افراط‌گرایی مذهبی یا جدایی‌طلبی مورد استفاده قرار گیرند، که اویغورها به خاطر آن‌ها، برخی برای دهه‌ها، زندانی شده‌اند.

برای سال‌ها، چین درگیر نظارت انبوه بر اویغورها در سینکیانگ بوده و یک پلاتفورم نظارتی در سطح ولایت ایجاد کرده است که معلومات شخصی اویغورها را از تلفونهایشان می گیرند و حرکات آنها را از طریق تشخیص چهره ردیابی می‌کند.

این هفته، اشخاص اکادمیک و محققان همچنین پس از یک تحقیق شش ماهه، «پیوندهای گسترده و در حال گسترش» بین صنعت موتر و نقض حقوق اویغورها در سین کیانگ را فاش کردند.

این تیم پس از تجزیه و تحلیل اسناد در دسترس عموم ادعا کرد که، دولت چین عمدا استخراج معدن و پروسیس مواد خام و تولید پرزه های موتر را به سینکیانگ منتقل کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این بدان معناست که چین کشوری بی رحم است که به ارزش های انسانی اهمیت نمی دهد. در افغانستان در مکاتب می گویند که در کنار تعلیم باید تربیه هم تدریس شود و اگر تربیه نباشد، تعلیم ناقص است. وقتی به توسعه اقتصادی گسترده چین نگاه می کنم و سپس به ظلم و ستم بر مسلمانان و سایر گروه های اقلیت نگاه می کنم، به نظرم می رسد که چینی ها تعلیم کرده اند، اما آنها تربیه یاد نگرفته اند که چگونه به خوبی رفتار کنند. اگرچه افغان ها مشکلات و جنبه های منفی زیادی دارند، اما این گزارشها نشان می دهد که چینی ها بسیار بی ادب و بی فرهنگ هستند. در یکی از ویدیوها، فردی را دیدم که در دروازه ای پنهان شده بود. سگ ها از آن طرف می آمدند. فکر کنم در جایی مثل اتاق ایستاده بود. برخی دیگر سگ ها را مجبور می کردند که وارد اتاق شوند. وقتی سگ ها وارد می شدند، این مرد ظالم یک کوتک به سرش می زد. چنان کوتک می زد که سگ درجا می افتاد و فورا می مرد :( اگرچه گوشت سگ در اسلام حرام است اما سگ ها انسان ها را از همه بیشتر دوست دارند. سگ ها و اسب ها دوستان خوب انسان هستند. دلفین ها هم انسان ها را دوست دارند. اما چینی ها آدم های باهوشی نیستند. سگ ها را می کشند و گوشتشان را می خورند.

پاسخ

ریس حقوق بشر باید در حصه مهاجرین افغان مقیم پاکستان که در شهر کراچی زندانی هستند سه ماه میشود که 600 مرد وزنان و اطفال مردم افغانستان در زندانهای کشور پاکستان غیر قانونی زندانی است اطفال شیر خور هم همراه مادرشان در زاندن شهر کراچی به سر می برند . هیچ یکی از نهادهای سازمان ملل متحد یا حقوق بشر راپور را نشر نکد که پاکستان خلاف قوانین حقوقی بشر رفتار می کند . دفتر حقوق بشر مقیم پاکستان هم از این مهاجرین افغان که در زاندن های شهر کراچی پاکستان بی سرنوشت زندگی خود را میگذارند و هیچگاه بر خلاف پاکستان راپور های خود را نشر نمی کند که پاکستان بر خلاف قوانین حقوق بشر رفتار می کند . ما مردم افغانستان از دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد احترامانه تقاضای می کنم که افغانها که در زندانهای کشور پاکستان شهر کراچی غیر قانونی زاندانی است در رهایی این زنان اطفال توجه کند ودر رهایی این زنان و اطفال همراه حکومت پاکستان موضوع را شریک بسازد تا این افغانها از زندانهای شهر کراچی پاکستان آزاد شوند .

پاسخ