حقوق بشر

محققان می گویند، نرم افزارهای جاسوسی چینی مسلمانان را از طریق اپلیکیشن ها هدف قرار می دهند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

یک زن مسلمان در حال استفاده از تلیفون همراه خود در سینکیانگ چین دیده می شود. [فردریک جی براون/ خبرگزاری فرانسه]

یک زن مسلمان در حال استفاده از تلیفون همراه خود در سینکیانگ چین دیده می شود. [فردریک جی براون/ خبرگزاری فرانسه]

محققان امنیت سایبری می‌گویند، شواهدی از نرم افزارهای جاسوسی چینی را در برنامه‌های اویغور زبان پیدا کرده‌اند که می‌تواند موقعیت را ردیابی کرده و اطلاعات اویغورهای ساکن در چین و خارج از کشور را جمع‌آوری کند.

اویغورها یک اقلیت مسلمان ترک نژاد هستند که عمدتاً در منطقه سینکیانگ در شمال غربی چین زندگی می کنند، جایی که گزارش اخیر سازمان ملل می گوید پکینگ ممکن است جنایت علیه بشریت مرتکب شده باشد.

ایالات متحده و قانونگذاران سایر کشورهای غربی می گویند رفتار چین با اویغورها نسل کشی است.

بر اساس گزارش ۱۹عقرب شرکت امنیت سایبری لوک آوت مستقر در سانفرانسیسکو، از سال ۱۳۹۷، چندین برنامه اندروید به زبان اویغور به دو گونه از نرم افزارهای جاسوسی مرتبط با گروه های هکری تحت حمایت دولت چین آلوده شده اند.

آنها شامل قاموسها، برنامه های مذهبی، نقشه ها و حتی نسخه های غیرقانونی واتس آپ هستند که در ذخیره های آنلاین جهت سوم موجود است یا در کانال های اویغور زبان در تلگرام به اشتراک گذاشته شده است.

آنها در فروشگاه رسمی گوگل پلی استور که در چین مسدود شده است، در دسترس نبودند و باعث شده کاربران چینی از فروشگاه های برنامه جهت سوم استفاده کنند.

در این گزارش آمده است که این نرم افزار جاسوسی به هکرها امکان جمع آوری اطلاعات حساس از جمله موقعیت کاربر، تماس ها، تاریخچه تماس ها، پیام های متنی و فایل ها را می دهد و همچنین می تواند عکس بگیرد و تماس ها را ضبط کند.

محققان گفتند که این اپلیکیشن‌ها می‌توانند برای شناسایی شواهد افراط‌گرایی مذهبی یا جدایی‌طلبی مورد استفاده قرار گیرند، که اویغورها به دلیل آن، برخی از آنها برای دهه‌ها زندانی شده‌اند، به عنوان بخشی از سرکوب گسترده ضد تروریسم در سینکیانگ که ناظران می‌گویند کمپاین بازداشت جمعی است.

جمعیت بزرگ پراگنده اویغوری در آسیای مرکزی و ترکیه نیز زندگی می کنند.

در این گزارش آمده است، «به نظر می رسد که این کمپاین عمدتاً اویغورها را در چین هدف قرار می دهد. با این حال، ما شواهدی از هدف قرار دادن مسلمانان و اویغورهای خارج از سینکیانگ نیز یافتیم.»

گزارش می نویسد، «چند نمونه از جمله نمونه هایی که ما تحلیل کردیم برنامه های نقشه برداری کشورهای دیگر با جمعیت قابل توجه مسلمان مانند ترکیه یا افغانستان بودند.»

وضعیت نظارت

برای سال‌ها، چین درگیر نظارت وسیع بر اویغورها در سینکیانگ بوده و یک پلاتفورم نظارتی در سطح ولایت ایجاد کرده است که اطلاعات شخصی اویغورها را از تلیفون هایشان جمع آوری می‌کند و حرکات آنها را از طریق تشخیص چهره ردیابی می‌کند.

چندین شرکت نظارتی و کمره های چینی توسط ایالات متحده به اتهام همدستی در نقض حقوق بشر تحریم شده اند.

اویغورهایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند از تلاش‌هایی برای نظارت برون مرزی و اجبار پولیس چین در سینکیانگ صحبت کرده‌اند.

در این گزارش آمده است که نمونه‌های برنامه‌های آلوده مربوط به سال ۱۳۹۷ به بعد هستند و اکثریت قریب به اتفاق برنامه‌های آلوده به یک سویه نرم‌افزار جاسوسی در نیمه دوم سال جاری کشف شده‌اند.

محققان لوک آوت نوشتند، «علیرغم فشارهای فزاینده بین‌المللی، تهدیدکنندگان چینی که با حمایه دولت چین فعالیت می‌کنند احتمالاً به توزیع ابزارهای نظارتی ادامه می‌دهند که کاربران اویغور و مسلمانان دستگاه‌های تلیفون همراه را از طریق پلاتفورم های ارتباطی به زبان اویغور هدف قرار می‌دهند.»

در ماه اسد، گزارش سازمان ملل که مدت‌ها انتظار آن می رفت، منتشر شد که در آن مجموعه‌ای از موارد نقض حقوق اویغورها و سایر اقلیت‌های مسلمان در منطقه دوردست غرب را شرح می‌داد و مهر سازمان ملل را به بسیاری از اتهامات که مدت‌ها توسط گروه‌های فعال، کشورهای غربی و جامعه اویغور در تبعید مطرح می‌شد، نشان داد.

در این گزارش آمده است، «میزان بازداشت خودسرانه و تبعیض‌آمیز اعضای اویغور و سایر گروه‌های عمدتاً مسلمان... ممکن است جنایات بین‌المللی، به ‌ویژه جنایات علیه بشریت شمرده شود.»

اتهامات شامل حبس دسته جمعی، کار اجباری، عقیم سازی اجباری، تجاوز جنسی سیستماتیکو تخریب اماکن فرهنگی و اسلامی اویغورها می باشد.

در گزارش سازمان ملل آمده است، «نقض های جدی حقوق بشر در منطقه خودمختار سینکیانگ در چارچوب به کارگیری استراتیژی های ضد تروریسم و مقابله با افراط گرایی توسط دولت صورت گرفته است.»

این ارزیابی نگرانی هایی را در مورد رفتار با افرادی که در مراکز نام نهاد آموزش حرفه ای چین نگهداری می شوند، ایجاد کرد.

در این گزارش آمده است، «ادعاهای مربوط به الگوهای شکنجه یا بدرفتاری، از جمله تداوی طبی اجباری و شرایط نامطلوب بازداشت، و همچنین ادعاهای مربوط به رویدادهای فردی خشونت جنسی و جنسیتی اعتبار دارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کشور چین سالهای میشود که سر مسلمانان اقلیت کشور خودشان ظلم میکند وهمشه مسلمانان را به یک بهانه‌ی شکنچه های خیر قانونی مدهد . این کار سبب می‌شود که کشور های مسلمانان نشین صداهای خویش را بلند کند واز کشور چین خواهش کند که بدون کدام جرم قانون دیگر مسلمانان اقلیت این کشور را شکنچه ندهید و حقوق شأن به چین های دیگر یکسان باشد .

پاسخ

شما پرسیدید که آیا این سوال را دوست داشتیم یا نه؟ من نمی گویم که من آن را دوست دارم. دلیل آن پایمال شدن حقوق اویغورهای مظلوم است. هر انسان حق دارد حریم خصوصی او محفوظ باشد. حقوق بشر به مردم این امکان را می دهد که از موبایل، کمپیوتر، لپتاپ، جیب... خود محافظت کنند. فرقی نمی کند چه کسی مسلمان، مسیحی، مسلمان، بودایی، هندو یا غیر مذهبی باشد. آنچه مهم است انسانیت است. می گویند در زمان سلطان محمود غزنوی، مردم محل شروع به ظلم و ستم برعلیه هندوها کردند. روزی برادر غزنوی امام نماز جماعت بود. به جای الحمدلله رب العالمین گفت الحمدلله رب المسلمین. فاتح به او گفت نه، قرآن کریم را اشتباه خواندی. بگو الحمدلله رب العالمین. باز خواند رب المسلمین. بار سوم که گفت، سلطان محمود غزنوی به بهلول گفت که فاتح قرآن را برای او تصحیح می کند، اما او آن را درست نخواند. بهلول نماز را توقف داد و به سلطان محمود گفت که اگر الله رب العالمین است پس چرا در مقابل هندوها در پادشاهی تو ظلم می شود؟ پس از آن سلطان محمود غزنوی حکم کرد تا ظلم و ستم علیه هندوها متوقف شود و اگر کسی با آنان بدرفتاری کند مجازات سختی برای آنان در نظر گرفته شود. پس اگر اویغورها تحت ظلم قرار می گیرند، اگر پشتون ها تحت ظلم و ستم حکومت پاکستان قرار می گیرند یا اگر بلوچ ها تحت ظلم قرار می گیرند، همه آنها عین حکم دارند. همه اینها همان جرم است. همانطور که جنایات چین علیه اویغورها را محکوم می کنیم، جنایات پاکستان علیه پشتون ها را نیز محکوم می کنیم و از جامعه جهانی می خواهیم که جلوی جنایات ارتش مرتد پاکستان علیه پشتون ها و بلوچ ها را بگیرد.

پاسخ