امنیت

ایالات متحده صدها عراده هاموی و وسایل جنگی را به نیروهای افغان سپرد

گزارش از سلیمان

شاه محمود میاخیل معاون اول وزیر دفاع افغانستان پس از پذیرفتن صدها وسایط نقلیه نظامی از نیروهای ایالات متحده، به تاریخ ۱۵ عقرب در کابل با خبرنگاران صحبت می کند. [وزارت دفاع افغانستان]

شاه محمود میاخیل معاون اول وزیر دفاع افغانستان پس از پذیرفتن صدها وسایط نقلیه نظامی از نیروهای ایالات متحده، به تاریخ ۱۵ عقرب در کابل با خبرنگاران صحبت می کند. [وزارت دفاع افغانستان]

کابل -- به گفته وزارت دفاع، در حالیکه حملات خشونت آمیز در این کشور شدت می یابند، نیروهای ایالات متحده اخیراً وسایط نقلیه زرهی بیشتر، میلیون ها عدد مرمی و سایر وسایل جنگی را برای ارتقای امنیت افغانستان به نیروهای افغان سپردند.

این وزارت گفت، در این کمک تازه که به تاریخ ۱۵ عقرب در کابل سپرده شد، ۴۵۰ عراده تانک هاموی، ۸۰ میلیون مرمی، ۱۶۰۰ دوربین های شب‌ بین و سایر سلاحها و تجهیزات شامل است.

شاه محمود میاخیل معاون اول وزیر دفاع به تاریخ ۱۶ عقرب گفت، این تجهیزات «به عنوان بخشی از کمک های ایالات متحده و ناتو و تعهد آنها به نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان فراهم شده است».

میاخیل گفت، «ایالات متحده و ناتو چندین سال است که از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان پشتیبانی و کمک می کنند و در آموزش، تمویل و تجهیز نیروهای ما نقش مهمی را ایفا کرده اند.»

وی گفت، «حکومت افغانستان از این کمک ها و تعهدات مداوم جامعه جهانی استقبال می کند و از آن سپاسگزار است.»

وی افزود، «ایالات متحده در داخل نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان ظرفیت بسیار خوبی را ایجاد كرده است. نیروهای امنیتی ما خود کفا هستند و ۹۶٪ از عملیات را خودشان برنامه ریزی می کنند و انجام می دهند.»

میاخیل گفت، «نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان با گذشت هر روز قویتر می شوند. حمایت ایالات متحده برای آموزش و تجهیز نیروهای افغان تأثیر مثبتی بر روحیه این نیروها دارد که می خواهم از آنها تشکر کنم.»

وزارت دفاع به تاریخ ۱۵ عقرب در یک پوست توییتر گفت، «ایالات متحده امسال ۱۳۸۳ عراده تانک هاموی و ۵۵ عراده وسایط جنگی سیار، ۱۰ بال هلیکوپتر و ۴ بال هواپیمای ای-۲۹ را به نیروهای‌ ملی دفاعی‌ و‌ امنیتی‌ افغان اهدا کرده است. آنها همچنان صدها عینک شب‌ بین و یونیفورم، تجهیزات، لوازم طبی، تأسیسات و مهمات را اهدا کردند.»

پشتیبانی مداوم

مقامات و تحلیلگران نظامی گفتند، کمک های اخیر ایالات متحده و ناتو به نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان ادامه حمایت جامعه جهانی از افغانستان را نشان می دهد و توانایی های نیروهای افغان را بیشتر ارتقا خواهد بخشید.

جنرال عبدالبصیر سالنگی والی پیشین ولایت فراه و یک تحلیلگر نظامی گفت، «کمک های اخیر که به نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان سپرده شدند، بخشی از تعهداتی است که جامعه بین المللی به ویژه ایالات متحده تا سال ۱۴۰۳ به افغانستان وعده کرده اند.»

سالنگی گفت، «این کمک ها حمایت مداوم جامعه جهانی از حکومت افغانستان به ویژه از نیروهای امنیتی را نشان می دهد. این کمک به نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان کمک خواهد کرد تا قوت بیشتری کسب کند و امنیت نیز بهبود خواهد یافت.»

وی افزود، «این کمک و ادامه آن نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان را قادر خواهد ساخت تا با دشمنان افغانستان به طور بهتر بجنگند.»

این کمک ها در حالی صورت می گیرد که فعالیت های خشونت آمیز در افغانستان افزایش می یابند.

یک سازمان نظارتی ایالات متحده به تاریخ ۱۵عقرب هشدار داد، حتی در حالیکه حکومت و طالبان در ماه سنبله مذاکرات صلح بی سابقه را آغاز کردند، حملات خشونت آمیز در افغانستان طی سه ماه اخیر تا اواسط ماه میزان ۵۰٪ افزایش یافته اند.

با وجود وقفه های کوتاه مدت در جریان دو آتش بس مؤقت در طول تابستان، جنگ در سراسر کشور افزایش یافته است زیرا طالبان بالای مراکز ولایات و تأسیسات امنیتی حملات ویرانگری را آغاز کردند، و ترسی را ایجاد کرده اند که این خشونت ممکن مذاکرات را به خطر بیاندازد.

محمد آصف صدیقی یک عضو مشرانو جرگه گفت، «از طریق این کمک، جامعه بین المللی به ویژه ایالات متحده دوستی و تعهد طولانی مدت خود را نسبت به حکومت و مردم افغانستان نشان دادند.»

وی گفت، «مشرانو جرگه علاوه بر اینکه از آنها تشکر می کند، از ادامه کمک آنها استقبال می کند و کمک های نظامی و ملکی مداوم را می خواهد.»

صدیقی گفت، «این هاموی ها و سایر تسلیحات و تجهیزات در زمانی فراهم شده اند که درگیری افزایش یافته است. این کمک ها علاوه بر تقویت روحیه نیروهای امنیتی، توانایی های آنها را نیز ارتقا خواهند بخشید.»

وی افزود، «جامعه جهانی با فراهم نمودن این كمک به دشمنان افغانستان نشان داد كه با حکومت و نیروهای افغان تحت هر شرایطی حمایت و كمک خواهد كرد.»

تقویت روحیه سربازان

تورنجنرال (متقاعد) ظاهر عظیمی یک افسر سابق نظامی گفت، «این کمک های تسلیحاتی و صدها عراده هاموی بخشی از تعهداتی است که جامعه جهانی در قبال حکومت افغانستان متعهد شده است، و به این معنی است که این جامعه جهانی به تعهدات خود عمل می کند.»

عظیمی گفت، «این کمک ها دقیقاً در زمانی صورت می گیرد که جنگ شدت یافته و نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به تانک های هاموی، وسایط نقلیه زرهی، اسلحه و مهمات ضرورت دارند. این کمک توانایی های نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان را ارتقا خواهد بخشید و به آنها کمک خواهد کرد تا در میدان جنگ در برابر دشمنان خود قویتر باشند.»

عظیمی گفت، «این كمک از نظر نظامی و سیاسی در این شرایط یک گام مثبت و سازنده است. این باعث تقویت روحیه نیروهای امنیتی خواهد شد و به آنها اطمینان خواهد داد كه حمایت جامعه جهانی را باخود دارند.»

الیاس وحدت والی سابق ولایت پکتیکا و یک تحلیلگر امور سیاسی گفت، این حمایت برای تأمین امنیت افغانستان یک تعهد ثابت را نشان می دهد.

وی گفت، «این کمک ها نشان دهنده حمایت مداوم جامعه جهانی از افغانستان است. همچنان نشان می دهد که جامعه بین المللی به ویژه ایالات متحده در کنار حکومت و مردم افغانستان باقی خواهند ماند.»

وحدت افزود، «در ماه حوت هنگامی که ایالات متحده توافقنامه صلح را با طالبان امضا کرد، افغان ها فکر می کردند که در آینده ایالات متحده و جامعه جهانی ممکن است به حمایت و کمک به افغانستان و افغان ها ادامه ندهند، اما فراهم نمودن صدها عراده هاموی و میلیون ها میل سلاح ها و تجهیزات این نگرانی ها را برطرف کرد و مردم را برای حمایت مداوم جامعه بین المللی مجدداً امیدوار ساخت.»

وی گفت، «این كمک در این شرایط بسیار مهم است زیرا بیشتر تجهیزات نیروهای امنیتی در درگیری آسیب دیده و نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به شدت به چنین وسایط نقلیه و تجهیزات نیاز جدی دارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من به حیث یک شهروند عادی افغان، از این اقدام امریکا که آنها با وزارت دفاع افغانستان کمک کردند، قدردانی می کنم. با این حال، من شنیده ام که امریکایی ها ساختمان های را که در پایگاه هوایی بگرام ساخته اند تخریب کرده اند و آنها تانک ها و سایر تجهیزات خود را به پاکستان می دهند. تا هنوز مشخص نیست که این سخنان تا چه حد راست است، اما امریکا به حیث یک دوست افغانستان، نباید ساختمان ها را در افغانستان تخریب کند زیرا نیروهای افغان به آن نیاز دارند و آنها باید تانک ها و سایر تجهیزات نظامی را چه نو باشند و چه در افغانستان استفاده شده باشند به نیروهای افغان بگذارند. با احترام

پاسخ

ما از ایالات متحده امریکا به خاطر کمک هایش به اردوی ملی افغانستان تشکر و قدر دانی می کنیم. به واقعیت که ایالات متحده امریکا در طول بیست سال با نیرو های امنیتی ما خیلی زیاد کمک کرده است. نیرو های امنیتی افغان نیز از جمله زیر بنا های کشور ما تلقی می گردد و تقویت این نیرو ها به معنای تقویت زیر بنا های افغانستان است.

پاسخ

یک اقدام ستودنی است. ما از هر کشور که با حکومت ما همکاری می کنند و در تقویت نیرو های ملی دفاعی و امنیتی ما تلاش می کند اظهار سپاس و امتنان می کنیم. هنوز حکومت افغانستان و نیرو های امنیتی افغان خود کفا نشده اند و اینها بر تجهیز و تمویل بیشتر نیاز دارد. تقویت نیرو های امنیتی یک کشور به مثابه تقویت حکومت داری خوب دانسته می شود. اگر یک کشور درای ارتش قوی و مسلکی باشد، میتواند از کشور خود دفاع کند و در برابر زورمندان مبارزه کنند. شما میدانید که هنوز هم در کشور ما جنگ جریان دارد و تروریستان هر روز از مردم کشور ما قربانی می گیرند. در پهلوی ترویستان، دهها باند مافیایی و دزدان حرفه ای وجود دارند که حکومت توان بازداشت و به کیفر رساندن آنها را ندارد. بناءً نیرو های افغان باید تقویت شود تا اینکه به مردم امنیت بیاورند و حق مظلوم را از چنگال ظالم بستاند و به مظلوم برگرداند.

پاسخ

امریکا هم منافقت می کند. از یک طرف، آنها با طالبان می نشینند و با آنها توافقنامه دوستی را امضا می کنند، و از طرف دیگر، آنها تجهیزات جنگی را با حکومت کمک می کنند. اکنون مردم نمی دانند امریکا با کدام طرف ایستاد است؟ طرف طالبان یا حکومت افغانستان؟

پاسخ

آیا شما ترجیح میدهید که امریکا کمک نکند و فقط ترک کند؟

پاسخ