امنیت

ضبط شدن تجهیزات نظامی افغانستان از سوی ایران خشم مردم را برانگیخته است

گزارش از عمران

تصاویر و ویدیوهایی که انتقال تجهیزات نظامی افغانستان به ایران را نشان می دهند، در شبکه های اجتماعی دست به دست شده و واکنش شدید افغان ها را برانگیخته است. [عمران/رسانه های اجتماعی]

هرات -- افغان ها به تصاویر و ویدیوها در شبکه های اجتماعی که انتقال تجهیزات نظامی افغانستان به ایران را نشان می دهند، واکنش نشان می دهند و چشم سفیدی رژیم ایران را تقبیح می کنند.

برخی از این تصاویر که بر اساس ادعاها به تاریخ ۱۰ سنبله گرفته شده اند، حمل و نقل تجهیزات اردو و پولیس افغان، موترهای پیک آپ و هاموی را نشان می دهد که در سمنان، ایران می گردند.

پرویز علیزاده یک باشنده شهر هرات گفت، ضبط شدن و انتقال تجهیزات نظامی افغانستان از سوی رژیم ایران، نقض آشکار مقررات بین المللی است.

وی گفت، «این اقدام رژیم ایران دشمنی این رژیم با مردم افغانستان را نشان می دهد.»

این تصویر که به تاریخ ۱۰ سنبله گرفته شده است، انتقال تجهیزات اردو و پولیس افغان را در منطقه سمنان ایران نشان می دهد. [تصویر از رسانه های اجتماعی]

این تصویر که به تاریخ ۱۰ سنبله گرفته شده است، انتقال تجهیزات اردو و پولیس افغان را در منطقه سمنان ایران نشان می دهد. [تصویر از رسانه های اجتماعی]

وی گفت، در حالیکه افغانستان با بحران و تحولات سیاسی درگیر شده است، رژیم ایران به جای اینکه با مردم افغانستان کمک کند ترجیح داده است که ملکیت آنها را بدزدد.

علیزاده گفت، ایران هرگز یک همسایه صادق نبوده است و دزدیدن ملکیت نیروهای افغان این را ثابت کرده است.

عبدالحمید وطندوست یک باشنده زرنج مرکز ولایت نیمروز گفت، «رژیم ایران از بحران جاری در افغانستان سوءاستفاده کرده است تا وسایط نقلیه نظامی ما را بدزدد و آنها را به کشور خود قاچاق کند.»

وی با تأکید بر اینکه ایران به عنوان همسایه افغانستان نباید اینقدر به مردم افغانستان آسیب برساند گفت، «ما غارت شدن تجهیزات نظامی افغانستان از سوی رژیم ایران را به شدت تقبیح می کنیم.»

وطندوست گفت که جمهوری اسلامی ایران باید بداند که تجهیزات نظامی ای که این کشور ضبط کرده است، ملکیت مردم افغانستان است و باید فوراً به آنها بازگردانده شوند.

#همسایه‌بد

پس از آنکه تجهیزات نظامی افغانستان در ایران ظاهر شدند، بسم الله محمدی وزیر دفاع پیشین افغانستان با استفاده از هشتگ توییتری، جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک #همسایه‌بد محکوم کرد.

وی در خطاب به ایرانیان گفت که روزهای سخت افغانستان دایمی نیستند.

حمزه بلوچ یک تحلیلگر امور سیاسی از زرنج گفت، وی نگران است که تجهیزات نظامی سرقت شده از افغانستان به دست جنگجویان و گروه های تروریستی تحت حمایت ایران نیفتند، و گفت که «احتمال این امر بسیار زیاد» است.

بلوچ از جامعه بین المللی خواست تا برای بازگرداندن تجهیزات سرقت شده به افغانستان، ایران را تحت فشار قرار دهد.

صادق عطایی یک فعال در شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس گفت، در این شکی نیست که رژیم ایران طی دهه های گذشته در امور داخلی افغانستان دخالت کرده است.

وی گفت، این دخالت حکومت های قبلی را تضعیف کرده و زیربنا ها را نابود کرده است.

عطایی گفت، ایران هرگز نمی خواهد یک حکومت باثبات و قوی را در افغانستان ببیند، به همین دلیل این کشور تلاش می کند تا همسایه خود را بی ثبات ساخته و با استفاده از تمام توان خود، بحران افغانستان را طولانی بسازد.

وی افزود، هدف رژیم ایران از دخالت مداوم در امور داخلی افغانستان این است که به اهداف نهایی خود که عبارت از نابودکردن بندها و جلوگیری از اعمار فابریکات برق آبی اند، برسد.

وی با خاطرنشان کردن اینکه نشانه هایی وجود دارند که ایران شاید برای تأمین منافع خود در افغانستان از گروه های تروریستی یا شبه نظامیان نیابتی خود استفاده کند گفت، «افغان ها در مورد سیاست خصمانه رژیم ایران در افغانستان نگران هستند».

تجهیزات نظامی را برگردانید

باشندگان ولایات غربی افغانستان از مقامات می خواهند که رژیم ایران را مسؤل دانسته و خواستار بازگرداندن تجهیزات نظامی افغانستان شوند.

سلطان احمد صمدی یک باشنده شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور با اینکه خواستار بازگرداندن فوری تجهیزات نظامی افغانستان شد گفت، در حالیکه افغانستان با چالش ها و بحران های ترسناک روبرو است، ایران نباید دارایی های افغانستان را غارت می کرد.

وی از جامعه بین المللی که این تجهیزات و سلاح ها را برای نیروهای امنیتی افغانستان فراهم کرده است، خواست که از وسیله های فشاری خود استفاده کرده و ایران را مجبور کند تا تجهیزات سرقت شده را به افغانستان برگرداند.

عبدالغنی واحدی یک باشنده شهر هرات گفت، ایران به عنوان همسایه افغانستان نباید در این شرایط بحرانی وسایط نقلیه و تجهیزات نظامی را غارت می کرد.

واحدی گفت، «دزدیدن ملکیت و تجهیزات یک کشور همسایه یک عمل ناجوانمردانه بوده و با اصول رایج بین المللی در تضاد است.»

نعمت الله عظیمی یک باشنده شهر قلعه نو گفت، جمهوری اسلامی ایران باید درک کند که اجازه ندارد تجهیزات نظامی افغانستان را ضبط کرده و به ایران منتقل کند.

وی گفت، باید آنها را به افغانستان بازگرداند زیرا این تجهیزات ملکیت مردم افغانستان است.

عظیمی با انتقاد از اقدامات حکومت ایران در شرایط کنونی افغانستان گفت، اگر ایران در این روزهای سخت با افغان ها کمک نمی کند، حداقل باید از تشدید بحران خودداری کند.

وی گفت، «رژیم ایران نمی تواند تجهیزات اردوی افغان به شمول هاموی ها و موترهای پیک آپ را پنهان کند؛ ایرانی ها باید فوراً آنها را به افغانستان بازگردانند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

رامین ادیب هستم و به نظر من اسلام و مسلمان بودن در شعار و در گفتار هیچ منفعت دنیوی و اخروی ندارد باید در عمل باشد و ما مسلمانها عامل هدایات قرآن باشیم و در مقابل همسایه هایمان صادق باشیم و از عدالت قرآنی استفاده کنیم اگر در واقع ما مسلمان هستیم و تظاهر مسلمان بودن را نکنیم و در عمل مسلمان باشیم

پاسخ

ای‌ دزد های جهان

پاسخ

طالبان باید هر چه عاجل جلو قاچاق تجهیزات نظامی را به کشور های همسایه خصوصاً ایران و پاکستان بگیرد زیرا مردم افغانستان از ایران و پاکستان خاطره خوبی ندارند و این کار باعث انزجار مردم علیه طالبان خواهد شد. ایران و پاکستان دشمن دیرینه افغان ها است و افغان نمی تواند قاچاق سرمایه های افغانستان را در ایران و پاکستان ببینند. افغان ها در مورد سه چیز بسیار زیاد حساس هستند. یک قاچاق تجهیزات امریکایی که آن مربوط کشور و مردم افغانستان می شود نه مربوط طالبان. دو رها ساختن آب افغانستان به کشور ایران. سه چلش اسعال ایرانی و پاکستانی در بازار های افغانی. اگر طالبان جلو این سه کار را بگیرند همه مردم افغانستان از حکومت امارت اسلامی حمایت خواهد کرد و در کنار آنها ایستاد خواهد شد زیرا مقامات حکومت امارت اسلامی نسبت به مقامات حکومت قبلی پاک تر است. حتی کسانیکه در سطح پاین طالبان قرار دارند مفسد نیستند. شما دیدید که از خانه امرالله صالح معاون اول ریس جمهور قبلی حدود شش و نیم میلیون دالر را بدست آورد ولی نها را دزدی نکردند بلکه به کلان های شان تسلیم کردند و آنها این پول را رسمن به بانک مرکزی تسلیم دادند. مردم افغانستان اکنون می دانند که مقامات حکومت قبلی از ئیس جمهور گرفته تا شخص پاین رتبه اش دزد بودند میلیون ها دالر که از سوی جامعه جهانی کمک شد دزدی کردند.

پاسخ