امنیت

تنظیم کننده ملل متحد می گوید که بهانه های ایران در مورد موجودیت مواد هسته‌ ای 'قابل اعتبار' نیستند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

علی اکبر صالحی معاون اداره انرژی اتومی ایران روی یک سکرین در حالی دیده می شود که به تاریخ ۳۱ سنبله با اشتراک مجازی خود در ۶۴مین کنفرانس عمومی اداره بین المللی انرژی اتومی (آی ای ای ای) در ویانا اطریش، سخنرانی می کند. [جو کلامار/ای اف پی]

علی اکبر صالحی معاون اداره انرژی اتومی ایران روی یک سکرین در حالی دیده می شود که به تاریخ ۳۱ سنبله با اشتراک مجازی خود در ۶۴مین کنفرانس عمومی اداره بین المللی انرژی اتومی (آی ای ای ای) در ویانا اطریش، سخنرانی می کند. [جو کلامار/ای اف پی]

ملل متحد -- اداره نظارت کننده ملل متحد به روز چهارشنبه (۲۱ عقرب) گفت، وضاحت تهران در مورد موجودیت مواد هسته‌ ای در یک مکان نامشخص شده در این کشور «قابل اعتبار نیست».

اداره بین المللی انرژی اتومی (آی ای ای ای) در گزارشی که توسط ای اف پی دیده شده است گفت، با وجود اینکه مقامات ایرانی در مورد این مکان معلوماتی را فراهم کرده است، «این اداره ایران را مطلع ساخت که این اداره پاسخ ایران را از نظر تخنیکی معتبر نمی داند.»

در این گزارش آمده است، «موجودیت ذرات یورانیم که منشأ انسانی دارد... در یک موقعیت در ایران که به این اداره مشخص نشده است، به یک توضیح کامل و سریع ایران نیاز دارد».

اگرچه اداره بین المللی انرژی اتومی این مکان مورد نظر را شناسایی نکرده است، منابع دیپلوماتیک به ای اف پی گفته اند كه این مکان در ناحیه تورقوزآباد تهران موقعیت دارد كه قبلاً توسط اسرائیل به عنوان محل مشکوک برای فعالیت مخفی اتومی شناخته شده بود.

یک منبع که با این موضوع اشنایی داشت گفت، هیچ نشانه ای وجود ندارد که این محل برای پروسس یورانیم استفاده شده باشد، اما ممکن است که این محل تا اواسط سال ۱۳۹۷ برای ذخیره سازی آن استفاده شده باشد.

این گزارش در مورد دو مکان جداگانه ای که اداره بین المللی انرژی اتومی در ماه سنبله نمونه برداری کرده و جاییکه شاید در اوایل دهه ۱۳۸۰ فعالیت هسته‌ ای مشخص نشده صورت گرفته باشد، هیچ معلومات جدیدی را فراهم نکرده است.

تجزیه آن نمونه ها جریان دارد.

با این حال این گزارش تائید کرد که ذخیره یورانیم غنی شده رژیم ایران اکنون ۱۲ برابر بیشتر از حدی است که در یک موافقه با قدرت های جهانی در سال ۱۳۹۴ تعین شده بود، حتی اگرچه سرعت گسترش این ذخایر از زمان آخرین گزارش، کاهش یافته است.

نقض های ایران

هدف این توافق این بود که اهداف هسته‌ ای تهران -- كه قدرت های غربی ترس داشتند که هدف از آن تولید سلاح های اتومی بود -- در عوض برداشتن تحریم ها محدود کند.

پیمان سال ۱۳۹۴ از زمان خروج ایالات متحده از این توافق بدینسو به صورت تدریجی ضعیف شده است.

تهران از ماه ثور سال ۱۳۹۸ بدینسو محدودیت های فعالیت هسته‌ ای خود را که در این تفاهمنامه تعین شده بود، برداشته و سرپیچی آشکار این کشور از توقف دنبال کردن غنی سازی بیشتر یورانیم، در سراسر جهان محکومیت را برانگیخته است.

در ماه جدی سال گذشته سه کشور اتحادیه اروپا پس از متهم کردن تهران به نقض های مکرر، بر اساس تفاهمنامه هسته‌ ای ۱۳۹۴ یک مکانیزم مخالفت با رژیم ایران را آغاز کردند.

وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان تهران را متهم کردند که به صورت تدریجی از تعهدات خود در این توافقنامه عقب نشینی می کند و از محدودیت های اصلی بالای برنامه هسته‌ ای این کشور، سرپیچی می کند.

برعلاوه نقض کردن محدودیت ها در مقدار ذخیره و سطح غنی سازی یورانیم که در تفاهمنامه ۱۳۹۴ تعین شده بود، رژیم ایران از سینتریفیوژ های پیشرفته تر از حدی که در این تفهامنامه اجازه داده شده بود، استفاده می کند.

رژیم ایران قبلاً در ماه جدی سال ۱۳۹۸ گفته بود كه تعهدات هسته‌ ای خود را نادیده خواهد گرفت و از «محدودیت تعداد سینتریفیوج ها» تجاوز خواهد کرد.

گزارش ۲۱ عقرب بر اساس این اعلامیه های تهران تائید کرد که، کارگران سینتریفیوژها را در یک قسمت زیرزمینی تأسیسات هسته‌ ای نطنز نصب کرده بودند، پس از آنکه قسمت دیگر این محل در انفجار ماه سرطان آسیب دید و تهران عامل آن را «اختلال» دانست.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چیزی که مهم است تعداد سانترفیوژهای گاز نیست بلکه کیفیت یک چیز مهم تر است. در حال حاضر سانترفیوژهای ایرانی در درجۀ آی آر - ۵ قرار دارند. دیندو هندو این کشور فقط به دو هفته ضرورت دارد تا غلظت یورانیم غنی شده است اش را از ۶۰٪ به ۹۰٪ برساند. جهت ساخت ۱ بمب هستوی به مقدار۵۱ کیلوگرام یورانیم غنی شده ضرورت است. همچنان عنصر پلوتونیم ۲۹ در آبهای سنگین زرادخانه های اتومی یا نیروگاه اتومی که توسط ایران در حال ساخت و ساز هستند دیده شده است. برای ساختن یک بمب پلاتینیومی ۵ کیلوگرام پلوتونیم کافی است. جهان به نفت ایران نیاز دارد. و ایران هم به پیش میرود. اسرائیل در آخر روز است.‌ سمیر سردانه

پاسخ

غنی سازی یورانیم حق مسلم کشور ایران است. هیچ کشور دیگر حق ندارد در این مورد اظهار نظر کند. کشور ها باید در امور داخلی کشور های دیگر مداخله نکند. چرا ملل متحد ایران را بر غنی سازی یورانیم متهم می کند و کشور های دیگر چون امریکا، چین، فرانسه وغیر را نمی کند؟ ایران تا هنوز هیچ کار غلطی انجام نداده. اما کشور های مثل امریکا، روسیه، فرانسه و غیر میلیون ها تن را در کشور های مختلف از بین بردند ولی کسی انتقاد نمی کند. همه روز ملل متحد از ایران انتقاد می کند. اینها این کار را بخاطری می کنند که ایران غلامی اینها نمی شود و میخواهد یک کشور آزاد باشد. پاکستان نیز سلاحهای اتومی دارد اما کسی از این کشور انتقاد نمی کند به خاطریکه پاکستان یک کشور غلام است و غلام انگلیس است.

پاسخ

اگر جو بایدن رئیس جمهور ایران شد، ایران غنی سازی یورانیم اش را چندین مرتبه افزایش خواهد داد زیرا بایدن و در مجموع دیموکرات ها سیاست نرم در قبال جهان دارد. سیاست ترمپ بسیار واضیح بود اما سیاست بایدن شاید بسیار مبهم باشد.

پاسخ

حکومت و مردم ایران از اینکه دونالد ترمپ باخته است بسیار خوشحال هستند زیرا سیاست ترمپ در مورد غنی سازی یورانیم توسط ایران بسیار واضح بود و بایدن یک سیاست بسیار معتدلی دارد. اکثر کشورهای جهان از پیروزی بایدن خوشحال هستند، اما من فکر می کنم که سیاست ترمپ خیلی واضح بود و او می خواست به بازی که امریکا در جهان آغاز کرده است نقطه پایان بگذارد و همچنان وی می خواست به جنگ افغانستان پایان دهد. وی می دانست که جنگ افغانستان برخی عوامل بیرونی دارد و باید هر چه عاجل پایان یابد.

پاسخ