سلامتی

با تعهد کمک های بیشتر از طرف موسسات کمک کننده مساعدت ها به زلزله زدگان به دراز مدت تبدیل می شوند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

به تاریخ ۵ سرطان یک رضاکار کمک های بدست آمده از سازمان جهانی مهاجرت (آی او ایم) را برای بازماندگان زلزله در قریۀ افغان-دبی ولسوالی سپیرۀ ولایت خوست انتقال می دهد. [احمد ساحل آرمان/ای اف پی]

به تاریخ ۵ سرطان یک رضاکار کمک های بدست آمده از سازمان جهانی مهاجرت (آی او ایم) را برای بازماندگان زلزله در قریۀ افغان-دبی ولسوالی سپیرۀ ولایت خوست انتقال می دهد. [احمد ساحل آرمان/ای اف پی]

کابل -- مقامات به روز دو شنبه (۶ سرطان) اظهار داشتند که سازمان های مساعده کنندۀ داخلی و بین المللی تمرکز شان را بر آن عده از مناطق افغانستان که بر اثر زلزلۀ هفتۀ گذشته آسیب دیده اند از کوتاه مدت و عاجل به تمرکز بلند مدت تغیر می دهند.

یک زلزله با قدرت ۵.۹ درجۀ ریشتر به روز چهارشنبۀ گذشته (اول سرطان) ولایت پکتیکا در شرق این کشور را به شدت تکان داده و باعث کشته شدن ۱۰۰۰ هزار نفر و بی خانه شدن ده ها هزار تن دیگر گردید. این زلزله همچنان ولایت خوست را هم به شدت تکان داد.

با وجود اینکه نزدیک به تمام مناطق آسیب دیده کمک و سرپناه را دریافت کرده اند، اما پیش بینی ها در درازمدت تاریک به نظر می رسند و مساعدت ها در کشوری که از قبل در بحران بشری قرار دارد محدود شده اند.

به روز سه شنبه ادارۀ کمک های بشردوستانۀ ملل متحد گفت که این اداره و شرکای آن غرض کمک عاجل به ۳۶۲۰۰۰ نفر در مناطق آسیب دیدۀ ولایات پکتیکا و خوست جمع آوری کمک ۱۱۰ میلیون دالری برای سه ماه آینده آغاز کرده اند.

تعدادی از مردان برای آسیب دیدگان زلزله در ولسوالی گیان ولایت پکتیا به تاریخ ۴ سرطان در بیرون از خیمه های موقت آشپزی می کنند. [احمد ساحل آرمان/ ای اف پی]

تعدادی از مردان برای آسیب دیدگان زلزله در ولسوالی گیان ولایت پکتیا به تاریخ ۴ سرطان در بیرون از خیمه های موقت آشپزی می کنند. [احمد ساحل آرمان/ ای اف پی]

به تاریخ ۴ سرطان، کودکان بعد از زلزله در بیرون از یک خانۀ ویران شده در قریۀ اخترجان ولسوالی گیان ولایت پکتیا نشسته اند. [احمد ساحل آرمان/ ای اف پی]

به تاریخ ۴ سرطان، کودکان بعد از زلزله در بیرون از یک خانۀ ویران شده در قریۀ اخترجان ولسوالی گیان ولایت پکتیا نشسته اند. [احمد ساحل آرمان/ ای اف پی]

نجات یافته گان به پول نقد ضرورت دارند

نورالدین ترابی معاون جمعیت سره میاشت افغانی در یک کنفرانس خبری در کابل گفت، «نظر به یافته های تیم های ما در حال حاضر ضرورت خاصی برای مواد خوراکی و غیر خوراکی وجود ندارد.»

وی گفت، آسیب دیدگان در حال حاضر بیشترین ضرورت را به پول نقد دارند تا به وسیلۀ آن بتوانند مواد اساسی را برای بازسازی خانه های شان خریداری نمایند.

وی افزود، «ما با شرکای خود بر سر یک پلان دراز مدت بحث خواهیم کرد. در حال حاضر کمک های اولیه به شمول خیمه، سرپناه، نان و سایر مواد به اندازۀ کافی آرائه شده اند.»

ایالات متحده با ابراز تاسف از این زلزله گفته است که برای پیدا کردن راه ها برای کمک به مردم افغانستان تلاش می کند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده گفت، «ایالات متحده با مطلع شدن از این زلزلۀ ویرانگر که جان حداقل ۱۰۰۰ را در افغانستان گرفت عمیقا متاسف است.»

وی با اشاره به ادارۀ انکشاف بین المللی ایالات متحده گفت، «رئیس جمهور بایدن انکشافات را از نزدیک زیر نظر داشته و به یو ایس ای ای دی و سایر شرکای دولت فدرال فرمان داده است تا گزینه های پاسخ ایالات متحده جهت کمک به آنهایی که بیشترین آسیب را متقبل شده اند ارزیابی کنند.»

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه گفت، ایالات متحده با آن عده گروه های بشردوستانه ای که در افغانستان فعالیت دارند و از طرف واشنگتن تمویل می شوند در تماس است.

بلینکن در یک اعلامیه گفت، «شرکای امور بشردوستانۀ ایالات متحده در حال پاسخگویی به این زلزله به شمول ارسال تیم های صحی برای کمک به مردم آسیب دیده هستند، ما همچنان مشغول ارزیابی سایر گزینه های پاسخگویی هستیم.»

روی زنان تمرکز خواهد شد

نظر به پیش بینی برنامۀ انکشافی ملل متحد زنان در مرکز پروسه بازسازی جوامعی خواهند بود که زلزله بیشترین آسیب را بر آن وارده کرده است.

عبدالله الدرداری نمایندۀ یو این دی پی مقیم افغانستان گفت، «زمانیکه سخن از بازسای اقتصاد محلی زده می شود، ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که زنان در هستۀ اصلی آن قرار خواهند داشت.»

وی به ای اف پی گفت، «ما مصمم هستیم و به هیچ وجه از آن منصرف نخواهیم شد، با توجه به نشانه های عینی، در واقعیت این زنان هستند که آن جوامع محلی را زنده نگه می دارند.»

سازمان جهانی صحت (دبلیو ایچ او) اظهار داشت که این سازمان تیم های تروما یا مدیریت آسیب های روانی را به منطق می فرستد تا با نجات یافته گان در مقابله با تاثیرات روانی زلزله کمک کنند.

در مناطق اطرافی و روستایی ولسوالی گیان، خانوادۀ به سختی یافت می شود که از این فاجعه نجات یافته اند، بر اساس گزارش های متعدد خانواده های وجود دارند که ده ها عضو شان کشته شده اند.

سازمان جهانی صحت در آخرین خبرنامۀ خود اظهار داشت، «تعداد دقیق تلفات و خانه ها و مکان ها تخریب تا اکنون معلوم نبوده و تایید نشده اند.»

خبرنامه می افزاید، «دسترسي به محل تا اکنون با چالش ها روبرو است، شرایط سرک ها در مناطق آسیب دیده انتقال تجهیزات را به تاخیر مواجه ساخته است.»

داکتران بدون سرحد (ام اس اف) اظهار داشت، با رسیدگی به نیازهای عاجل زخمیان زلزله، اکنون تمرکز بر هفته ها و ماه های آینده قرار دارد.

جوز ماس هماهنگ کننده خدمات عاجل ایم اس اف گفت، «در حال حاضر نیازهای صحی به کم آبی واسهال ناشی از کمبود آب صحی تبدل شده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یک زلزله در قریه گلی ولسوالی گیان پکتیکا از شام دیروز (۲۸ سرطان) آغاز شد و تا اخر شب ادامه داشت. مسئولان محلی می گویند صدای مهیبی از زمین در روستای مذکور می آید و مردم منطقه را دچار ناراحتی روحی می کند. آنها از ادارات ذیربط خواستند تا تیم زمین شناسی را برای بررسی به منطقه اعزام کنند. این زلزله تعداد زیادی را مجروح کرده و ده ها خانه را ویران شده است. چندی پیش بر اثر زلزلهء شدید پکتیکا بیش از هزار نفر کشته و چندین هزار نفر زخمی شدند. مردم منطقه در روزهای اول درخواست اعزام تیم زمین شناسی به منطقه برای بررسی لرزش های شدید زلزله را داشتند اما این یک ماه گذشته است و هیچکس برای بررسی به منطقه نرفته است. زندگی روحی و جسمی مردم آنجا در خطر است، اما هیچکس به آنها کمک نمی کند تا علت واقعی لرزش های شدید زلزله و صداهای وحشتناک زمین را دریابند.

پاسخ

مردم پکتیکا در طول تاریخ یکی از عقب مانده ترین، فقیر ترین و مظلوم ترین مردم افغانستان هستند. دولت های افغانستان در طول تاریخ هیچګونه توجه به این ولایت نه کرده اند. نظر به ګذارش ها تا اکنون حتی یک زن داکتر در تمام این ولایت پیدا نمی شود. سرک های این ولایت اسفالت نه شده اند و همه خراب هستند. در این ولایت مکاتب عصری وجود ندارد، پوهنتون وجود ندارد، آب صحی آشا میدانی وجود ندارد. خلاصه از هرګونه نعمت زندګی در قرن ۲۱ محروم هستند. من امیدوار هستم که این بلا برای مردم پکتیکا یک نعمت شود و حداقل سرک ها و شفاخانه های عصری در آن ساخته شوند. مؤسسات ملی و بین المللی در ۲۰ سال ګذشته هیچ کاری را انجام نداده اند که دارای نتایج دایمی باشند خدا کند که حداقل در بخش پکتیا یک کمی شرم کنند و به جای دزدی و هدر دادن کمک ها تلاش کنند تا مشکلات اصلی مردم را حل نمایند. تشکر

پاسخ