محیط زیست

سازمان های امدادی در حالی تجمع می کنند که زلزله دست کم ۱۰۰۰ افغان را کشت

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

تیم‌ های سیار صحت و تغذیه یونیسف به تاریخ ۱سرطان کمک‌های اولیه را به مجروحان زلزله‌ء پر زور در جنوب افغانستان ارائه می‌کنند. [یونیسف افغانستان]

تیم‌ های سیار صحت و تغذیه یونیسف به تاریخ ۱سرطان کمک‌های اولیه را به مجروحان زلزله‌ء پر زور در جنوب افغانستان ارائه می‌کنند. [یونیسف افغانستان]

گردیز -- مقامات به روز چهارشنبه (۱ سرطان) گفتند که زلزلهء قوی یک منطقه دورافتاده مرزی افغانستان را تکان داد و حد اقل ۱۰۰۰ نفر کشته و صدها تن دیگر را مجروح ساخت. نگرانی وجود دارد که با حفاری امدادگران ناامید در خانه های ویران شده، تلفات افزایش یابد.

زلزلهء ۵.۹ درجه ریشتری در شرق ناهموار، جایی که ساکنان آن در کشوری در دست یک فاجعه انسانی زندگی می کنند، به شدت منطقه را تکان داد.

محمد امین حذیفه، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ در پکتیکا که به شدت آسیب دیده است، گفت، «مردم به طور مسلسل قبرها را حفر می کنند،» و افزود که تنها در آن ولایت حداقل ۱۰۰۰ باشنده جان باخته اند.

او به خبرنگاران گفت، «باران نیز می بارد و همه خانه ها ویران شده اند. مردم هنوز زیر آوار گیر افتاده اند.»

کارمندان صلیب سرخ به تاریخ ۱ سرطان در ولایت خوست به افغان های مجروح شده در زلزله کمک می کنند. [صلیب سرخ]

کارمندان صلیب سرخ به تاریخ ۱ سرطان در ولایت خوست به افغان های مجروح شده در زلزله کمک می کنند. [صلیب سرخ]

با نشر اخبار مربوط به تلفات از مناطق صعب العبور در منطقهء کوهستانی، تعداد کشته ها به طور پیوسته در طول روز افزایش یافت و مقامات هشدار دادند که احتمالاً بیشتر خواهد شد.

پیش از این، یکی از رهبران قومی از پکتیکا گفت که بازماندگان و نجاتگران برای کمک به آسیب دیدگان تلاش می کنند.

عکس‌ها و کلیپ‌های ویدیویی منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی تعداد زیادی خانه‌های گلی را در مناطق دورافتاده روستایی نشان می‌دهد.

برخی از ویدیوها ساکنان محلی را نشان می دهد که قربانیان را در یک هلیکوپتر نظامی بار می کنند.

وعده های کمک

کشورهای خارجی و سازمان های بین المللی ساعاتی پس از زلزله قدرتمند قول دادند که به آسیب دیدگان کمک کنند.

سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا به سرعت پیشنهاد کمک کردند.

به گزارش ای اف پی، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان (یونوچا) گفت که شرکای بشردوست برای کمک به خانواده های آسیب دیده در ولایت های پکتیکا و خوست با هماهنگی مقامات افغان آماده می شوند.

یونوچا افزود، «با توجه به باران های بی وقت، شدید و سرما، سرپناه اضطراری یک اولویت فوری است.»

توماس نیکلسون، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در توییتی نوشت، «اتحادیه اروپا وضعیت را زیر نظر دارد و آماده هماهنگی و ارائه کمک های اضطراری اتحادیه اروپا به مردم و جوامع آسیب دیده است.»

فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و سره میاشت (آی اف آر سی) نیز در توئیتی اعلام کرد، «جمعیت افغانی سره میاشت در محل است و در حال پاسخگویی است.»

وی گفت، «اقلام امدادی حیاتی در راه است و تیم های سیار بهداشتی بسیج شده اند.»

نسفور مغندی، رئیس هیئت آی اف آر سی در افغانستان در توییتی نوشت،‌ آی اف آر سی و سایر سازمان‌ها برای حمایت از شعب محلی در واکنش فوری و ارزیابی‌های اضطراری پس از زلزله‌ ای که پکتیکا و خوست را تحت تأثیر قرار داده است، مستقر شده‌اند.

به گزارش ای اف پی، یونیسف گفت که صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) حد اقل ۱۲ تیم از کارکنان صحی را به ولسوالی گیان در ولایت پکتیکا و چندین تیم سیار صحی و تغذیه را در ولسوالی برمل در ولایت پکتیکا و ولسوالی سپیره در ولایت خوست مستقر کرده است.

یونیسف در اعلامیه ای جداگانه اعلام کرد، ِ«یونیسف همچنین در حال توزیع کمک‌های حیاتی از جمله تجهیزات آشپزخانه، لوازم بهداشتی از جمله صابون، مواد شوینده، جان پاک، نوار بهداشتی و سطل آب، لباس گرم، کفش و پتو و همچنین خیمه ها و ترپال ها است.»

پاپ فرانسیس از شهر واتیکان برای قربانیان زلزله اخیر دعا کرد.

پاپ ۸۵ ساله در پایان بیان هفتگی خود گفت، «من نزدیکی خود را با مجروحان و آسیب دیدگان ابراز می کنم.»

کمک های مورد نیاز

افغانستان وقتا فوقتا، به ویژه در رشته کوه هندوکش، که در نزدیکی محل اتصال صفحات تکتونیکی ایرو ایشیا و هندی قرار دارد، تحت تأثیر زلزله قرار می گیرد.

ده ها افغان در ماه جدی بر اثر دو زلزله در مناطق روستایی ولایت بادغیس،‌ که صدها ساختمان را تخریب کرد،کشته و زخمی شدند.

در سال ۱۳۹۴، بیش از ۳۸۰ نفر در پاکستان و افغانستان بر اثر زلزلهء ۷.۵ ریشتری در دو کشور کشته شدند که بخش عمده ای از کشته ها در پاکستان بوده است.

آخرین زلزله زمانی رخ داد که افغانستان با یک فاجعه انسانی شدید دست و پنجه نرم می کند.

اداره های کمک رسانی و سازمان ملل می گویند که افغانستان امسال برای مقابله با این بحران به میلیاردها دالر نیاز دارد.

اداره های کمک رسان به ویژه بر نیاز به آمادگی بیشتر در برابر بلایای طبیعی در افغانستان تاکید کرده اند که همچنان در برابر زلزله های مکرر، سیل و رانش زمین بسیار حساس است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

فرض کنید ۱۰۰۰ حیوان در جنگل های شرق و غرب کشته شدند و حد اقل ۱۰۰۰ حیوان دیگر مجروح شدند. در این صورت، من معتقدم که همه رسانه ها پیام تسلیت سیاستمداران کشورهای غربی و شرقی را منتشر می کردند. با این حال، نه غربی ها و نه رهبران مسلمان، مکرون یا شی جین پینگ، پوتین، پوتین، بایدن، اردوغان، ملک سلمان یا هیچ فرد دیگری در مورد مرگ افغان های فقیر صحبت نکردند. من در دو روز گذشته رسانه ها را تماشا می کردم. گویی سیاستمداران و سازمان های حقوق بشری و امدادی در کنار مردم زلزله زده و گرسنه و تشنه و نیازمند از دنیا رفته اند.

پاسخ

افغانها از هر سو با مشکلات و چالش ها مواجه هستند. یک بهانه نی یک بهانه پیدا می شود تا افغانها را از بین ببرند و نابود سازد. این زلزله یک مشکل دیگر بر مشکلات چون جنگ، نا امنی، فقر، بی ثباتی اقتصادی، حاکمان ظالم و بی پروا را بر مردم ما علاوه نمود. نمی فهمم که چی وقت این بدبختی از سر افغانها دور خواهد شد. خداوند خودش به داد مردم افغانستان برسد.

پاسخ

واقعا یک ابتکار فوق العاده است! این اولین بار است که یک خبر را از مناطق پشتون نشین در سلام تایمز دیده ام. شما از سال ها بدینسو با تخطی از قوانین ژورنالیستکی تنها خبرهای مناطق غیر پشتون را نشر می کنید. حداقل به خاطر این خبر، یک بار دیگر تشکر.

پاسخ