محیط زیست

پس از زلزله ای که ولایت بادغیس را لرزاند نجات دهندگان در جستجوی بازماندگان هستند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

در این تصویر که در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، باشندگان محلی به تاریخ ۲۸ جدی یک روز پس از وقوع یک زلزله با شدت ۵.۳ درجه ریشتر در ولسوالی قادس ولایت بادغیس، به دنبال بازماندگان می گردند. [آرشیف]

در این تصویر که در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، باشندگان محلی به تاریخ ۲۸ جدی یک روز پس از وقوع یک زلزله با شدت ۵.۳ درجه ریشتر در ولسوالی قادس ولایت بادغیس، به دنبال بازماندگان می گردند. [آرشیف]

هرات -- مقامات گفتند، که نجات دهندگان به روز سه شنبه (۲۸ جدی) به جستجوی بازماندگان یک زلزله قدرتمند در ولایت دور دست بادغیس پرداختند که باعث کشته شدن دست کم ۲۲ نفر و وارد شدن خسارات «بزرگی» بالای ساختمان ها شد.

این زلزله سطحی با شدت ۵.۳ درجه ریشتر بعد از ظهر روز دوشنبه ولسوالی قادس یک منطقه روستایی که به راحتی از طریق سرک قابل دسترس نیست، را به لرزه درآورد.

بازمحمد سروری سخنگوی والی بادغیس در یک پیام ویدیویی گفت، «این زلزله خسارات زیادی را به خانه ها وارد کرده است که حدود ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ خانه آسیب دیده اند.»

افغانستان از قبل در چنگال یک فاجعه بشری به سر می برد که با سقوط حکومت افغانستان در ماه اسد بدتر شده است.

این کشور همچنان در سال جاری از بدترین خشکسالی خود در چندین دهه گذشته، متحمل شده است.

سروری با اصلاح کردن آمار تلفاتی که وی به شام روز دوشنبه به ای اف پی ۲۶ نفر گفته بود، گفت که ۲۲ نفر کشته و چهار نفر زخمی شده اند. وی گفت که چهار کودک در میان کشته شدگان هستند.

وی در تازه ترین پیام ویدیویی خود گفت، «این احتمال وجود دارد که تعداد تلفات افزایش یابد.»

تصاویری که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شوند، باشندگانی را به شمول کودکان نشان دادند که در میان خرابه های خانه های فروریخته جستجو می کردند.

مرکز این زلزله در نزدیکی قلعه نو بود

به گفته دفتر سروی و جیولوجی ایالات متحده (یو اس جی اس)، مرکز این زلزله در نزدیکی قلعه نو مرکز بادغیس و در فاصله کمتر از ۱۰۰ کیلومتری مرز با ترکمنستان بوده است.

ملل متحد گفته است که در سال ۲۰۲۲ میلادی برای جلوگیری از بحران بشری جاری در افغانستان به ۵ میلیارد دالر نیاز دارد.

ایالات متحده به تاریخ ۲۱ جدی به عنوان نخستین بسته کمکی در سال جاری میلادی برای افغانستان، بیش از ۳۰۸ میلیون دالر تعهد سپرد.

یک خشکسالی ویرانگر به این بحران شدت بخشیده و قادس زلزله زده یکی از مناطقی است که بیشترین آسیب دیده است.

افغانستان به ویژه در مناطق سلسله کوه های هندوکش که در نزدیکی نقطه وصل صفحات تکتونیکی ایرو ایشیا و هندی موقعیت دارد، به طور متناوب مورد لرزش زلزله ها قرار می ‌گیرد.

حتی زلزله ‌های ضعیف نیز می ‌توانند به خانه ‌های ضعیف و سایر ساختمان‌ ها در این کشور فقرزده، خسارات قابل توجهی وارد کنند.

در سال ۱۳۹۴، بر اثر یک زلزله قدرتمند با شدت ۷.۵ درجه ریشتر در پاکستان و افغانستان بیشتر از ۳۸۰ نفر در این دو کشور کشته شدند که اکثریت کشته شدگان در پاکستان بودند.

در آن فاجعه، ۱۲ دختر جوان افغان زمانی در ازدحام کشته شدند که می خواستند از مکتب تکان حرکت کننده خود فرار کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خشکسالی، فقر، فصل سرد زمستان باعث شده است که افغان ها با مشکلات شدید مواجه شوند و زلزله نیز بر آن افزوده است. اگر کسی خانه داشت او هم به سبب زلزله فرو ریخت. اکنون آنها نیاز خواهند داشت که در زیر آسمان کبود زندگی فقیرانه ای داشته باشند. خدا می داند که آیا به آنها کمک می شود یا خیر، و حتی اگر به آنها کمک شود ممکن است توسط دیگران گرفته شود زیرا تا کنون هیچ رهبر مخلصی در افغانستان پیدا نشده است که درد افغانها را مداوا کند و در روزهای سخت در کنار آنها بایستد. امیدوارم افغانستان در چنین انزوا باقی نماند.

پاسخ

یگانه امیدی که مردم بیچاره در همچو حوادث طبیعی دارند، جامعه جهانی و ملل متحد است. حکومت طالبان خودش بار دوش مردم است که با نان مردم زنده هستند و با پول ملت عیش و نوش می کنند و بس. آنها هیچ گونه مسؤلیت پذیری ندارند و فکر نمی کنند که حکومت یک مسؤلیت است که آنها در قبال مردم دارند. آنها حکومتداری را با عیاشی و خوش گذرانی اشتباه گرفته اند که فرامین احمقانه خود را نافذ می کنند اما کمرشان برای کمک کردن با مردم بیچاره شکسته است. خدایا خودت بالای این مردم رنج دیده رحم کن

پاسخ