حقوق زنان

وعده افغانستان برای تقلیل خشونت علیه زنان

نوشتۀ خبرگزاری فرانسه و هیأت تحریریه

دوندگان ماراتن افغان و بین المللی در تاریخ 14 عقرب از مقابل مجسمه های (بت های) تخریب شده بودا در ولایت بامیان عبور می کنند. طالبان این مجسمه ها را در ماه حوت 2001 منفجر کردند. این رقابت سالانه تنها رقابت سپورتی با حضور مختلط جنسیتی در افغانستان است. [وکیل کوهسار/ خبرگراری فرانسه]

دوندگان ماراتن افغان و بین المللی در تاریخ 14 عقرب از مقابل مجسمه های (بت های) تخریب شده بودا در ولایت بامیان عبور می کنند. طالبان این مجسمه ها را در ماه حوت 2001 منفجر کردند. این رقابت سالانه تنها رقابت سپورتی با حضور مختلط جنسیتی در افغانستان است. [وکیل کوهسار/ خبرگراری فرانسه]

کابل -- به گزارش خبرگزاری فرانسه تعدادی از وزارتخانه های افغانستان در تاریخ 4 قوس توافقنامه ای را جهت حذف خشونت علیه زنان امضا کردند.

دفتر لوی څارَنوال افغانستان طی هشت ماهه اول سال 2016 بالغ بر 3,700 دوسیه خشونت علیه زنان را ثبت کرد. این رقم طی کل سال 2015 برابر با 5,000 دوسیه ثبت شده بود.

فرید حمیدی، لوی څارَنوال، در مراسم امضا که بین دفتر او و چهار وزارتخانه در کاخ ریاست جمهوری در کابل برگزار شد، گفت: «ما می خواهیم راه هایی را برای مشارکت و مبارزه مؤثر و قانونی برای خشونت بالای زنان در کشور پیدا کنیم.»

وی گفت که دولت افغانستان مصمم است تا علیه فساد بجنگد و با خشونت علیه زنان در کشور مبارزه کند. این کمپین در شامگاه روز بین المللی حذف خشونت علیه زنان شروع شد.

عزم و اراده جهت مقابله با این معضل

ملیحه حسن، معین لوی څارَنوال، در کابل به راپورترها گفت: «متأسفانه خشونت علیه زنان در جال ازدیاد است.»

او گفت: «وضعیت به وخامت می گراید.» وی این شرایط را «شوک آور و تأسف بار» خواند.

برابری جنسیتی در افغانستان از زمانی که قوای ائتلاف در سال 2001 رژیم متحجر طالبان را سقوط داد، تا حدودی بهتر شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، زنان -- علی الخصوص در شهرها -- در وظایف مسلکی مصروف به فعالیت شده اند و بالغ بر ربع چوکی های پارلمان را به خود اختصاص داده اند.

رئیس جمهور اشرف غنی همچنین وعده داد که حقوق زنان را در رأس پلان های خود قرار دهد، اما در حالی که آنها همچنان از ظلم و اذیت و ایضاء، به شمول ازدواج های اجباری و ازدواج اطفال، در عذاب هستند، مشکلات و موانع کلانی باقی مانده اند. برای مثال در ماه حوت سال 2015 یک زن 27 ساله به نام فرخنده پس از آن که به دروغ متهم به کفرگویی شد، بر اثر لت و کوب جانش را از دست داد. این مورد به سمبل خشونت بومی که هنوز بالای زنان صورت می گیرد، بدل گردید.

کشتار زنان توسط شبه نظامیان

عبدالحافظ خاشی، قوماندان پولیس ولایت جوزجان، گفت که مردم اغلب موارد خشونت شبه نظامیان بالای زنان این ولایت را راپور می دهند. او افزود که شبه نظامیان در ماه میزان دو تن از ساکنان محلی، به شمول یک زن، را در ولسوالی آقچه به قتل رساندند.

او گفت: «شبه نظامیان بالای زنان ظلم می کنند و آنها حتی اجازه نمی دهند که زنان به مکتب یا وظیفه خود بروند.»

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله، به سلام تایمز گفت که حدود دو هفته قبل ستیزه جویان سوار بر یک موترسیکل حداقل سه زن را در ولایت هرات به ضرب گلوله به قتل رساندند.

او گفت: «انگیزه اصلی این قتل ها این است که به مردم نشان دهند که آنها به زنان اجازه نخواهند داد که آزادانه به محل تحصیل یا وظیفه خود بروند.»

او گفت که مسئولین در تعقیب عاملین این جنایت می باشند و مصمم هستند تا شبه نظامیانی را که بالای زنان ظلم می کنند، شکست دهند. وی افزود که شبه نظامیان نمی خواهند زنان از هیچ یک از اقسام آزادی بهره ببرند. او به سلام تایمز گفت که مسئولین ذیربط برای محافظت از زنان اقدامات فوری را اجرا خواهند کرد.

او گفت: «آنها به قدر کفایت عذاب کشیده اند.» وی افزود: «اگر ما هیچ کاری نکنیم، آنها همچنان توسط شبه نظامیان [طالبان] در افغانستان عذاب خواهند کشید.»

[عزازلله از کابل در تهیه این راپور مشارکت کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500